Gisteren zalig ‘s nacht’s 160 km fijn kunnen rijden en geen auto te bekennen behalve af en toe een vrachtwagen.
Terug in Eindhoven aangekomen kreeg ik mijn SM niet meer in zijn eerste en ook niet in de tweede versnelling!! Ik heb al gezocht op verschiedene fora of in service manuals maar niet echt iets gevonden hierover. 3 en 4 en achteruit werken gewoon, en denk dat het in het voorschakel mechanisme zit onder de pook. Pook naar links duwen gaat ook lichter als naar rechts.
Hoe kom ik er makkelijk bij om te kijken?
Voor op de versnellingsbak zie ik niets raars, of niets los.
Maar onder bij de versnellingspook is mischien iets verkeerd gegaan?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je beide zijpanelen van de middenconsole afhaalt moet je de zaak kunnen bekijken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Kabelverstelling voor op de bak verlopen?
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Juist. De hevel die de linksrechts regelt kan uit zn asje gelopen zijn…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank voor de reply’s.
Vervelend dat je er moeilijk bij komt in deze auto’s, kan ook niet makkelijk een tekening vinden over hoe het systeem werkt behalve de bak zelf. Maar niet echt hoe het schakelen naar de bak word bedient.
Bestaat het uit 1 schakelstang en voor 1 en 2 een kabel dacht ik te zien ergens?
Middenconsole los dus en dat is ook nog lastig zo te zien. Dacht eigenlijk dat er een of andere boomerang zat achterin het motorcompartiment.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee die boomerang zit boven op de bak. De kabel doet idd 12 en 5 en achteruit mogelijk maken. De boomerang drait om een draadeindje met een moer erop.
De buitenkabel zit in een houder geborgd met twee grote moeren. Die lopen ook wel eens los..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je schakelt dus met de buitenkabel. De boomerang is nr 15!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Cool thanks, je kunt er zo moeilijk bij en vinden of zien is het ook moeilijk.
Is alleen raar dat alleen 1ste en 2de versnelling niet werken, dus wel 3 en 4 en achteruit werken gewoon.
Zal denk ik in de middenconsole moeten kijken en das best lastig bijkomen. Moet even bekijken hoe alles los gaat.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het is denk ik beter om eerst bij de bak te kijken. Het plaatje dat boog postte is aan de bakzijde. Met de stang schuif je de schakelmoffen naar voren of naar achteren. Met de kabel wordt bepaald welke moffen er bediend worden. Ik denk dat het het waarschijnlijkst is dat aan de voorkant, bij de bak dus, iets niet helemaal meer vastzit.Het zzakje zit onder de dynamo.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Links recht van de schakelpook is met een kabel , zoals al gezegd staat de binnenkabel op een vast punt en is het de buitenmantel die de schakelvorken beweegt .
voor en achter gebeurt met een stangenstelsel andere kant van de versnellingsbak , daar zitten twee rubber en plastiek busjes in als verbindingen , zijn die slecht dan heb je een zwevende pook ...
Bijna altijd zit het probleem in het kabelsysteem aan de kant van de bak ; vork of bout op de bak los gekomen , schanierpunt uitgelopen , en wat ook nog al eens voorkomt is dat de oog op de binnenkabel los komt .
Dus hulpje de schakelbeweging binnen laten doen , en kijken onder de alternator wat er daar ( niet ) beweegt !!
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
loviest schreef:Is alleen raar dat alleen 1ste en 2de versnelling niet werken, dus wel 3 en 4 en achteruit werken gewoon.
3 en 4 is eigenlijk de ruststand van het mechanisme/bak. 1+2 is tegen de veer druk in en 5+achteruit is de andere kant tegen de veer druk in. resp. naar links dan wel naar rechts bewegen van de schakelas die de bak in gaat.
staat de stand van je pook ook anders als je 3/4 schakelt?
gr Mark
Nu dus niet meer nee, pook heeft nog alleen stand positie van 3 of 4 en achteruit.
Dus pook blijft niet meer links hangen ook niet.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De pook hoort toch ook helemaal niet links te blijven hangen? Wanneer je de auto in vrij zet hoort de pook in de middenstand, ergo die tussen 3 en 4 te staan. Dit is wat bedoeld wordt met de ‘ruststand’. Tegen de veerdruk in naar links geeft 1 en 2, tegen de veerdruk in naar rechts geeft 5 en achteruit.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Waarbij je voor de achteruit nog de pook een stukje moet optillen..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Maar dat heeft niets met de zijdelingse bediening te maken
ja precies dat klopt. En naar links duwen heeft geen veerdruk meer. Ik heb gekeken en de kabel voor 1 en 2 en achteruit is aan de bak kant iets mee aan de hand. Lijkt alsof er een geklonken stuk aan de kabel is losgekomen. Word nieuwe kabel monteren en dan moet binnenconsole er ook uit toch?
Lastig hoor deze auto’s, heb er zelf best het een en ander aan gesleuteld, maar soms is er echt niet bij te komen zonder vanalles los te maken eerst.