Ik heb een Xsara Break uit 2004, een 1.6 16V met LPG.
Sinds kort kraakt de rechter achteras. Omdat ik hiet niet helemaal vertrouw heb ik deze na laten kijken.
Het verhaal van de garage:
De naaldlager(s)(?) van de as is versleten, men wil deze wel proberen te vervangen maar de kans is groot dat ook de behuizing (?) versleten is. Dit kunnen ze pas zien na demontage. De garage had al een paar Xsara’s meer gehad met deze kuren.
Het advies: vervangen van de complete as rechtsachter. Een nieuwe as zou meer dan 2000 euro kosten, met een gebruikte as zou het rond de 700/800 euro kosten, inclusief uurloon.
Ik ben geen techneut, ze kunnen me alles wijs maken en dat is dan ook al vaak gebeurd.
Wat is jullie advies hierbij, klinkt dit logisch en zijn de prijzen redelijk, of moet ik voor een second opinion gaan? Wie heeft er een goed adres?
http://www.desnelleleeuw.nl/page/Home.aspx
http://www.pugfix.nl/
Deze bedrijven reviseren ook assen van Citroën.
Bedankt Ronjo, ik ga eens kijken.
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Hallo Ivo,
ik heb een xsara break uit 2003 en heb anderhalf jaar geleden bij 235000 km de achteras moeten vervangen. Het verhaal van jouw garagist is identiek als dat van mijn garage destijds. Ze hebben voor mij gezocht naar een gebruikte achteras met ABS (die zijn een stuk duurder dan zonder)Ik was voor het vervangen ervan 960 euro kwijt, inclusief nieuwe remschijven, blokken, remslangen, handremkabel en remvloeistof. Totaal vier en half uur arbeidsloon. Inmiddels heb ik er weer 60.000 mee gereden. De gebruikte as kostte destijd 500 euro ex. ik zie op dit forum ook wel berichten dat xsara rijders daar 300 tot 450 euro voor betalen maar volgens mij zijn dat dan assen zonder ABS en of remschijven.
Ik vindt het verhaal dus best aannemelijk klinken en volgens mij word je niet afgezet. Tenzij we toevallig de zelfde garage hebben, die ervaring heeft opgedaan in het afzetten van xsara rijders met kapotte achterassen
Zaterdag bij de Snelle Leeuw geweest in Utrecht. Dit bedrijf reviseert de onderdelen die te duur zijn om nieuw te vervangen. Lagers en rubbers etc worden wel nieuw geplaatst. Ik was € 600,- kwijt voor een volledige revisie, incl. uurloon. Het was 3, 5 uur werk. Meteen de remblokken achter meegepakt, dit was € 50,- extra.
De Xsara ligt weer lekker op de weg, geen bijgeluiden meer. Als ie in orde is, is het nog steeds een fijne auto.
zou een lichte “KLOENK” bij drempels, afremmen en optrekken ook kunnen duiden op de achteras?
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Dat ‘‘KLOENK’‘(net een veer die los springt) vraag ik mij ook af, merk het als ik iemand op de achterbank heb zitten of als de boodschappen in de kofferbak staan bij op- en af rijden van een drempel, met remmen en optrekken geen last van.
Gaat om een Xsara break 1.4 uit ‘99
‘’ ‘s morgens voor de koffie niet zeuren’‘
Bij mijn Xsara is de kloenk achterin te horen als er iemand met zn rug tegen de achterbank zit en we over een drempel rijden. Duurde een paar weken en toen had ik het door. Duw als test eens flink op de rugleuning van de achterbank en je kunt m horen kloenken.
Marcel
Dat geluid uit de achterbank had ik inderdaad al snel door, behoorlijk storend, maar dat is niet wat ik bedoelde. Ook met alleen boodschappen in de kofferbak is het te horen als ik een drempel op of af rij.
De Xsara gaat binnenkort naar binnen voor een beurtje en dan zal ik er gelijk even naar laten kijken, staat ie toch op de brug.
‘’ ‘s morgens voor de koffie niet zeuren’‘
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Als je ongeladen geparkeerd staat, kun je dan, als je naar de achterwielen kijkt, nog net of net niet de het loopvlak zien? Of zit de bovenkant dan voor de helft of meer achter het spatbord?
Mogelijk is de achteras zover doorgezakt, dat je dan de aanslagrubbers raakt?
Bij mijn auto kun je het loopvlak zien, mijn auto is voorzien van hulpveren.
Het geluid is er als er meer gewicht op de achteras staat, of ik nou alleen voorin zit of met mijn vriendin, dat maakt niet uit.
‘’ ‘s morgens voor de koffie niet zeuren’‘
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Bij een ‘kloenk’ denk ik meer aan een gebroken (hulp-)veer dan.
Ik heb onlangs zelf een occasie achteras met ABS gehaald en gemonteerd. Kostte €350 geloof ik, de auto staat weer mooi recht en de wielen raken niet meer tegen de kasten. In de garage hadden ze het ook over +2000 euros.
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu