De laatste dagen werd het gestotter steeds erger.
Het leek wel of je het gaspendaal ineens helemaal los liet en gelijk weer intrapte. Dit soms meerdere malen achterelkaar. Het werdt echt vervelend om te rijden.
Maar ondanks het slechte weer gisteren en de kou toch maar even onder de kap gedoken.
De oorzaak was gelukkig snel gevonden.
De draadjes op de gasfabriek zaten heel losjes vast. Ze hadden veel speling en als je er naar keek vielen ze er bijna af.
De klemmetjes een beetje aangeknepen en nu zitten ze er weer strak op.
Omdat het gisteren zo sneeuwde had ik geen zin in een proefritje. Dat was vanochtend dus. En LaSix loopt weer als een zonnetje!
Wel weer wat geleerd over een CX. Als het gaat sneeuwen moet je het rooster afdekken op de motorkap.
Vanochtend voor vertrek de auto netjes sneeuwvrij gemaakt en het viel mij op dat het bakje onder het rooster echt helemaal vol lag met sneeuw.
Nou dat heb ik dus gemerkt. Na een paar minuten toen de motor warm begon te worden waren ineenkeer mijn ramen totaal ondoorzichtig. Er kwam zoveel vochtige lucht naar binnen dat ik echt even moest stoppen om mijn ramen schoon te maken van binnen. Ongeveer 10 minuten later was het allemaal weer over.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Wolfman schreef:De draadjes op de gasfabriek zaten heel losjes vast. Ze hadden veel speling en als je er naar keek vielen ze er bijna af.
Waarom verbaast mij dit niet?
Wolfman schreef:Wel weer wat geleerd over een CX. Als het gaat sneeuwen moet je het rooster afdekken op de motorkap.
Je hoeft niets af te dekken hoor. Die ‘koeltoren’ heeft namelijk een eigen waterafvoer, die overigens ook verstopt kan raken. Als dit bij jou het geval is, krijg je het omschreven effect.
Even het roostertje eraf dus en goed doorblazen. Kan ook van onderaf, je ziet daar een dichtgeknepen (niet helemaal natuurlijk) rubber buis hangen.
Althans… ik neem aan dat die afvoer bij jouw CX ook aanwezig is, hoewel het type kachelhuis afwijkt.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je verdient wel de nobelprijs voor het doorzettings- en incasseringsvermogen. Een ander had dat ding al lang in de pers gedrukt namelijk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wel nee joh valt best wel mee.
Hij start altijd en heeft mij nog nooit laten staan. En zeker met het weer van de laatste week vind ik dat netjes hoor voor een auto van 37 jaar oud die gewoon buiten moet slapen.
Kleine ongemakken horen erbij. En worden ook steeds weer (gedeeltelijk) opgelost.
En daarbij rijd ze echt heerlijk.
Nee hoor ik wil haar absoluut niet kwijt!
Ooit zal ik haar inruilen samen met mijn Thunderbird voor een goede DS. Want dat blijft toch wel mijn favoriet.
@Leo, dat werkt wel met water, maar niet met sneeuw, dat zakt niet door het afvoerkanaaltje heen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
La Léo schreef:Althans… ik neem aan dat die afvoer bij jouw CX ook aanwezig is, hoewel het type kachelhuis afwijkt.
Ja die hoort er wel te zitten!
De sneeuw blijft op het gaas liggen en dan krijg je inderdaad extra vochtige lucht binnen als je de blower aanzet!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oké maar sneeuw smelt toch meteen als de motor daarnaast warm wordt?
Wellicht komt het door de positie van de blower die bij jou anders is.
Nouja, ik rijd zelf niet in de sneeuw met mijn CX, maar het lijkt me wel onhandig als je in de Franse Alpen woont dan.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja terwijl jij de smeltende sneeuw met de blowerlucht je auto in verplaatst!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dus de volgende keer eerst de auto starten, blower uit en pas als de sneeuw gesmolten is de blower aan.
Of afdekken voor het gaat sneeuwen…
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of zo’n luchthapper erop zetten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
bogaard77 schreef:Of zo’n luchthapper erop zetten!
luchthapper verbeterd de ventilatie ook in de auto
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Ok doe mij maar zon ding…..
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Met zo’n ding krijg je vast genoeg lucht binnen
Groetjes Harry
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Wolfman schreef:Wel nee joh valt best wel mee.
Hij start altijd en heeft mij nog nooit laten staan. En zeker met het weer van de laatste week vind ik dat netjes hoor voor een auto van 37 jaar oud die gewoon buiten moet slapen.
Zoiets moet je ook nooit zeggen he! (schrijven in dit geval.)
Vanochtend wilde ze dus ineens niet meer starten. Niet op LPG en ook niet op benzine.
Na wat pogingen op benzine verzoop ik haar ook nog eens.
Ik heb het maar opgegeven en de Thunderbird gepakt.
Deze stond al stil vanaf begin december en had nog een flinke laag bevroren sneeuw erover heen.
Maar sleutel omdraaien en na 5 seconden dat heerlijke V8 gegrom.
Vanmiddag maar eens kijken waren LaSix ineens zo chagerijnig is.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Helemaal verkleumd maar toch een lekker gevoel.
Er waren een aantal oorzaken.
Ik kreeg haar eerst niet gestart met de startkabels. Hij ging twee of drie keer rond en dan was de soep op. Vreemd want met de startkabels zou hij toch zeker een aantal keren goed rond moeten gaan.
Toen de multimeter er maar een bijgehaald en eerst de accu in de Thunderbird meten met draaiende motor, 13,3 volt. En toen de accu in LaSix met de kabels erop, 11,89 volt. Toen was de oorzaak daarvoor ook snel gevonden. Startkabel stuk!
Het uiteinde dat ik de klem vast moest zitten was afgebroken. Maar dit was makkelijk te fixen weer.
Weer naar buiten en opnieuw proberen.
Ik vond al een paar dagen dat de startmotor zo traag rond ging. Als ik s’ochtends wilde starten dan was het net of de accu bijna leeg was. Hij ging heel moeizaam rond om dan ineens toch wat te versnellen en dat was dan genoeg om aan te slaan.
Na een hoop aansluitingen gecontroleerd te hebben besloot ik maar eens de accu polen te inspecteren. Het viel gelijk op dat de min pool niet echt goed vast zat. De polen losgehaald een beetje opgeschuurd en wat zuurvrije vaseline erop.
Alles goed vastzetten nu en weer proberen te starten.
Het leek wel of ik een nieuwe startmotor had. Zo snel ging hij rond. Maar LaSix wilde nog niet lopen.
Toen weer naar benzine geschakeld even starten en hop lopen!
Toen weer terug naar LPG en gelijk heel slecht lopen stotteren en afslaan.
Onder de motorkap trof ik dit aan:
Een compleet bevroren gasfabriek!
De oorzaak was natuurlijk simpel, hij werd niet verwarmt door de koelvloeistof.
De leidingen voelde net lauw aan en absoluut niet warm.
Toen het ontluchtings nippeltje maar even losgedraaid. En ja hoor eerst een beetje gesis en toen pas koelvloeistof.
Daarna zag de vaporiser er direct zo uit:
LaSix liep gelijk weer als een zonnetje.
Een lekker proefritje gemaakt en ik moet zeggen dat ze weer heerlijk spint.
Ik ben echt helemaal verkleumt van een middag buiten staan onder de motorkap, maar heb toch weer wel een heerlijk warm en tevreden gevoel.
Ik heb nog wel een vraag. Hoeveel vloeistof moet er in het ronde overloop potje zitten. Ik zie geen min/max indicatie erop staan.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”