1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
wat zijn de symptomen wat een te lage druk opbrengst
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 26 maart 2012 03:53 PM

Hoi,

Ik zit al even te twijfelen of ik mijn hd pomp moet vervangen of dat er iets anders mis is.
Wat is er aan de hand:
Auto komt heel langzaam omhoog, soms heeft hij er zelfs geen zin in.
Remmerij is met een kleine vertraging, ik ging uit van lucht in de leiding. Rondom half litertje per rem afgetapt, ik kwam er bij het nakijken achter dat de aanvoerslang niet bepaald strak aan de pomp vastzat, dus dat heb ik alsnog gedaan. Dit kan natuurlijk lucht mee getrokken hebben. Helaas, na het aftappen nog steeds remmen met een fractie vertraging.
De drukverdeler blijft ook steeds vaker gewoon maar sissen, een beetje gas (dus druk verhogen) geven zorgt voor de tik en dan is hij weer even stil.
Ook maakt de pomp een ratelend geluid, maar dat komt vaker voor. Ik zie er geen natte plekken op, in de buurt van het asje zit wel wat olie met vuil smurrie, maar behoorlijk droog.

Vorige zomer zijn zowel de LHM als de voorraadbol vervangen.
Sturen en veren gaat prima, daar merk ik weinig raars.
Wat wel raar is, ik ben begonnen met LHM bijvullen, vorige week al een keer, gisterochtend leek het nivo al weer laag te staan. Ik zie alleen nergens natte plekken op de grond of aan de onderkant van de auto.

Voordat ik zomaar de pomp ga vervangen zijn er nog dingen waar ik naar kan kijken?

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 26 maart 2012 08:35 PM
  [ # 1 ]

Als je pomp niet genoeg levert dan merk je dat in de remmen én de vering, of in de stuurbekrachtiging, of in alle drie. In ieder geval niet alleen in de remmen. Maar je zegt dat die ook langzaam omhoog komt. Dat zou op een pompprobleem kunnen duiden. In het echte veren merk je het niet.

Controle is niet zo makkelijk te doen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 27 maart 2012 03:43 PM
  [ # 2 ]

Wordt je pomp met een V-snaar aangedreven of via de multiriem? Onze XM TCT had een pomp die met een V-snaar werd aangedreven, de oudere pomp dus, en die heb ik moeten vervangen omdat die te weinig druk leverde. Symptomen waren vooral bij een koude start en als de auto helemaal was ingezakt goed merkbaar. De pomp maakte een geluid als een bak knikkers, de auto kwam niet omhoog zonder wat met het gas, de rem en het stuur te spelen, de auto ging heel langzaam omhoog en af en toe deed de stuurbekrachtiging erg weinig bij lage toerentallen. De pomp heb ik vervangen voor een 2e hands van Bart Ebben en dat heeft goed geholpen. Weer snel omhoog, vrijwel direct na het starten, en het sturen ging weer prima. Het sissen is gebleven en ook deze pomp maakte het knikker geluid. Schijnt normaal te zijn?

Wat de remmen betreft hadden wij hetzelfde probleem ook. Een late reactie van de remmen na het indrukken van het pedaal. Dat lag niet aan de pomp maar aan een sterk vervuild systeem. Ik heb alle remklauwen gangbaar gemaakt en alle ontluchtingspunten, incl ABS, ontlucht. Overal minimaal een jampot vol uit laten stromen tot er weer groene LHM uit kwam. Vooral de voorremmen waren flink vervuild en maakten een krassend geluid tijdens ontluchten. Alsof er zand in zat. Daarna nooit meer last van gehad. De remmerij van de XM is vaker een aandachtspuntje. Zijn er veel met dezelfde klachten.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 27 maart 2012 03:49 PM
  [ # 3 ]

je mist idd wel eens de bite in een rempedaal van een XM.

Aan de andere kant…. als je remt met je andere voet blijken die dingen vaak primaaaa te werken Smile

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 27 maart 2012 04:29 PM
  [ # 4 ]

Heb dat ook wel eens geprobeerd op een parkeerplaats. Maar goed dat het op en parkeerplaats was!

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 27 maart 2012 04:47 PM
  [ # 5 ]

Daaruit blijkt dat remmen vaak prima werken maar dat men gewoon niet hard genoeg trapt…

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 27 maart 2012 05:06 PM
  [ # 6 ]

Ze werkten ook prima maar er valt niet te doseren. Als je het pedaal iets indrukte duurde het ongeveer 1 seconde voor er iets gebeurde. Als je het harder indrukte iets minder vertraging maar meteen knetterhard. En bij het stoplicht wegrijden duurde het een paar meter voordat de remmen vrij liepen.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 27 maart 2012 05:06 PM
  [ # 7 ]

Ik heb je oude pomp, xm is uit 95. De remmen doen het ook prima, maar de dosering is zeg maar naar de klote en ik heb een vertraging van net te veel. Als ik mijn voet op het rempedaal leg, dan was het zo dat hij heel zachtjes remde, nu gebeurt er eerst niks en dan begint de rem en dat loopt op. Niet lineair maar een mooie curve terwijl de pedaaldruk hetzelfde blijft. Mathijs hierboven beschrijft precies het omhoog probleem wat ik ook heb nu. Ik merk verder niks aan het sturen en veren enzo, als de auto eenmaal omhoog is gekomen gaat hij met plezier omhoog en omlaag. Niet bepaald snel maar acceptabel. Het is met name die eerste keer dat het erg lang kan duren. Ik zie het waarschuwingslampje over lage druk trouwens alleen heel soms aangaan als ik gym, verder nooit.

Morgen een dagje vrij, paar liter LHM aangeschaft, eerst maar eens nog een keer bij alle remmen een litertje aftappen. En dan nog genoeg tijd om eventueel een pomp bij van Gompel halen en te monteren. Iets wat niet echt heel moeilijk is zo te zien?

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 27 maart 2012 05:11 PM
  [ # 8 ]

Pomp is binnen een uur te vervangen. Wel alles wat er onder zit, dynamo e.d., afdekken want het is wel een kliederboel. Ook de aanzuigslang hoog weg leggen anders hevelt die de LHM uit het voorraadvat leeg. De ‘nieuwe’ pomp eerst vullen met LHM, deze zuigt niks aan als ie droog staat.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 28 maart 2012 10:36 PM
  [ # 9 ]

Vandaag dus een hoop mooi groen met zwart spul er in afgetapt, een beetje zwart stof in groene vloeistof zeg maar. Ik heb drie literflessen met afgetapte olie staan nu Smile Hij remt direkter nu, maar dat is ook weer even omschakelen. Ik wacht eerst even af wat de apk volgende week gaat brengen. De achterkant komt redelijk goed omhoog, voor moet de dame steeds eerst even nadenken en dan vloeiend omhoog. Helaas is het sturen nou ineens af en toe iets zwaarder. Die pomp zal er dus aan moeten geloven. Of zou het verdeelblok mischien schuldig zijn?

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 29 maart 2012 12:30 PM
  [ # 10 ]

Hoi Jeroen,

volgens mij kun je het beste beginnen met het spoelen van je systeem. Dit soort klachten worden meestal veroorzaakt door een vervuild systeem. Sissen, snel tikken, drukverlies, sponzig remmen, kortom een vervuilde debietregelaar en aangekoekte troep.

Vervang je LHM niet gewoon met nieuwe, maar reinig je systeem met hydroincage,. Blijven daarna de klachten, dan kan je altijd nog de pomp en regelaar vervangen. Meestal lost spoelen echter je klachten op.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 maart 2012 05:34 PM
  [ # 11 ]

Het sissen komt van de opbrengstverdeler, welke in het geval van de pomp met enkele uitgang is gemonteerd.
Draai tijdens het sissen maar eens aan het stuur, dan gaat de stuurbekrachtiging vragen en stopt het sissen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 30 maart 2012 05:03 PM
  [ # 12 ]

Hoi Rene, dat weet ik Smile je kan hele muziekstukken sissen bij het stoplicht. Malle Pietje, dat is op zich een goed plan, maar eerst even komende week de apk afwachten Smile Daarna gaan we verder met hobbyen.

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 06 april 2012 10:05 PM
  [ # 13 ]

Goed, apk afgetikt. Lang leven de Hegru Smile bij een ander was hij er denk ik niet doorgekomen. 2 banden die hoognodig vervangen moeten worden, en nog wat andere dingen gewoon niet naar gekeken. Wel gaatje in het subframe gelast en gaatje in de uitlaat gelast. En het meest aparte, ik heb ze verteld dat ondanks ontluchten op remmen en op het ontlast boutje er lucht terug lijkt te blijven komen. Wat staat er op de rekening: diverse malen ontlucht. Niks over de bollen.
Maar goed, ik kan dus weer verder modderen. Waarom komt er steeds weer lucht bij lijkt het.
Opties:
Kan het een lekke veerbol(len) zijn? Maar hoe lang lekt zo een ding dan door voor hij leeg is?
HD pomp, kan de opbrengst te laag zijn? omhoog en sturen gaat weer goed na al het aftappen.
Kan het systeem ergens anders lucht happen? Ik zie nergens lekkage van lhm verder. Geen druppels op de grond als ze een paar dagen stil heeft gestaan of zo.
Wat kan het nog meer zijn?

Stap 1, LHM eens vervangen door hydroincage, kan vast geen kwaad.
Dan, veerbollen testen? Kan ik zelf iets doen hiervoor?
Wat kan ik nog meer doen om dit remprobleem te troubleshooten?

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 06 april 2012 11:37 PM
  [ # 14 ]

Waaruit blijkt dat er steeds lucht bij lijkt te komen?

Check het LHM reservoir en de aanzuigslang van LHM reservoir naar de HD-pomp op kleine scheurtjes e.d. Op die manier kan er lucht in het LHM systeem aangezogen worden. Lekkende veerbollen lijkt mij niet zo snel gas te lekken, als de rubberen membranen scheuren gebeurt dat in 1 keer.

Hier staat beschreven hoe je zelf LHM/Hydraurinçage kunt verversen: http://www.xmclub.nl/Nieuwforum/viewtopic.php?f=25&t=1052

Check op luchtbelletjes bij het ontluchten van de remmen bij de remnippels met doorzichtige slangetjes.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 07 april 2012 09:29 AM
  [ # 15 ]

Volgens mij zei ik “lijkt” en niet blijkt Wink , het lijkt zo. Ontluchten doet eigenlijk helemaal niks terwijl ik echt een aardige sloot lhm heb afgetapt.Maar bollen lekken dus niet langzaam? Vandaag eerst maar eens de lhm vervangen. Die link naar het xmclub forum kan ik niet zien zonder registratie maar op dit forum staat ook genoeg info Smile . Ik zal de aanvoerslang eens goed bekijken maar die zit er op het eerste ook goed uit.

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook