Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Tot mijn verbazing kom ik weinig vinden op het forum over reparatie van de plastic Rilsan retourleidingen, dus bij deze.
De retourslang van mijn linker achtervering van mijn DS was lek: er zat een klein sneetje in. Waarschijnlijk heeft de leiding ooit klem gezeten of is eens geknakt. Ik had geen zin om de leiding te vervangen.
Ik heb krimpkous gebruikt, zodat ik de leiding ook niet hoefde door te snijden ter plaatse van het lek.
Krimpkous van ongeveer 8 mm diameter past perfect om de 5 mm leidingen. Ook om het kleine verdikking aan het uiteinde bij de lekzak.
De eerste twee foto’s laten de lekke plek zien.
Eerst heb ik de boel met wasbenzine schoon gemaakt, dan zijn ook de LHM resten weg. Er zat een braampje aan de snee, die heb ik er af gevijld. Vervolgens een kort stukje krimpkous er om heen. Wel eerst even met (zwarte) stift het gedeelte markeren dat de krimpkous tenminste moet afdekken. Voor de zekerheid dat de afdichting goed is, zit er rode vloeibare pakking van Valma aan beide einden onder de krimpkous, niet ter plekke van de snee. De eerste kous er om heen krimpen met de soldeer gasbrander levert de derde foto.
Daarna voor de zekerheid nog een tweede, wat langer krimpkous er om heen.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
SF polymeerkit en fietsbinnenband, dat houdt mijn tankvulslang (diesel) nu al een jaar bij elkaar
niet elke rubbersoort kan tegen lhm. in ieder geval niet dat “zelf vulcaniserende” tape, dat wordt helemaal week van de lhm.
krimpkous zou best eens kunnen werken.
CX GTi Turbo 2 - All Black
En heeft de krimpkous het lek nog steeds gedicht?
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.