1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
XM V6 H
roncitf
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 19-07-2007

Gepost: 21 maart 2012 02:48 PM

Vanaf volgende week wordt mijn XM uitgebreid met een waterstof cel.
Heeft iemand hier al ervaring mee?
Ik zal sowieso volgende week wel even de ervaringen delen.

Wat info:
Er wordt waterstof aan het mengsel toegevoegd, waardoor je 30% minder benzine of 15% minder diesel gaat gebruiken.
Installatie kost € 800 voor motoren t/m 2 liter en € 900 voor 2.2 liter - 3 liter. Incl. inbouw en BTW.
Waterverbuik is 1:800 - 1:1000.
De uitstoot voor mijn XM wordt ongeveer de helft van een Prius, dus zou ie belastingvrij en zonder bijtelling moeten zijn. Helaas werkt dat niet zo.

Mijn XM Break met de laatste V6 verbruikt nu gemiddeld 1:8.8 en gaat met waterstof 1:12.5 gebruiken.
Het (standaard gedestilleerd) water kost ongeveer een euro per liter.
De generator en watertank passen zelfs bij mijn V6 gewoon onder de motorkap. De generator onder de accu en de watertank tussen de accu en het motorblok.

Goed alternatief voor LPG3 wat ik eerst wilde doen. Voordeel waterstof tov LPG is dat bij waterstof je vermogen stijgt (ongeveer 10%) en bij LPG je juist vermogen kwijt raakt (ongeveer 10%).

Groeten,

Ron W Veltkamp

C5 2.0 16v Break ‘02
Ghibli GT ‘95

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 21 maart 2012 03:31 PM
  [ # 1 ]

klinkt niet verkeert, maar waar haal jij je waterstof als het op is ?

Krijg je hier geen accijns gedonder mee ?

lpg is echt geen 10% vermogens verlies hoor.

heb je niet wat pics van je setup ??

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 21 maart 2012 03:38 PM
  [ # 2 ]

De waterstof wordt gegenereerd - ik neem aan dmv electrolyse - uit gedestileerd water. Het scheiden van het waterstof kost energie; ik ben benieuwd of je de voorgespiegelde rendementswinst gaat halen. Leuk project, in ieder geval.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
roncitf
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 19-07-2007

Gepost: 21 maart 2012 03:40 PM
  [ # 3 ]

Je haalt gedestilleerd water bij de bouwmarkt (€ 1 per liter) en dat gaat in de watertank.
De generator maakt daar waterstof van.

Het wordt deze week ingebouwd, dus ik heb nog geen foto’s. Die zal ik volgende week wel even sturen.

Zou mooi zijn als de belastingdienst er wat mee gaat doen, zoals subsidie in de vorm van lagere belasting. Wat voor gedonder kan je hier mee krijgen dan? Het is niet verboden om met waterstof te rijden.

Door de toename van de temperatuur vd motor bij LPG kan het maximale vermogen niet (lang) gebruikt worden. Ik heb zelf nooit LPG gereden, maar dit hoor ik van LPG rijders.

Groeten,

Ron W Veltkamp

C5 2.0 16v Break ‘02
Ghibli GT ‘95

Profiel  
 
roncitf
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 19-07-2007

Gepost: 21 maart 2012 03:43 PM
  [ # 4 ]

Klopt, electrolyse. De generator gebruikt idd aardig stroom, maar het gaat om het eindresultaat.
De energie vd generator komt uiteindelijk uit je benzinetank via de dynamo.

Groeten,

Ron W Veltkamp

C5 2.0 16v Break ‘02
Ghibli GT ‘95

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 21 maart 2012 03:58 PM
  [ # 5 ]

Gaaf project! Ben erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken….

Klinkt een beetje dubbel om dit voor een diesel te gaan doen (in mijn geval), maar goed, brandstofbesparing is brandstofbesparing Smile

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 21 maart 2012 03:59 PM
  [ # 6 ]

als lpg rijder zou ik willen stellen dat je bij normaal rijgedrag geen verschil in vermogen merkt. duik je de bergen in en wil je dan stevig doorrijden, pas dan merk je dat er ergens net ff iets mist.

Profiel  
 
roncitf
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 19-07-2007

Gepost: 21 maart 2012 04:04 PM
  [ # 7 ]

Voor diesel is het voordeel in brandstof besparing maar de helft. Voordeel is wel dat je ongeveer 25% meer koppel krijgt en daardoor iets van 15% meer vermogen.

Nog een voordeel; door de enorme afname van uitlaatgassen kun je je Katalysator doorsteken en op je sloffen nog de gasmeting halen. Vermogenswinst! En je hoeft een niet meer werkende Kat niet te vervangen. Geldbesparing! Katten zijn duur.

Groeten,

Ron W Veltkamp

C5 2.0 16v Break ‘02
Ghibli GT ‘95

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 21 maart 2012 04:43 PM
  [ # 8 ]

Ik ben benieuwd naar je ervaringen maar ik geloof er niet in. De energie komt uit je dynamo, welke een verbruik creëert en daar zou je dan meer winst mee maken dan hij verbruikt?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 maart 2012 04:46 PM
  [ # 9 ]
roncitf schreef:

Nog een voordeel; door de enorme afname van uitlaatgassen kun je je Katalysator doorsteken en op je sloffen nog de gasmeting halen.

Wat een prachtverhaal Smile

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 21 maart 2012 04:54 PM
  [ # 10 ]

je wekt de indruk dat je er geen donder van gelooft wink

Profiel  
 
Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 21 maart 2012 05:13 PM
  [ # 11 ]

Wat TS hier schrijft is niet te verklaren met de scheikunde die ik op de middelbare school heb geleerd. Als je via electrolyse waterstof maakt (dat kost energie) en dan weer verbrandt (dat levert energie op), dan kun je daar een theoretisch rendement van 66% mee behalen.
Ik realiseer me dat het over anderhalve week 1 april is ... en ik wil geen goede grap bederven, maar zou je voor ons aller plezier een tipje van de chemische sluier willen oplichten ? Wat doet het kleine beetje waterstof precies met de benzine en diesel ?

Profiel  
 
roncitf
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 19-07-2007

Gepost: 21 maart 2012 05:36 PM
  [ # 12 ]

Het is geen 1 April grap. Het waterstof wordt samen met de benzine verbrandt, waardoor de verbranding veel beter wordt. Vandaar ook een veel beter uitstoot.

Groeten,

Ron W Veltkamp

C5 2.0 16v Break ‘02
Ghibli GT ‘95

Profiel  
 
roncitf
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 19-07-2007

Gepost: 21 maart 2012 05:38 PM
  [ # 13 ]

Maar serieus, zijn er werkelijk mensen die niet op de hoogte zijn van waterstof motoren? In Japan rijden er vloten met waterstof auto’s rond.

Groeten,

Ron W Veltkamp

C5 2.0 16v Break ‘02
Ghibli GT ‘95

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 21 maart 2012 05:50 PM
  [ # 14 ]
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 maart 2012 06:44 PM
  [ # 15 ]
roncitf schreef:

Maar serieus, zijn er werkelijk mensen die niet op de hoogte zijn van waterstof motoren? In Japan rijden er vloten met waterstof auto’s rond.

Zeker wel, alleen weet ik ook dat dat iets héél anders is als de door jou genoemde bijvoeging van waterstof.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 8
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook