1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Toch brandstofpomp ?
JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 04 maart 2012 09:41 PM

Vervolg op mijn vorig topic http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213758/P15/  weer advies nodig.

Xm 2.0 16v 1997 met LPG

Veertien dagen geleden grote beurt laten doen (60000 km) en meteen startmotor (pakte traag aan en draaide niet vlot rond) en koolstofbakje en bijhorend relais vervangen (was afgekoppeld, ralenti bleef echter hangen rond 1500 toeren om dan pas langzaam te zakken plus af en toe schokje).

Een week lang zalig gereden, goed starten (na 7-tal omwentelingen), goed omhoogkomen, geen schokken, kortom zoals een Xm hoort te rijden. Ik dus heel blij.  Het gele lampje ging af en toe aan maar na een paar ritten gebeurde dat ook niet meer. Dus veronderstelde ik dat alles ok was. Begon al te denken aan lichtmetalen velgen en een lederen interieur.

Oh ja, starten gebeurt altijd op benzine, na een paar honderd meter schakelt hij over op LPG.

En nu komt het (en ik dus niet meer blij, dromen over lichtmetalen velgen en interieur de mist in)

Gedurende de laatste week : vlot starten na een 7-tal omwentelingen (is dat niet wat veel ?) en na een vijftiental seconden draaien (terwijl de auto omhooggaat) lichtjes stotteren, net alsof hij wil stilvallen. Met een dot gas gaat het dan weer beter.
Af en toe opnieuw schokje bij koud wegrijden - op benzine dus.

Warm starten altijd prima, na overschakelen op LPG rijdt hij zoals hij moet.

Gisteren echter bij wegrijden (benzine) meerdere schokken en vanaf zo’n 3000 toeren erg inhouden. Dit dus enkel op benzine.
Vandaag zo’n 150 km gereden op benzine. Eens warm gedraaid niet meer schokken maar wel heel licht inhouden vanaf zo’n 3000 toeren. Hij gaat dan langzaam sneller maar niet zo meer vlot als voordien.

Als ik op gas ga rijden is er geen vuiltje meer aan de lucht, dan rijdt hij al nieuw.

Na een beetje grasduinen hier op het forum verdenk ik nu de benzinepomp, vooral omdat hij op LPG perfekt rijdt. (Dirk de Pirk had vroeger al eens in die richting gedacht)

De volgende zaken werden reeds uitgevoerd :

- aanzuigen valse lucht gezocht, alles ok.
- nieuwe bobinerail
- accu is nieuw
- startmotor nieuw
- koolstoffilterbakje + relais nieuw
- uitgelezen, geen foutmeldingen

Dus nog maar eens jullie advies nodig. Laat ik meteen de benzinepomp en filter vervangen ? Die is ondertussen toch ook reeds vijftien jaar oud dus is vervangen toch ook geen overbodige luxe meer. Of is er nog iets anders dat de schuldige zou kunnen zijn ?

Ik heb niet meer de luxe van een reserveauto voor mezelf te hebben (de Saxo is overleden en de auto’s van mijn mevrouw zijn echt wel niets voor mij) dus moet ik de Xm betrouwbaar krijgen.

Ik was reeds van plan om binnen een paar weken eens af te zakken naar Nederland om bij een van jullie specialisten het hydraulische systeem te laten spoelen en van nieuwe LHM te voorzien en de veerbollen te laten controleren. Ik denk aan Renard of Chyparse bijvoorbeeld, heb ik al veel goeds over gelezen.

Dan kan ik in daar ook eventueel die benzinepomp laten vervangen en ook de versnellingsbakolie (handbak) laten verversen en de trekhaak erafhalen, ik gebruik die toch nooit en vind het een lelijk ding.


(Om één of andere duistere reden doen de dealers hier in België niets anders dan filter reinigen en LHM bijvullen - je krijgt ze het ook niet aangepraat, ook verversen van versnellingsbakolie niet, en ik heb geen zin om er nog over te discussiëren of het hoeft of niet. Koppige mensen, die Vlamingen)

Goede raad is dus weer eens welkom.

