Tiptronic schakelen
berlinwedding
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 01-02-2012

Gepost: 12 maart 2012 11:18 PM

Dag allen,

Ik heb onlangs een C4 coupe automaat gekocht (zie posting van ong een maandje geleden). Er is echter ook een mogelijkheid te schakelen met de pook.

Ik begrijp dat dat niet geheel vrijblijvend gaat: auto denkt mee en geeft je toestemming om te schakelen wanneer de snelheid en toerental daarbij past.

Ik wil dit uitproberen om te kijken of ik daarmee zuiniger kan rijden, maar ik heb het idee dat ik maar weinig daadwerkelijk zelf kan doen.

De vraag is dus is deze voorziening effectief te gebruiken?

Groet,

Roald

Profiel  
 
witteke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 09-08-2011

Gepost: 13 maart 2012 07:42 PM
  [ # 1 ]

Ja gaat heel goed.Ge schakelt als een manuelebak.En als ge niet juist schakelt zal u dat wel horen aan toerental motor

Profiel  
 
Gepost: 15 maart 2012 04:46 PM
  [ # 2 ]

doei
Door manueel te schakelen rij ik zo’n 0,5l/100km zuiniger.
Met zo’n 13000 km op de teller, zit ik nu aan een gemiddelde van 5,7l/100km
Met mijn laatste tank haalde ik 5,4l/100km.
  (ter info: ca. 1/3 stadsverkeer - 2/3 snelweg)

Je kan met de tiptronic véél sneller schakelen dan met de automaat:
bij ca. 19km/h kun je naar 2e
en dan telkens 10km/h erbij om naar de volgende versnelling te gaan.
vanaf 60 km/h kun je dus al in 6e. Met de automaat zit je dan pas in 4e (soms 5e).
Enkel in de file zet ik hem nog op A.

Ook bij versnellen merk je een verschil:
in A gaat de automaat dikwijls een versnelling lager
in M blijf je op de ingestelde versnelling. Qua optrekken merk je echter weinig.

Leuk blijft: je moet enkel opschakelen.
Als je vertraagt, zet de wagen zich altijd in de laagst haalbare versnelling, waardoor je altijd klaar bent om terug op te trekken. Ook de kick-down functie blijft operationeel in manuele stand.

Ik heb ook nog een tijdje “uitbollen in N” getest
Dat ben ik gestopt: je bespaart nog wat, maar het rijden wordt een heel gedoe…

Nog een tip:
* met cruisecontrol aan 127km/h (= 124 op GPS): 5,6-5,8l/100km
* met snelheidsbegrenzer aan 127km/h: 5,3-5,5l/100km
Dit komt volgens mij omdat je met de cruiscontrol toch af en toe een tikje bij geeft, terwijl je met de snelheidsbegrenzer al vanaf 124km/h traag naar 127km/h gaat (kleine versnelling) waardoor je minder verbruikt.

mvg
Koen

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1891
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 15 maart 2012 06:17 PM
  [ # 3 ]

Ik heb tot nu toe nog niet manueel gereden met de EGS bak, probeer ‘t wel maar op automaat rijdt zo zalig en mijn verbruik zit op 5,6 ongeveer korte afstanden momenteel.
En dan heb ik airco continu opstaan op 20gr en radio

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 20 maart 2012 01:08 AM
  [ # 4 ]
vtske schreef:

Ik heb tot nu toe nog niet manueel gereden met de EGS bak, probeer ‘t wel maar op automaat rijdt zo zalig en mijn verbruik zit op 5,6 ongeveer korte afstanden momenteel.
En dan heb ik airco continu opstaan op 20gr en radio

Bij mijn “oude” C4 is het verbruik ook zoiets.

In het begin reed ik ook altijd op automaat, maar tegenwoordig eigenlijk bijna altijd zelf schakelen (in sportstand dan wel, want zonder sportstand schakelt hij echt traag)

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook