1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
V6 ES9J4 slaat af na starten
Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 17 maart 2012 04:32 PM

Ik ben er bijna: de meeste storingen en problemen zijn nu verholpen, maar één storing blijft hardnekkig bij mijn V6 Exclusive uit 1998 (ES9J4 + automaat), afslaan na starten met warme motor.
Bij koude motor geen probleem, echter als je na een tijdje rijden stopt en weer start, dan slaat de motor direct aan, maar valt vervolgens (te) sterk terug in toerental, waardoor de motor afslaat. Ik dacht zelf aan een elektronisch probleem en inderdaad, als ik de accupool even losneem, dan ben ik weer voor een dag van het probleem af. Daarna is het weer terug. Dat kan natuurlijk toeval zijn, maar ik heb dat nu een keer of 5 geprobeerd en elke keer daarna blijft het probleem de rest van de dag weg.

Verder nog wat gegevens:
- stappenmotor schoongemaakt en die loopt soepel en lijkt goed te werken
- MAP sensor onlangs vervangen (was stuk - zie eerder draadje)
- LPG G3, maar deze installatie start op benzine
- Lexia meldt geen storingen in de Bosch MP7.0 ECU: alles werkt normaal

Sinds kort heb ik zo’n mooie Lexia, dus ik kan de actuators testen (maken allemaal geluid) en ook de sensoren uitlezen. Helaas weet ik van de meeste niet wat normale waardes zijn, dus een handje hulp in de goede richting zou welkom zijn ...

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 17 maart 2012 07:53 PM
  [ # 1 ]

Ik ken de 24 kleps niet, maar de 12 kleps V6 heeft een aantal slangentjes rondom het gasklephuis.
Daar zitten nog wel eens scheuren in die voor valse lucht zorgen.
Al die slangetjes nalopen en eventueel vervangen kan helpen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
nwndk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 08-10-2009

Gepost: 18 maart 2012 06:26 PM
  [ # 2 ]

Zelfde euvel gehad, zelfde klachten. Na schoonmaken stappenmotor in 1e instanstie minder; later weer vaker. Altijd met warme motor afslaan, op een gegeven moment ook op de snelweg. Nooit met de cc wel als ik zelf gas gaf. Via onderdelenlijn eentje van een Xantia V6 gescoord voor 35 euro, kwamen nog wel rembours kosten bij. Kwaal was weg.

Nog een dom iets waar ik zelf tegen aanliep, met zelfde euvel:
Kwam er later ook nog achter dat ik soms mijn sleutel uit het contact duwde met mijn knie met gas geven/loslaten, hingen nogal veel sleutels aan de sleutelbos. Les geleerd, dus sindsien alleen het contactsleutel in het contact en Xm rijdt prima.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 18 maart 2012 10:42 PM
  [ # 3 ]

Ik heb twee maal zon V6 gehad. Heel soms ook dat probleem bij beide autos.
Heel lang gepuzzled. De eerste XM was een 1998 V6 met maar 45k op teller dus nieuw.
Bij mij kwam het door net na het aanslaan van de motor die climat control vol gas wilde gaan blazen.
Als ik de climate control niet op auto zetten maar op maar een puntje blazen deed die het niet.

Kwam alleen voor bij warme motor idd.

Probeer het eens.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 19 maart 2012 12:06 AM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de tips. Ik zal ze allemaal eens langslopen.
Het probleem met de sleutelbos is het in ieder geval niet ...
Bij de ES9 valt het wel mee met het aantal slangetjes rondom het gasklephuis, en die zien er allemaal nog prima uit. In dit seizoen heb ik de airco uit, dus de aircopomp kan het motortoerental niet omlaag brengen. Dat ventilatortje van de kachel is volgens mij geen partij voor de 191 pk van de V6, maar ik zal het eens uitproberen.

Trouwens, gisteren was het weer zover, na een ritje van een half uur even stil gestaan. Daarna was het starten, aanslaan en direct weer afslaan. Dat heb ik voor de zekerheid een keer of 10 geprobeerd en iedere keer is het resultaat hetzelfde: starten, aanslaan en afslaan.
Vervolgens doe ik de motorkap even open. Accupool er 10 tellen af en er weer op - en zoals altijd is het probleem dan helemaal verholpen. De motor start direct en het toerental loopt rustig terug tot stabiel stationair. Klinkt in mijn oren alsof het meer iets te maken heeft met inleren van de ECU.

Als het beschreven probleem eenmaal begonnen is dan blijft het zich consequent voordoen, totdat ik de truc met de accupool uithaal. Je kunt het wel enigszins omzeilen door direct na het starten het toerental met het gaspedaal op 1500 rpm te houden. Als je eenmaal onderweg bent dan heeft de motor er ook geen last meer van: het stationair wordt dan keurig geregeld. Daarom lijkt me de stappenmotor niet zo’n logische verklaring.
Zoals gezegd doet het probleem zich alleen voor bij een warme start. Bij een koude start wordt het motortoerental door de ECU al wat hoger gehouden en dan blijft de motor netjes draaien.

Zoals gezegd heb ik tegenwoordig zo’n Lexia. Hoewel die meldt dat de motor storingsvrij is, kan ik de Lexia misschien gebruiken om wat sensorwaarden te controleren ? Dan moet ik wel weten wat gebruikelijk is. De enige waarde die ik kon controleren was de MAP-waarde: die was 1020 mbar, en dat komt ongeveer overeen met wat Erwin Krol wist te vertellen over de luchtdruk dit weekend.

Mocht dat niets opleveren dan moet ik eens kijken of ik van iemand een stappenmotor voor een ES9J4 kan lenen, om uit te proberen of dat een verbetering geeft.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 maart 2012 12:39 AM
  [ # 5 ]

Is de accupool 10 s er af het enige wat nodig is voor een reset? Voor de saxo wordt aangegeven: motor laten draaien tot fan aanslaat. Accupool een paar minuten er af, contact aan en pas na 10 seconden starten. Daarna minimaal 30 s laten draaien zonder het gaspedaal aan te raken. Dan een ritje van minimaal 10 min, waarbij af en toe de motor stationnair moet draaien.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 19 maart 2012 01:03 AM
  [ # 6 ]

dat laatste is het vermoed ik hoor Jan. Mijn xm in de stalling staat ook zonder accu. Als ik die niet eerst even rustig de tijd geef vertoont deze de verschijnselen zoals door ts genoemd worden. Ik ga dan even anar een industrie terreintje waar ik de pool even losgooi, peukje rook, pool erop en heel rustig even een rondje rijden met af en toe rustig tot stilstand komen, even laten draaien en weer verder. Dat herhaal ik 2-3 keer en dan is er niets meer aan de hand.

Profiel  
 
nwndk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 08-10-2009

Gepost: 19 maart 2012 09:46 AM
  [ # 7 ]

Heb me veel over dit onderwerp ingelezen. Hier op het forum maar ook bij de Club. Zijn twee kampen. De een die zegt dat zo’n reset werkt, de ander die het naar het land der fabelen verwijst. Zal wel ergens is in het midden liggen.
Maar goed, kan natuurlijk ook dat de ecu steeds opnieuw inregelt, vol goede moed opnieuw begint waardoor de XM even goed loopt maar naar verloop van tijd toch tegen de niet goed functionerende stappenmotor aanloopt waardoor de storing weer terugkomt. Ik herken mijn storing voor 100% in de beschrijving van de TS. Toen ik de andere stappenmotor erin zette, sloeg de auto ook eerst een paar keer af, maar na een stuk gereden te hebben is de storing niet meer teruggekomen. (Heb ook ergens gelezen dat de stappenmotor een half uur nodig heeft om zich opnieuw in te regelen, was op internet, dus is waar Smile )
Succes in ieder geval,als je geen stappenmotor kan vinden, je kan langs komen, dan bouwen we ze even om.
groet Johan

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 19 maart 2012 01:33 PM
  [ # 8 ]

De ECU is tijdens het draaien van de motor constant aan de hand van de metingen aan het bijregelen. Als ‘ie spanningsloos wordt door hetzij de accupool, hetzij de steker van de ECU los te trekken, is ‘ie die instellingen kwijt en zal opnieuw gaan tunen. Of ‘ie ook daadwerkelijk gereset wordt (o.a. wissen van storingen) weet ik niet. Dat zou ik ‘ns moeten uitzoeken maar het interesseert me te weinig. Wink

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 19 maart 2012 01:39 PM
  [ # 9 ]

ik heb bij mij om exact dit euvel een gloednieuwe stappenmotor bij citroen gekocht. Dat was een dure, want helaas was het niet de oplossing. Het euvel lijkt wel iets minder vaak op te treden als eerst, maar het is er nog vrij regelmatig ook met de nieuwe stappenmotor. Wel is het zo dat daar waar de auto eerst echt afsloeg hij nu soms wel nog NET blijft lopen. Zeg de helft van alle keren. Hou ik nog steeds de andere helft over waar de auto wel degelijk af slaat bij de eerste schommeling in toeren.

Mijn vermoeden was wel dat het o.a. mis ging op het moment dat het toerental zakt en de auto zijn hoogte gaat corrigeren (pomp slaat in) doordat er bijvoorbeeld meerdere mensen instappen. Als ik alleen rij heb ik er minder last van. Maar goed dat kan ook tussen mijn oren zitten. Heb helaas het echte antwoord op dit probleem na enige tijd zoeken nog niet boven water. Hopelijk komt het gezamelijk toch boven water, want het is behoorlijk hinderlijk.

Hij deed het bij mij trouwens niet toen de motor valse lucht kon trekken via het inlaatspruitstuk. Dopje/afstopping was afgebroken aan de achterkant. Liep ie iets anders bij de start en daardoor sloeg ie niet meer af, maar goed nieuw dopje erop en het euvel was er weer.

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 19 maart 2012 06:43 PM
  [ # 10 ]

Dat dopje voorzien van een klein gaatje? Zou een hele mooie goedkope oplossing zijn!

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 20 maart 2012 11:32 AM
  [ # 11 ]

Lijkt me een prima pleister op een probleem plakken Wink

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 20 maart 2012 12:20 PM
  [ # 12 ]

ik ken ook genoeg xm’s die het euvel niet hebben en het dopje op de plek Wink
voor zover ik heb kunnen vinden leert de ecu om “een” reden verkeert in. De vraag is alleen waardoor/waarom. Dat zou tevens verklaren waarom je auto wel start als je even de accu los haalt.

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
2400gti
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 27-07-2007

Gepost: 22 maart 2012 10:39 PM
  [ # 13 ]

Mijn V6 valt alleen soms stil bij een koude motor. Toerental wordt onregelmatig en slaat dan af. Zeker met de autmaat in drive en met de voet op de rem voor het stoplicht.
Ook werkt de cruisecontol niet. Iemand een idee wat dat kan zijn?
Ik heb de auto net een weekje , is van 2000 en heeft 150.000 km gelopen. Heb al wel enkele xm’s gereden, maar allemaal diesels, dus weinig kennis van de V6-en….

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 23 maart 2012 09:59 AM
  [ # 14 ]

ik zou dan zeker eens de stationairklep bekijken. Start ie koud wel altijd mooi of meteen laag in toeren en fruttelig? kan verder natuurlijk tal van oorzaken hebben dus het is voor mij nu echt een gok…

hij loopt bij mij koud sowieso iets hoger stationair dan wanneer ik de straat uit ben.

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 23 maart 2012 12:10 PM
  [ # 15 ]

Voor die cruise control eerst kijken of je stoplichtenhet wel doen. Doen die het niet dan doet de CC het ook niet, dan zal de zekering wel kapot zijn.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook