Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Mijn Xm is wel geen TCT, maar een gewone 2.0 16V
Ik heb eens de verschillen qua vaste kost bekeken :
tweeliter : jaarlijkse rijtaks 386 euro (extra indien LPG 148 euro)
drieliter : jaarlijkse rijtaks 740 euro (extra indien LPG 208 euro) LPG-installatie 700 euro duurder
verschil 354 60 euro
Dan nog een ‘belasting op inverkeersstelling’ (ja hier zijn ze wel creatief met taksen) die voor de drieliter ook nog een paar honderd euro meer is - da’s wel eenmalig, als je je nummerplaat aanvraagt.
Het verschil is inderdaad maar een 5 à 600 euro per jaar, zonder het meerverbruik. Dat zou wel een verdedigbare keuze geweest zijn.
Toen ik de 2.0 kocht had ik wel nog de bedoeling om redelijk veel kms per jaar te rijden, daarom heb ik gekozen voor een auto met
weinig km (nu heeft hij 56K ongeveer) en LPG.
Nu ik toch (onverwacht) richting pensioen ga doe ik veel minder kms, dus zou ik het in feite zonder LPG kunnen doen. De XM die ik heb is echter in heel goede staat (ook tamelijk veel werk aan laten doen) dus speel ik liever op zeker. Zonder de LPG-installatie kost hij mij zo’n 4000 euro maar daarvoor weet ik ook wat ik heb.
Ik geef toe dat ik af en toe eens zit te kijken naar andere Xm’s en zit te likkebaarden, maar om weer met een auto met veel vraagtekens (je weet nooit echt wat je in handen krijgt) te herbeginnen, tja… Voorlopig tevreden zijn met wat ik heb denk ik zo.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ja lekker met inbrandende contactpuntjes en scheurende kappen.
??? Vertel
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 10356
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een paar jaar overgeslagen???
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
het prettige van LPG vind ik zelf eigenlijk dat je voor veel minder je tank voldoet. Je gaat dus veel sneller even een stukje rijden om welke reden dan ook.
Ook al zou het dan voordeliger zijn qua km’s om geen lpg te hebben… die maandelijkse afschrijving merk ik niet, maar aan d epomp merk je het wel iedere keer dus…
plus…
dat je een enorme actieradius hebt. Met mijn 16v kan ik een dikke 1800 km rijden zonder te tanken. Met de v6-12 moet ik na 1400 al stoppen ..
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Daarin geef ik je volkomen gelijk, gompy58. Het is ook een niet te onderschatten psychologisch voordeel. Altijd leuk als je aan de pomp staat. Hoewel de LPG-prijs in tien jaar verdrievoudigd is maakt het nog degelijk een groot verschil in prijs uit als je je tank vult.
Ook het idee dat je een heel grote actieradius hebt is prettig. Dat beviel me ook zo toen ik indertjd diesel reed. Ondertussen is de dieselprijs (en de jaarlijkse belasting op dieselauto’s) ook fel gestegen zodat diesel hier ook een stuk minder interessant wordt.
Prijzen in België momenteel : LPG 0,761 euro/ltr
Diesel 1,550 euro/ltr
Super 98 1,760 euro/ltr
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
wimb schreef:
Ja lekker met inbrandende contactpuntjes en scheurende kappen.
Ha Wim, wat bedoel je hier mee?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Wim doelt hoogstwaarschijnlijk op het feit dat een V6 ontsteking onderhoud behoeft aan de contactpunten en regelmatig een nieuwe verdelerkap behoeft door slijtage. Deze kappen willen ook nogal eens scheuren, waardoor de motor heel vervelend doet.
Beide zaken heeft de DIS-ontsteking, toegepast op de TCT-motor, geen last van.
Hoewel deze ontsteking ook niet heilig is, is het een goede en behoorlijk onderhoudsarme ontsteking.
Overigens vind ik je denigrerende opmerking jegens TCT’s niet terecht. Mijn TCT rijdt in de stad een stuk fijner/vlotter dan jouw V6, en op de snelweg zijn we tot 160/170 km/u even snel met optrekken. Daarboven loopt een V6 pas uit. Ik rij die snelheden nooit in Nederland, en om die reden is een TCT voor mij beter dan een V6.
Tobben doe ik zeker niet met mijn TCT. Heb vandaag nog een goede 450 kilometer gereden, met eengrijns op mijn gezicht van oor tot oor. Ontsteking is prima, hoef alleen het reguliere onderhoud te plegen, en toch is de kilometerstand al 285.000.
Je hebt wel helemaal gelijk in je stelling dat het benzineverbruik ongeveer gelijk ligt.
Ieder zijn ideale motor!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Jan zit graag wat te stangen , hè Jan?
Voor iemand die nooit wat aan zijn V6 heeft is `ie opvallend vaak op het forum, en not only for social talk .
Als ik de keuze heb tussen sleutelen aan een V6 of een TCT ben ik er gauw uit .
XM TCT Ambiance`94
Wat cdpf zegt daar zit wel wat in. Vanuit stilstand is de tct een v6-12 iig voor. Dat zal overigens ook behoorlijk met het gewicht te maken hebben. Ik vermoed dat een tct toch een kilootje of 100 lichter is, als het niet meer is. Zodra de boel op gang is maakt het niet meer uit en pak je met de v6 een tct rap terug. In het verleden heb ik heerlijk lopen stoeien met een tct break voor me. Als die gas gaf was die gewoon rapper weg, daarna trok ik het gat wel heel rap weer dicht overigens.
Ik vind een v6 gewoon prettiger rijden door de lagere rpm’s, dat is een niet te onderschatten stuk comfort.
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Vraag voor de kenners : de oude V6-12 versus de ‘nieuwe’ V6 die ik soms geadverteerd zie met 190 of 200 pk ?
De laatste zal ongetwijfeld betere prestaties hebben en puur op buikgevoel kijk ik toch altijd naar het meest recente (als je het zo kan noemen) dat er bestaat.
Zonder het specifiek over de prijs te hebben, die mij zeker niet onredelijk lijkt (zie advertentie), wat is de beste auto qua onderhoud, betrouwbaarheid, herstellingen ?
Als ik bijvoorbeeld zo iets zie http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=cu3u3iqmq1fl dan ben ik daar weg van. Mijn ervaring echter om een gewone 2.0 16V zelfs met weinig km weer in goede conditie te krijgen doet me vrezen dat zo een auto een bijzonder duur project zou kunnen worden.
Ik kan me wel voorstellen dat het rijden met een V6 met zo’n 190pk wel een feest moet zijn t.o.v het rijden met een tweeliter zonder turbo.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Citroën-das-pas-fën schreef:Wim doelt hoogstwaarschijnlijk op het feit dat een V6 ontsteking onderhoud behoeft aan de contactpunten en regelmatig een nieuwe verdelerkap behoeft door slijtage. Deze kappen willen ook nogal eens scheuren, waardoor de motor heel vervelend doet.
Contactpunten heb ik nog nooit gevonden in een V6. Ik rijd nu in de vijfde V6, nog niet eenmaal gedoe gehad met de ontsteking. Wel steeds jaarlijks nieuwe bougies.
Citroën-das-pas-fën schreef:
Overigens vind ik je denigrerende opmerking jegens TCT’s niet terecht.
Ik lees niets denigrerends in mijn opmerking. Ik constateer slechts dat er met die TCT motoren nogal eens wat te doen is in vergelijking met een V6.
Toen ik nog auto’s van de zaak kreeg heb ik ook twee jaar een TCT gehad. Ook die had van nieuw af aan kuren (onregelmatig en inhouden). Omdat de baas toch betaalde tankte ik super, dat hielp een beetje.
Een V6 kostte toen erg veel meer dan een TCT en de prestaties ontliepen elkaar nauwelijks. Maar voor het geld hoef je het nu niet meer te laten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Roadrunner, de eerste is een handbak! Dat zal vlot gaan! 5 jaar terug had ik een TCT handbak. Ik ben toen overgstapt op zon laatste v6 aut. Die ging niet vlotter dan de TCT komt door de automaat bak. Wel was de V6 zuiniger.
ZOn laatste type V6 is geweldig. Alleen als je wat hebt, kostbaar. Een distibutie vervangen van een TCT is 2 uur werk, de V6 wel twee dagen. Een TCT blok komt uit de bx. Zon laatste V6 is veeeeel moderner blok is nog gebruikt in de C6
ZOn 2.0 16v helemaal niet verkeerd, rijdt prima.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
JanSr schreef:..... in de vijfde V6, nog niet eenmaal gedoe gehad met de ontsteking.
Correctie: Eénmaal het ontstekingsmoduul bij de bobine moeten vervangen. 5 min werk.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Jan, CDPF zegt inderdaad waar ik aan denk bij een V6. En eerlijk gezegd lees ik niet zo veel over problemen bij de TCT behalve de gevoeligheid voor bepaalde type bougies. Qua onderhoud is een TCT makkelijker dan een V6 en dat is voor mij de reden om niet naar een V6 over te stappen hoewel ik laatstgenoemde toch meer bij een XM vindt passen.
Maar genoeg off topic, het ging de vraagsteller er om of hij een probleem met z’n brandstofpomp heeft.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Niet mee eens.
Motorisch vergt een V6 ZPJ niet meer aandacht dan eenmaal per jaar bougies, oliewissel en filter en luchtfilter, is mijn ervaring.
Ik rijd nu met de vierde met meer dan 300k.
Over viercilinders (incl TCT) staat er heel wat te lezen op dit forum. Te beginnen bij de periodieke distributiriem, gedoe met klepstoters, gedoe met een turbo, etc, etc. Die schitterende koprevisie recentelijk, was dat ook een TCT of een “gewone”?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop