Beste XM Rijders,
Na 2 jaar ( 40.000 Km. ) wil ik de Bougies van mijn XM Turbo CT met Automaat vervangen.
Maar welke Bougies moet ik kopen?
De Garage waar mijn auto in onderhoud was (Hilversum) heeft er steeds andere in geplaatst.
Als reden werd opgegeven : Opgave fabrikant !
Ik hoop dat er iemand op de site is met een Turbo CT motor die mij op weg kan helpen.
Bij voorbaat Hartelijke Dank.
Erik Booda
Haarlem
Citroën XM Turbo CT ( bouwjaar 1997 ) ( orga 7343 )
Automaat. 303.000 Km.
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Ik gebruik altijd deze: BOUGIE EYQUEM RFC 58 LZ 2E (http://www.dgautomaterialen.com/p-5451-spark-plug-eyquem-fc-58-lz-2e.aspx)
Te bestellen bij de Graaf Automaterialen (http://www.dgautomaterialen.com/)
Kosten: 4 euro per stuk, zou volgens de officiële kanalen, de originele bougie voor een TCT zijn.
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Als je bij de dealer de originele bougies voor een TCT besteld krijg je ook de Eyquems.
Maar die gaven bij mij problemen bij vochtig weer. (afslaan van de motor net na de koude start)
Beter kun je de NGK V-Line’s kopen, die doen het supergoed.
Meerdere TCT rijders zullen dit beamen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Die NGK’s hebben inderdaad de voorkeur. Zelf heb ik intussen ook goede ervaring met de nieuwe Bosch.
En als je op SC kijkt (die is op dit moment onbereikbaar) dan worden daar vanuit de fabriek al 5 soorten opgegeven. Eyquem natuurlijk en uit mijn hoofd wordt Bosch ook genoemd.
Wim,
Disciplus Simplex
Beste Marxandjacx, BasisBIX en Wimb.
Hartelijke dank voor jullie snelle reactie.
Zelf voel ik het meeste voor de Bosch Bougie, WimB wil je mij - als je het weet - het nummer van de bougie opgeven die je in je motor gebruik.
Hartelijke Dank,
Erik Booda
Haarlem.
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Ook ik kan je de NGK V-line aanbevelen. Maakte bij mij een wereld van verschil, volgende keer komt er weer V-line in.
Zoek maar eens op “XM TCT bougie”, dan zul je vele discussies vinden. Ik ken er meer die zweren bij de V-line.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
maakt het alleen bij de tct zoveel uit, of hebben de 16v of de v6 er ook profijt van ?
NGK is een goed merk. Maar de TCT is heel kieskeurig als het op bougies aankomt. Jouwe limo’s zijn wat dat betreft allesvreters.
@Erik: ik heb geen flauw idee welk type Bosch ik er nu in heb.
Wim,
Disciplus Simplex
draai ze er dan ff uit man, anders heeft hij er niets aan
Duh, ik ben in Mokum en madame in Hilverdorp. Als ik ‘s avond thuiskom ga ik niet lekker ter ontspanning een kwartiertje bougies losdraaien.
Maar ter info, ik rij nu rond met Bosch Super 4. Hierna gaan er overigens wel NGK’s in.
Wim,
Disciplus Simplex
Beste XM Rijders,
Hartelijke Dank voor alle reacties.
Vandaag gekocht: NGK BRK6EK Bougies.
Morgen worden ze erin gedraaid.
ERIK BOODA
XM Turbo CT. orga 7343
Automaat 303.000 Km.
Hier waren ze nog goedkoper.
Gr.
Jantje
http://www.mister-auto.be/fl/bougie/citroen-xm-y4-2-0-turbo-147ch_v4040_g686.html