Ik heb een vreemd probleem met mijn CX Gti Turbo (1985 Turbo I overgangsmodel met stalen bumpers)
Ze start prima en loopt uitstekend en dan ineens, zomaar out of the blue verliest ze vermogen.
Als ik dan het tijdens het rijden het contact aan en uit zet loopt ze weer gewoon alsof er niets aan de hand is/was.
Een aantal kilometers later herhaalt hetzelfde ritueel zich weer.
Gebeurt zowel op de snelweg als daarbuiten.
Als ik de koppeling intrap tijdens zo’n storing slaat de motor niet af maar loopt gewoon stationair.
Is er iemand die dit verschijnsel herkent?
ThnX!
Sebastiaan






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
volgens mij komt dit soort probleem wel vaker voor op het forum / bij de CX…..
controleer altijd BPD sensoren (gevoelige issue)
verder valse lucht thv het inlaat traject
dan bougiekabels, bobines
electrische stekker verbindingen…..
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik denk de AEI-ontstekingscomputer…. typisch 25 IE kwaaltje, gaan vaak stuk.
Let wel op dat je ‘m vervangt door eentje die bedoelt is voor een CX Turbo met 2 BDP-sensoren!
Edit: deze bedoel ik
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














Totaal aantal Berichten: 1359
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Wel even opletten: een serie 1 GTi Turbo heeft een specifieke AEI-onstekingscomputer met een apparte module voor de pingeldetector.
Je kan deze dus niet vervangen door een serie 2 AEI met 2 bdp sensoren, je motor zal wel lopen maar de turbo druk meter en pingeldetector gaan niet meer werken.
De AEI in de link is volgens de beschijving de juiste maar ik zou voordat je hier veel geld gaat aan geven eerst eens goed de bekabeling uitmeten en nalopen.
Ik heb namelijk ook dergelijke storingen gehad bij m’n ‘84 er en dit zat telkens in de bekabeling.
Pikant detail m’n CX heeft destijds voor z’on storing 2 weken bij een Bosch diagnosecentrum gestaan, met als uiteindelijke conclusie van de “Bosch specialisten” dat de AEI (en ook de door mij aangeleverde rezerve AEI stuk was) uiteindelijk ben ik (nadat ik het specifieke serie 1 schema heb kunnen bemachtigen wat ze bij Bosch ook ter beschikking hadden)de bekabeling gaan uitmeten en was het probleem snel gevonden.
Je kan dit allemaal nog terug vinden in het topic van m’n CX dat hier nog ergens rond dwaalt.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
La Léo schreef:Ik denk de AEI-ontstekingscomputer…. typisch 25 IE kwaaltje, gaan vaak stuk.
Let wel op dat je ‘m vervangt door eentje die bedoelt is voor een CX Turbo met 2 BDP-sensoren!Edit: deze bedoel ik
Heb een goede liggen in mooi rood van een T1, mag weg voor weinig.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
Thnx voor alle reacties!
Ik ga dit weekend de zaak maar eens doormeten en alle stekkertjes met een beetje contactspray verwennen.
Als dat niet helpt kan ik proberen de ontstekingscomputer met die van mijn andere CX (ook een turbo 1 maar dan met kunststof bumpers) te verwisselen.
Wat ik het meest vreemde aan het probleem vind is dat even het contact aan en uit zetten direkt helpt.
Ik hou jullie op de hoogte.
Sebastian












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zou het niet het contactslot zelf zijn?





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Lijkt me niet daar de auto stationair blijft lopen.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Daar had ik even overheen gelezen…









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
en als het een slecht contact is lijkt het me ook niet dat het na uitzetten van het contact verdwenen is. Dus het zou mij ook niets verbazen als het toch de computer is.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Ik denk zelf ook aan de computer maar in dat geval kan het zowel de injectie als de ontsteking zijn of zit ik er dan naast?
Heb wel een gammele accu-pool aansluiting gevonden.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Het is vrijwel altijd de AEI-computer in dit soort gevallen, ik heb het twee weken geleden nog meegemaakt met een 1985 25 GTi. Tijdens het rijden (bijna) afslaan, opnieuw contact aan en dan loopt ze weer. Precies eender met wat jij beschrijft!
Dus als je een reserve hebt, is het makkelijk testen. Als ze het daarna een week blijft doen zonder muiten, weet je het.
Edit: gammele accupool is ook nooit een best uitgangspunt. Dus misschien ben je er al als je die goed vastzet, zou helemaal mooi zijn.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-01-2012
- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Mijn Gti heeft/had dat ook; vrijwel altijd in een bocht naar rechts. Vermogen helemaal weg en een beetje tegen stationair aan pruttelen. Ze pikte vaak na een minuutje wel weer op. Ikzelf had nooit aan de computer gedacht, ging eerder uit van een defect of vervuiling in de brandstoftoevoer.
Nu heb ik afgelopen weekend in het donker mijn accu moeten vervangen en vanwege de fijne plaatsing trok ik natuurlijk hier en daar wat stekkers los, waaronder die van de koplamp en ook van de computer. Die kabel zat gewoon niet erg vast. Schoongemaakt en goed aangedrukt; sindsdien geen last meer gehad…..(afkloppen)
Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76
Citroën Xsara 1.6i Break ‘04






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja, dat kan ook nog!
Alleen zit de computer van de TS onder het dashboard en niet op het binnenscherm. Maar het geeft wel aan hoe gevoelig dit component is.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zit de computer bij een 87er GTi dan wel onder de kap?
Of halen we nu de injectiecomputer en de AEI door elkaar?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ontstekingscomputer (AEI) zit onder de kap vanaf eind 1986. Vonden ze blijkbaar een betere plek, want onder het dashboard, daar was het véél te vochtvrij.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D