1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Nieuw op fora en nieuwe afwijking…. Een cx.
J.Buisma
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 25-03-2012

Gepost: 26 maart 2012 10:32 PM

Daar ik nieuw ben, en een first post omhanden heb is enige uitleg wellicht wel op zijn plaats.

Het lijkt er op dat ik er een afwijking bij krijg. Nu heb ik er Niet bijzonder veel dus blijvende schade zal het niet opleveren.

Ik lijk redelijk te vallen op een cx, de oude wel te verstaan. Dus niet met doorlopende bumper. Nu heb ik jaren een ax, bx gereden nu een c1tje.
Hoewel het rugzakje prima bevalt is een wat grotere auto zo nu en dan wel wenselijk.

Nu kwam ik op marktplaats een cx 1980 pallas tegen waar ik wel smoel op heb. Een automaat en lpg op de koop toe.

Mijn vraag heeft vooral betrekking op de valkuilen. De vorm (meer dan prachtig) en glim (dito) trekken de aandacht weg van een oude citroen die meer dan 30 jaar geleden het levenslicht zag. Nu begrijp ik dat ik hoe dan ook mijn relatie met mijn garage ga verbeteren maar enige tips waar ik op moet letten zijn welkom. De dorpels zijn een dingetje naar ik begrijp uit mijn gezoek op het forum.

Welnu ik laat het hierbij,

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 26 maart 2012 11:03 PM
  [ # 1 ]

Tja,

het beste advies is om iemand mee te nemen die er verstand van heeft en objectief naar de zaak kan kijken en verder is roest een grote vijand vooral voor de orgineel Nederland exemplaren natuurlijk.

De roest kan iid onder de Pallaslijsten zitten onderkant deuren kofferklep voorkant motorkap evt schijfdak.

Verder evt olielekkage’s, hoe is de koppeling (motor moet eruit om te vv) en is er wel meer.

Maar laat je niet afschrikken een CX is een plezierige aandoening.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Gepost: 26 maart 2012 11:19 PM
  [ # 2 ]

Hallo J en welkom hier!

Goed dat je eerst tips komt vragen en info komt zoeken, want zomaar een CX kopen loopt niet zelden op een teleurstelling uit. De tip die Mark gaf is daarom een hele goede en belangrijke, die wij hier altijd roepen: neem een expert mee en laat de auto op een brug inspecteren!!!

Jouw vraag is hier al vaak gesteld door mensen die je voorgingen in de CX-liefde (gelukkig) en je zou bijvoorbeeld dit topic eens rustig in z’n geheel kunnen doornemen, daar staan veel tips in:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/210061/P0/


Natuurlijk is het lastig - zoals je zelf al zei - om niet direct verliefd te worden op de uiterlijke schoonheid en charme van de CX, maar juist daarom neem je dus iemand mee die dat kan afremmen. Very Happy


O en dit is ook een hele nuttige om aandachtig te lezen:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/212519/P0/


Succes met de zoektocht en stel gerust je vragen hier!
La Léo

P.S. Hoe gerichter jouw info over de beoogde CX, hoe beter we je kunnen adviseren, maar vanachter een computerscherm heeft dat toch altijd z’n beperkingen natuurlijk hè?
Vanaf een plaatje is het lastig oordelen. Wink

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
J.Buisma
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 25-03-2012

Gepost: 26 maart 2012 11:44 PM
  [ # 3 ]

Dank alvast voor het leesvoer en het welkom.Ik ben dus nu vrolijk aan het lezen.

Linkje is wellicht wel handig uiteraard, al wist ik niet of het toegestaan was.

Oef het linken is hier niet heel ipad vriendelijk.

Ik neem inderdaad even iemand mee. Bruggen moet ik evn bekijken of het handig is en waar vooral…

Ik lees verder!

edit mod: link gefixed

Profiel  
 
Gepost: 26 maart 2012 11:47 PM
  [ # 4 ]
J.Buisma schreef:

Een automaat

Mark Gielen schreef:

hoe is de koppeling…

Afwezig mag ik hopen Mr. Green

Profiel  
 
Gepost: 27 maart 2012 12:59 AM
  [ # 5 ]

Dit is ook nog een nuttige:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214677/

Die Pallas ziet er zo op de foto’s netjes uit! Als ze technisch ook zo goed op orde is, is het zeker een gunstige prijs.

Is er een LPi-systeem (gasinjectie) ingebouwd? Dat kan ik niet zo goed zien op de foto’s. LPi is de enige juiste manier om een CX met injectiesysteem goed op LPG te laten lopen. Een gewone LPG-installatie (met gasmengstuk en gasklok) leidt namelijk onherroepelijk tot backfires en schade aan luchtslangen etc.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 27 maart 2012 10:51 AM
  [ # 6 ]

Welkom! Leuk, weer een volgeling in de wondere wereld der CX-en. Ik ben benieuwd of je definitief door de knieen gaat. De Cx ziet er op de foto’s in ieder geval netjes uit. Al zegt dat vrij weinig. Als je wat te weten kunt komen over de onderhoudsgeschiedenis dan ben je vaak al een heel stuk verder.

blijvende schade zal het niet opleveren.

Haha. Wacht maar.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 27 maart 2012 11:46 AM
  [ # 7 ]

Volgens mij zie ik de LPG-injectoren zitten maar dit is inderdaad een belangrijk punt.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 27 maart 2012 05:08 PM
  [ # 8 ]

Afgaande op het groene draadje dat naar een bougiekabel gaat meen ik te denken dat het een “gewone” lpg installatie is. Wie weet het zeker, dit lijkt me een belangrijk punt om te weten voor de t.s.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 27 maart 2012 06:34 PM
  [ # 9 ]

Op de tweede foto zie je net naast het drukpotje voor de benzine-injectie de LPG-injectoren zitten op een kleine rail volgens mij. Een foto van de harmonica zou uitsluitsel bieden, omdat hier bij een conventionele installatie de LPG-ring zichtbaar is.

Profiel  
 
Gepost: 27 maart 2012 06:38 PM
  [ # 10 ]

Nee, wat je daar ziet zitten is een ‘ordinaire’ benzineafsluiter ivm. de lpg-installatie. Deze auto heeft overduidelijk geen lpi, anders zou je niet alleen het verdeelblok (de eigenlijke injectoren) maar ook de slangetjes naar het inlaatspruitstuk moeten zien zitten. Een gewone gasringinstallatie dus.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 maart 2012 06:42 PM
  [ # 11 ]

Dat is geen benzine afsluiter hoor, maar gewoon de hoofdafsluiter van de verdamper. Een injectiemotor op lpg heeft geen benzine afsluiter, de onderbreking van de injectoren of benzinepomp is de manier om het ding op lpg te laten lopen. Een benzineafsluiter kan namelijk geen druk van 2 bar aan Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 27 maart 2012 06:43 PM
  [ # 12 ]

In elk geval is het geen injectieblok Very Happy

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 maart 2012 06:45 PM
  [ # 13 ]

Wat voor injectieblok bedoel je? Het lpg-injectoren railtje (dat zie ik ook nergens trouwens) of het blok van de auto?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
J.Buisma
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 25-03-2012

Gepost: 27 maart 2012 06:56 PM
  [ # 14 ]

Whoah, druk draadje zo in eens!

Allereerst dank voor het warme welkom, als nieuwe aanwezige en een soort uber leek is het toch verdomt prettig om reactie en tips te krijgen.
Al lijkt er wel wat verschil van mening te ontstaan.

De gas installatie is dus wel een dingetje.

Daar ik nog nooit in zo’n space shuttle gereden hebt is een bezoekje a) leuk en b) weer leerzaam.

De smaak verschillen worden hier ook wat duidelijker, mijn vader opteert een moderne versie die ik weer vreselijk oudbollig vind, en ik de chromen (rvs) bumperversie. Maar goed de man rijdt een c5…

Profiel  
 
Gepost: 27 maart 2012 07:05 PM
  [ # 15 ]
waterman schreef:

Wat voor injectieblok bedoel je? Het lpg-injectoren railtje (dat zie ik ook nergens trouwens) of het blok van de auto?

Niet heel duidelijk van mij inderdaad, het motorblok heeft wel injectie, maar het door Fluidfreak aangehaalde afsluitertje of wat er nog verder in die buurt zit is zeker geen gasinjectie.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook