Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
JanSr schreef:
Kom maar eens terug als je vijf tanks hebt leeggereden .
Hele vreemde reacties lees ik hier toch. Eerst barst men van ongeduld voor een eerste reactie, als die dan komt dan heet TS te weinig gereden voor een realistische vergelijking, en nu moet íe maar terugkomen als ie 5 tanks heeft leeggereden.
Als ik hem was zou ik lekker
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Het is niet voor het eerst dat zoiets ter sprake komt hier trouwens, ik ben er ook eens mee bezig geweest, toen kon men nog zelf aan de knutsel:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/187891/
Ik heb onderstaand voorbeeld ook in elkaar geknutseld maar ik heb nooit de moed gevonden het daadwerkelijk onder een motorkap te plaatsen en aan te sluiten…..
Gefeliciteerd Ron dat je eerste resultaten bemoedigend zijn. Toch zijn de reacties van de andere forumleden nogal wisselend en de scepsis komt waarschijnlijk voor een deel voort uit het feit dat de uitleg die door jouw leverancier wordt gegeven over het werkingsprincipe simpelweg niet juist is.
Ik vrees dat iedereen die de HAVO heeft afgemaakt of iets langer heeft geleerd dat wel kan inzien. Dat neemt echter niet weg dat er inderdaad wel een positief effect zou kunnen zijn, maar dat we nog niet weten waardoor dat veroorzaakt wordt. Het zou leuk zijn als de discussie zich daarop zou toespitsen.
Daarom nog maar even een paar feiten op een rij:
- Ron had een verbruik van één op 8.8 en nu 11.1
- Een XM V6 Automaat met ES9J4 motor haalt een snelwegverbruik van één op 11.9 (bron Autotrader)
- Een ES9J4 is een moderne motor met electronisch geregelde brandstofinspuiting en lambdasonde.
- Eenmaal op temperatuur en bij constante belasting draait deze motor lean (minimale hoeveelheid brandstof).
- Het verbruik van een auto is sterk gerelateerd aan het rijgedrag (verschillen van 50% mogelijk).
- Je kunt eletriciteit gebruiken om water te splitsen in H2 en 02 (knalgas).
- Knalgas kan ook weer verbrand worden en levert dan weer energie op.
- De opbrengst kan nooit méér zijn dan er in is gestopt (wet van behoud van energie).
- De hoeveelheid energie die vrijkomt door verbranding van de hoeveelheden waterstofgas van de MaxxLube-set is verwaarloosbaar ten opzichte van de verbranding van benzine.
- Een normale wisselstroomdynamo met regelaar levert alleen stroom als daar om wordt gevraagd.
- Leverancier MaxxLube weet zelf niet of, en hoe zijn H2 systeem werkt.
- Het door MaxxLube aangehaalde onderzoek van de NASA uit 1977 is niet van toepassing op een moderne motor.
- Er is geen wetenschappelijk onderzoek bekend naar het effect van een H2-set in combinatie met stroom die door de motor zelf wordt opgewekt (rollenbank, geconditioneerde omstandigheden, validatie etc).
- Er is geen chemische verklaring bekend waarom het toevoegen van een minimale dosis H2 het brandstofverbruik van een motor zou verlagen (dus zelfde hoeveelheid kinetische energie uit minder benzine).
Doe mee, vul aan en vind nieuwe verklaringen!
Paar correcties:
* Ik heb geen Automaat, maar een V6 Break.
* Verbruik was 1:8.8, nu 1:11.7
* Snelwegverbruik is niet relevant, tenzij je op de snelweg woont en werkt. Je moet uitgaan van gecombineerd brandstofverbruik, die is volgens autotrader 1:9.2. Dus redelijk in de buurt wat ik ook deed.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Snoet schreef:Doe mee, vul aan en vind nieuwe verklaringen!
Voor autofabrikanten is het crusicaal dat ze auto’s van de band laten rollen met een laag brandstofverbruik. Ze doen héél veel moeite om de uitstoot zo laag mogelijk te maken.
Als dit zou werken dan zouden alle autofabrikanten dit “laaghangend fruit” al lang standaard aan hun verbrandingsmotoren hebben toegevoegd.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Aanvulling op de lijst van Snoet:
-In dat NASA onderzoek concentreert men zich niet op het gebruik, maar op de emissies.
-In het Nasa onderzoek voegt men H2 toe aan het brandstofmengsel, niet knalgas (H2 + O2).
-Volgens de leverancier moet de positie van de lambda sensors gewijzigd worden om het “effect” te bewerkstelligen.
-De invloed daarvan kon wel eens veel groter zijn dan van dat beetje knalgas
-Het effect van gewijzigde lambda sensor opstellingen zal wel zijn dat je geen APK meer krijgt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ah, dat is interessant !
Ron, heeft je inbouwer toevallig voor en na de inbouw een viergasmeting gedaan, en zo ja, wat leverde dat op ?
Wat is er precies aan de Lambdasensor veranderd ?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Spit maar eens door deze site, je valt van de stoel!
http://www.maxxlube-automotive.eu/NL/
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gedaan - ik zit nog steeds.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik ben er van af gevallen. Een handtekening onder een e-mail
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ach - iemand die een beetje in het verleden leeft. Don’t we all op dit forum?
Over emissies:
In de jaren ‘70 kreeg Triumph zijn beroemde TR sportwagens niet meer verkocht in de USA omdat ze niet aan de emissievoorwaarden voldeden. Ouderwetse motoren, gebaseerd op het vooroorlogse A-blok, en dan krijg je dat.
‘Tja, wat nu ?’ moeten ze gedacht hebben.
Toen kwam er een engineer op het idee om een snaar-aangedreven lage-druk luchtcompressor op de auto maken, die verse buitenlucht bijmengt bij de uitlaatgassen. Het resultaat: een veel grotere uitlaatgasflow, maar natuurlijk met relatief een veel lager gehalte aan schadelijke stoffen. Hahaha. En ongelooflijk maar waar: het is goedgekeurd en in productie genomen.
Zou dit truukje een rol kunnen spelen bij het H2 verhaal ? Tenslotte is H2 een erg licht gas, dat per kg heel veel ruimte inneemt.
De garage houder rijdt zelf in een Jeep Cherokee (geen Grand) uit de 80-er jaren met een 4 liter erin. Die heeft een uitstoot van iets minder dan een Prius. Dus mijn XM zou eigenlijk wegenbelastingvrij moeten worden. Helaas geldt dat alleen voor nieuwe auto’s.
Het hele gewin zit em in de betere verbranding, dus ook minder schadelijke uitlaatstoffen.
Vanavond weer tanken en ik zal mijn verbruik sinds Dinsdag wel even posten. Als dat weer tussen de 1:11 en 1:12 zit, ben ik blij en zal ik als triomf (Triumph) op de sceptici een heel chocolade konijn naar binnen werken.
Is het niet tussen de 1:11 en 1:12, dan eet ik het hele weekend geen chocolade.
Nou Ron, eet dat konijn sowieso maar lekker op. Jouw topic is een echt succesnummer op het forum en dat is wel een konijn waard, brandstofbesparing of niet.
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Nog wat literatuur hierover : http://www.water4gas.com/home.php
Roadrunner… never been caught.