

































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En ook dat is volgens mij offtopic…






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oké Daan. Drie maanden geleden komt hier een man met een DS Break binnen.
“Heb hem zelf helemaal uit Frankrijk hierheen gereden en hij bleef het doen onderweg. Er zit nog geldige CT op, maar ik wil toch graag weten wat de staat van het ding is. Zal toch wel goed zijn vermoed ik, maar ben nieuwsgierig.
Oké meneer, we kijken ernaar.
(uit mijn hoofd, maar dit was niet het enige)
- Twee wiellagers totaal gaar
- Blower werkte niet
- Stuurhuis lekte serieus
- Remaccubol was kapot
- Fuseehoezen gescheurd én speling op kogels
Maar hee, iedereen moet dit voor zich weten hoor, maakt mij niet uit.
En ja, voor handelaren is het inderdaad een fijne regeling, dat geef ik onmiddellijk toe.
Het nut van APK, hetzij per 1 of 2 jaar staat hier zéker niet ter discussie want dat nut is er gewoon, zo blijkt telkens weer.
Ook zoiets: alsof auto’s ouder dan 30 jaar of van voor van voor 1960 nooit gaar kunnen worden omdat iedereen zulk stipt onderhoud uitvoert.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
P.S. Excuses, dit alles is misschien niet geheel on-topic, maar wel een belangrijk punt!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Helaas mijn ervaringen zijn anders,en ik kijk niet naar een geval opzich uitzonderingen zijn er altijd!!!!
Trouwens een 30 jaar oude auto in Frankrijk moet minimaal om de 5 jaar een CT krijgen en als deze bijna verlopen is en de oud eigenaar heeft geen onderhoud gepleegd,ja dan loop je het op.
sorry off topic,mijn excuses














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok, nog één off-topic opmerking én een on-topic.
on-topic: de rdw ff gebeld want ik wil zelf ook even weten hoe het zit.
Het is niet mogelijk de keuring over te nemen zonder formulier uit het land van herkomst. Het is aanvragen van een nieuw keuringformulier kan alleen als de auto met een formulier is ingevoerd en je het formulier na invoer kwijt bent geraakt.
Dan off-topic:
De Franse CT is heel anders georganiseerd dan de NL apk. In FR ligt er een veel grotere verantwoordelijkheid bij de eigenaar en is de CT er vooral voor de eigenaar te laten zien wat er mis is met zijn wagen. Er zijn een hele boel punten waarop de auto in NL finaal zou worden afgekeurd maar die in FR keurig op het formulier worden vermeld als “geconstateerd gebrek” waarna men gewoon een CT afgeeft.
Voorbeeldje: koplampen verkeerd afgestel, rotte balken, hoorbare wiellagers, handrem ongelijk, chassisnummer onleesbaar, bevestiging remleidingen, abs buiten werking, stuurspeling, etc: allemaal GEEN AFKEUR…
nou dan krijg je toch een
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
daan schreef:Trouwens als je wel een CT heb is het toch lekker makelijk,je kan alvast gaan rijden en het onderhoud gaande weg oppakken.
En dat is nu net mijn bedoeling, ik weet ondertussen wat de aandachtspunten van m’n CX zijn.
Kan ook zelf met meer dan 30 jaar sleutelervaring aan Citroëns, van 2CV tot XM, zeer goed beoordelen of het punten zijn, die mij of andere weggebruikers in gevaar brengen dan wel milieuschade veroorzaken.
Want dat is de intentie van een APK.
Dus met een nog geldige CT een NL-kenteken halen en zo snel mogelijk genieten van deze auto!
En ondertussen de auto brengen in een eerst technisch en daarna uiterlijk perfecte staat.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het vroeg enig geduld, maar het origineel van de CT is in huis, dus maar eens een afspraak bij de RDW maken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 08-08-2006
- CX CX Reflex D (Familiale )
- CX Pallas 2.5 Diesel
Ik heb al meerder wagens in Frankrijk gehaald met geldige CT , die zouden hier dus nooit door de APK ijn gekomen, kompleet doorgerot , kaandrijfashoezen in flarden, remleidingen kompleet geoxideert.
Maar ja het is toch wel handig als de RDW het overneemt, dan heeft men tenminste nog tijd om de wagen klaar te maken en op openbare weg te mogen zetten tot de apk afloopt , zonder dat men weer eens na 2 weken of zo een boete in de brievenbus heeft van +-114€ (registercontrole RDW ,uw wagen had op die en die datum geen geldige APK keuring….........)
Sergolet al de punten die jij aandraagt staan altijd op een nieuwe CT aangegeven,maar wat al eerder werd gezegd er ligt een grote verantwoordelijkheid bij de eigenaar.
Je hebt wel een voordeel als je een auto wil kopen in Frankrijk met een recente CT je weet redelijk nauwkeurig de staat van de auto,hier in Nederland kan je dat niet zeggen met een blanco APK rapport!!Hier wordt vaak eerst een PRE apk gedaan dan pas de APK.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Wat is dat, een PRE APK?
daan schreef:hier in Nederland kan je dat niet zeggen met een blanco APK rapport!!
En hoezo blanco? Als er geen opmerkingen zijn, is de auto gewoon goedgekeurd en veilig volgens NL APK standaards. (als het een eerlijk, kundig en kritisch keuringsstation betreft uiteraard!!)
En zijn er dan punten die nu nog wel/net ‘kunnen’ maar wel op korte termijn vervangen dienen te worden, dan staat dit bij opmerkingen als AC-punt. Bijvoorbeeld: ‘iets speling op spoorstang, maar nog wel binnen de norm’.
Dat is iets héél anders als een hele lijst gare en cruciale zaken netjes op een rapport zetten die de eigenaar dan zelf maar vrijblijvend moet vervangen als hij daar zin in heeft. Prima als je een verantwoordelijk en weldenkend mensch bent, zoals René, die het lijstje netjes gaat afwerken omdat hij graag een goede, veilige auto heeft, maar funest voor lakse of simpelweg onwetende, goedgelovige mensen die gewoon gaan karren met roestige remleidingen en kapotte ashoezen etc.
Ja toch?
En wat de APK in Nederland betreft:
Oké, er blijven altijd mensen (kopers bijvoorbeeld) die er onterecht vanuit gaan dat ze het komende jaar gevrijwaard zijn van problemen en kosten aan hun klassieker omdat er een jaar verse APK op zit.
Net zoals er altijd verkopers zullen blijven die zwaaien met een recent APK-rapport alsof de auto dan perfect is en men zorgeloos op pad kan. Maar daar doe je niets tegen, behalve de mensen bewust maken dat een APK geen garantie of zaligmakend is.
NB: sorry dat dit weer enigszins off-topic dreigt te gaan.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Jij als garage-ist zou toch moeten weten wat een PRE APK is eerst je auto laten voorkeuren en dan te horen krijgen wat er nog minimaal moet gebeuren voor een verse APK.En dan een week later een APK halen en dan zeggen dat de subliem is dat bedoel ik ermee.
Het is tevens een goede onderhandelingspositie als de verkopende partij een CT rapport heeft waarin alle mankementen staan omschreven.
Ik blijf erbij dat een vers CT rapport ok is alle mankementen staan omschreven het is aan de koper wat hij ermee gaat doen.
Nog even een klein voorbeeld,hier in Nederland worden ashoezen vaak dichtgeplakt met kit als het gaatje klein is,een halfjaar later is alsnog de hoes helemaal stuk met alle onkosten van dien in Frankrijk maak je dit niet mee.Hier staat gewoon omschreven wat er aan de hand is!!
Mijn zegje is gedaan sorry voor een stukje off topic




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
René Jongejan schreef:dus maar eens een afspraak bij de RDW maken.
Done!
We gaan het noodlot tarten, vrijdag de 13de in A’dam.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ondanks de dag, vr de 13de, en de problemen van vanmorgen was het gebeuren bij de RDW slechts een formaliteit.
Het viel me op dat naast het chassisnummer ook de motorcode wordt bekeken, gecontroleerd en vastgelegd.
Ondanks de nog geldige franse CT werd er ook nog even aan de onderzijde van de auto gekeken.
Volgens de keurmeester om te zien of er toch geen “rot wrak” in NL op de weg wordt gezet.
Bleek ook trouwens dat de keurmeesters de franse taal niet echt machtig zijn, heb voor hem wat termen op het CT-formulier vertaald.
Uiteindelijk € 100,25 afgetikt en nu maar wachten op de envelop uit Veendam.
Wat mij overigens verbaast is dat er op de Carte Gris 5 zitplaatsen staan en nu dus ook op het NL-kentekenbewijs, maar dat er geen gordel voor de 5de passagier in zit.
Is dit standaard zo of is die ondertussen gedemonteerd?
En levert dit later nog problemen op met de APK?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat maakt niet uit voor de APK de auto heeft gewoon 4 gordels en 5 zitplaatsen auto wordt daarmee gewoon goedgekeurd.Of het standaard is vlgs.mij wel.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Kijk dat is nog eens Europa op z’n best!
Ik zit nu in Frankrijk met allemaal franse automensen om me heen en het nog uitgebreid over de CT gehad deze week. Zo slecht als hierboven vermeld wordt is het echt niet, fransen zelf kijken tenminste niet uit naar de CT.
Ik ben een Franse Break uit 1981 op het spoor, en heb een afspraak om de 27e de auto te bekijken en zo mogelijk mee te nemen.
De CT is onlangs gedaan en nog 2 jaar geldig!
Dit zou dus betekenen dat ik alleen maar naar de RDW hoef en vervolgens gewoon kan gaan rijden. I-de-aaal!!!
Mijn ervaring met CT is overigens helemaal niet zo dat ze maar wat doen. Het gebeurt onafhankelijk en voor echt nare gebreken keuren ze je heus wel af.
Dat is overigens net zo in Portugal, daar wordt een auto zo ongeveer ondersteboven gekeerd! In NL kan een garage belang hebben bij het wel of niet goedkeuren van een auto, en is derhalve nooit zo onafhankelijk als elders.
Dus onze APK ophemelen is echt niet terecht hoor!
Nu maar hopen dat de Break gaat lukken en is zoals de verkoper me verteld heeft!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?