Roadrunner… never been caught.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 04 maart 2012 11:52 PM
  [ # 1 ]

Ik heb maar heel even een 2.0 16v gehad uit 1999, jaar gelden een bijna nieuwe. Maar hij moet direct starten de start motor moet je maar nauwlijks horen.
Vervolgens loopt ie stationair iets te hard en na paar seconden zakt het toeren tal.

Wat jij nu beschrijft hoort niet. Er is iets stuk aan de XM. De vraag natuurlijk wat?
De benzine pomp, niet waarschijnlijk. Dan doet ie het warm ook niet goed.

ZIt er in de inlaat niet een een map sensor? De motor heeft een aantal sensoren en een doet het dus niet goed.

Heb je de auto wel eens aan de viergasmeter gehad> dat zegt een hoop dan weet je of er teveel of te weinig benzine is.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 05 maart 2012 12:57 AM
  [ # 2 ]

De benzinepomp zou wat mij betreft zeker wel kunnen. Je moet dan eigenlijk de benzinedruk meten, weet je of de pomp goed werkt.
Ook zouden de injectoren vervuild kunnen zijn. Die kun je ultrasoon laten reinigen. Maar Renard is een goede keuze denk ik, die kunnen het hydoliek gedeelte aanpakken, maar ook zeker de rest.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 05 maart 2012 07:23 AM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de reaktie, verkuilkm en boukewerff.

Ik vind idd ook dat een auto direct moet starten en niet na een zevental omwentelingen. Het spijtige is echter dat ik zelf niet de mogelijkheid en het materiaal heb om aan de auto te werken en ook te weinig kennis. Ik weet bijvoorbeeld zelfs niet wat een viergasmeter is.

Een ander nadeel is dat de dealers hier moeilijk te overtuigen zijn om verder te zoeken op een oude auto. Hier bij ons is de enige (hoofd)dealer die nog echt goede mensen had failliet gegaan en de twee overblijvende kleinere dealers hebben nu enorm veel werk omdat ze zijn klanten erbij hebben. Ook het eindejaar en het autosalon in jauari hebben hen enorm veel verkopen opgeleverd van nieuwe auto’s dus blijf je met je oude auto in de kou staan. Ik heb een flink aantal dealerbezoeken achter de rug maar niettegenstaande flinke rekeningen nog niet het gewenste resultaat, nl. een auto die goed start en rijdt.

Ik denk (ook via dit forum) dat de echte Xm-specialisten met hart voor het vzk in NL zitten - de meeste XM’s zijn trouwens in NL verkocht las ik eens.
Ik zie er ook niet tegenop om een eind te rijden om de boel eens degelijk te laten doorchecken.
Dus zal ik daar eens mijn licht opsteken.

Roadrunner… never been caught.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3246
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 05 maart 2012 09:21 AM
  [ # 4 ]

Voor mij best een herkenbaar verhaal hoewel ik een TCT zonder gas heb die wel altijd meteen start.
Ik had de laatste weken dat ik geen vermogen had en dan weer wel en dat het stationair toerental af en toe flink zakte. Algemeen ging het vermoeden naar de bobine. Die wordt aangestuurd door een versterkermodule en die defect bleek te zijn.
Die module is een zwart plaatje met een steker er aan die (in ieder geval bij de TCT) op een aluminium koelplaat aan de accubak zit.
Nu begint de motor ook met zo’n 1.500 toeren om terug te zakken, iets dat met de oude module niet gebeurde.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2128
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 05 maart 2012 09:39 AM
  [ # 5 ]

Ik zou in ieder geval als eerste het benzinefilter vervangen. Als dat inderdaad nog nooit gedaan is, dan is die wel eens aan de beurt. Check ook je luchtfilter eens en vervang deze ook indien nodig. Beide relatief eenvoudige ingrepen en niet zo duur. Dan eerst even een weekje proefrijden en kijken of de situatie verbeterd is.

Profiel  
 
JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 05 maart 2012 01:38 PM
  [ # 6 ]

Goed idee, wimb, dat laat ik eens nakijken.

Furrigurrie, ik zie inderdaad op de faktuur (toch wel 760 euro al zit dan ook wel een ruilstartmotor en een koolstofdingetje bij) dat luchtfilter en benzinefilter niet vervangen werden. Ik nam aan dat die filters vervangen toch wel bij een grote beurt hoorde en had er zelfs specifiek om gevraagd. Je vraagt je af waar die mensen in godsnaam mee bezig zijn.

Ik bel deze namiddag even naar de dealer dat ze die beide filters bestellen.

Roadrunner… never been caught.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 05 maart 2012 02:12 PM
  [ # 7 ]

Een luchtfilter hoort zeker bij een beurt. Benzinefilter moet niet zo vaak. Wel verstandig om te doen nu. Zou zomaar het probleem kunnen zijn.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 09 maart 2012 02:31 PM
  [ # 8 ]

De Xm afgehaald vanmorgen - die was al klaar gisteren maar ik wilde hem wel koud starten. Benzinefilter en luchtfilter zijn nieuw - hij startte beter dan voordien, wel nog niet direct. Dreigde niet stil te vallen een vijftiental seconden na starten. Nu nog eens zien morgen of hij nog inhoudt bij zo’n 3000 toeren.

Volgende week wordt er ook een injectorcleaner ingegooid. Indien dat de zaak niet verbetert gaan de injectoren eruit om te reinigen.
De auto werd volledig uitgelezen en er schijnt geen enkel electronisch probeem te zijn.

Langzaam maar zeker komen we er wel.

Roadrunner… never been caught.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 09 maart 2012 04:37 PM
  [ # 9 ]

Wat tobben jullie toch met die TCT’s?
Ga lekker in een V6 rijden!
Geen gezeik en lekker stil.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 09 maart 2012 04:42 PM
  [ # 10 ]

Zoals bijvoorbeeld deze:
http://link.marktplaats.nl/536367879

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 maart 2012 04:50 PM
  [ # 11 ]
JanSr schreef:

Wat tobben jullie toch met die TCT’s?
Ga lekker in een V6 rijden!
Geen gezeik en lekker stil.

halelujah

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 09 maart 2012 07:05 PM
  [ # 12 ]

hmm, de mijne loopt af en toe ook klote. Hangt van zijn dag af.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 09 maart 2012 07:44 PM
  [ # 13 ]
JanSr schreef:

Wat tobben jullie toch met die TCT’s?
Ga lekker in een V6 rijden!
Geen gezeik en lekker stil.


Zou ik graag doen, JanSr, vooral zo’n zwarte, die ziet er heel mooi uit. De jaarlijkse taksen op een drieliter hier in België zijn echter van die aard dat mijn portemonnee daarover een heel andere mening heeft.

Ik heb nog nooit de gelegendheid gehad om met een V6 te rijden maar ik kan me wel voorstellen dat zo’n drieliter een stuk vlotter rijdt dan een tweeliter.

Roadrunner… never been caught.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 09 maart 2012 08:24 PM
  [ # 14 ]

Ik begrijp je afweging, al heb ik geen idee over de verschillen tussen de taks voor een TCT en een V6.
Eén volle tank kost intussen ruim € 130. Is het verschil in jaartaks groter of kleiner dan dat verschil?

Wat zijn de reparatiekosten om de TCT lekker te laten draaien?

Zo’n V6 (zeker de 12 kleps versie) is in hoge mate storingsvrij.
Het gebruik wijkt niet echt af van dat van een TCT.

Je koopt een nette V6 voor pakweg € 1.000,-, dat betekent geen afschrijvingskosten, want voor dat bedrag raak je hem ook weer kwijt (oftewel 8 keer tanken, oftewel ruim 7000 km).

Het gaat allemaal over brandstof in de eerste plaats en in de tweede, derde en vierde plaats over belasting en verzekering en onderhoud en reparatie.

Kortom, het is een keuze.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3246
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 09 maart 2012 09:09 PM
  [ # 15 ]
JanSr schreef:

Wat tobben jullie toch met die TCT’s?
Ga lekker in een V6 rijden!
Geen gezeik en lekker stil.

Ja lekker met inbrandende contactpuntjes en scheurende kappen. Twisted Evil

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook