Hebben we allang gedaan Ik ben die gek in die zwarte XM met de citroen overall….
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
En ook hier is de zomer weer voorbij, weliswaar op de mindere dagen rustig aan doorgewerkt maar bij temperaturen van 30+ was de waterkant toch echt aantrekkelijker dan de werkplaats…
Allereerst een impressie van de relais die de koplampen aansturen, De voeding van de lichtschakelaar is achter het contactslot geplaatst zodat bij afzetten van het contact de koplampen gelijk uitgaan (voor mij geen overbodige luxe…...kan die acculader ook bij de voordeur weg)
En er zit leven in het hele electrische circuit, alle draadjes op de goede contacten en de lampen op het dashbord geven weer licht.
Tussendoor ook het stuur vervangen voor een gewikkeld wit exemplaar, ziet er toch net even mooier uit als het leren hoesje dat om het vergane geschuimde stuur zat. Op de “bult” is ondertussen al geluidsisolatie aangebracht, daarvoor heb ik gekozen voor armasound van 15 mm dik zelfklevend.
En tenslotte dit weekend een nieuwe accu geplaatst, benzineleiding weer aangesloten en de sleutel vol verwachting omgedraaid, en de dame kwam weer tot leven, weliswaar met een hinderlijke fluittoon in het vooronder, maar na demontage van de carburateur en wat vloeibare pakking op de dichting van de carburateurvoet liep ze weer als een zonnetje. Volgende stap is het hydraulische systeem weer tot leven brengen. (foto is van een draaiende motor, maar ja wat zie je daar nu van op een foto )
Oh ja, voor de oplettende lezer, de kachelradiateur bleek lek te zijn dus die is nog even kortgesloten totdat een nieuw exemplaar gearriveerd is.
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Niels,
Dat gaat de goede kant op
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Dat ziet er inderdaad goed uit Niels! Dus jij bent die gast in die zwarte 24V. Ben zelf inmiddels ook over op de V6 qua XM.
Heb jij nou ook een Blue Delta of lijkt dat alleen maar zo op de foto?
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
‘t is een lapjeskat CdpF, kom anders zaterdag even kijken, ben ik de hele dag in de werkplaats
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Welke kleur gaat ie uiteindelijk dan krijgen????
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Eerst even een fotootje van de lapjeskat om de nieuwsgierigen tevreden te stellen, uiteindelijke kleur moet (na uitgebreid overleg) AC 638 gaan worden.
Verder dit weekend de spuiter op bezoek gehad, planning is eind september de voiture naar de spuiterij voor strakmaken en spuiten. Dit weekend bezig geweest met het afstellen van de achterste hoogteregelaar en daarbij bleek dat ik geen druk op de achterremmen krijg. De hoogteregeling werkt prima, maar als ik de aansluiting 2 op de hoogteregelaar los maak zou ik daar volgens mij druk moeten krijgen om het achterremsysteem te voeden, echter daar komt geen groen bloed uit.
Wijst dit op een kapotte hoogteregelaar of kan er nog iets anders aan de hand zijn ?
Aansluitingen zijn volgens mij:
1 hoge druk voeding
2 leiding naar remcommando
3 leiding naar de veercylinders achter
Verder mezelf bezig gehouden met het recht hangen van het plaatwerk, dat lukt aardig alleen het rechter achterscherm sluit niet mooi aan op het portier en dat krijg ik niet netjes. Iemand hier ervaring mee die tijd en zin heeft om komend weekend even mee te kijken wat er niet goed zit ?
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Staat de auto wel op zijn achter wielen? Zo niet, dan komt er geen druk op de veerbollen en dus ook geen druk op het remsysteem.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Leiding 2 is retour van het veer systeem. De leiding 3 vertakt zich naar je veerbollen en remcommando. In rust heb je dus geen druk op leiding 2, tot je de auto laat zakken….Dan Spuit het echt om je oren!
In de hoogste stand staat er ook druk op leiding3, ongeacht of de DS op zn wielen staat…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hi Niels,
Je hebt de leidingen verkeert gemarkeerd. Volgens mij hoort het te zijn:
1 - HD voeding
2 - Retourleiding
3 - Naar veercylinders
En dan zit er nog een dun lekleidinkje aan de bovenzijde vd hoogteregelaar. De druk voor de remmen komt gewoon van de leiding naar de veercylinders met een T-stukje.
Geen druk op de retour is logisch als de wielen in de lucht hangen.
Succes!
OK, dat wordt dus weer leidinkjes volgen, tijdens het testen heeft de dame gewoon op de hoefjes gestaan dus daar kan het al vast niet liggen, hoogteregeling werkt prima dus als de remdruk van dezelfde leiding komt als de veercylinders is de hoofdremcylinder de eerste verdachte… Jammer want daar kom je nu net weer niet lekker bij….
Iemand een diagrammetje (tekening) van het hydraulische systeem ?
Thnx
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Wat is je probleem?
Komt de auto niet omhoog?
Doen de achter remmen het niet? ( testen in hoogste stand)
Hydrolisch schema staat in het WPH.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Goed, voldoende input daarvoor alvast mijn dank. Nu eens even kijken of we dit raadseltje achter het toetsenbord op kunnen lossen zonder vette klauwen te krijgen
Probleem: geen druk op de achterremmen (dwz met de ontluchtnippel open komt er geen LHM uit de remcylinders).
Mogelijke oorzaken:
- defecte hoogteregelaar
Uitgesloten want de voeding van het remcircuit naar het remcommando zit op dezelfde aansluiting als de veercylinders en de hoogteregeling werkt.
- leidingen naar voren verkeerd aangesloten
4 leidingen:
*a hoge druk heen naar hoogteregelaar
*b retourleiding van hoogteregelaar naar voorraadvat
*c leiding van hoogteregelaar naar remcommando
*d leiding van remcommando naar remcylinders
*a zit goed,achterkant gaat omhoog en omlaag bij bedienen hoogteinstelling
*b kan in theorie aangesloten zitten op het remcommando maar dan zou de achterkant alleen zakken als de rem ingetrapt is en dan nog maar totdat het remcircuit op druk is. achterkant zakt volledig dus LHM komt retour in het voorraadvat, zit ook goed dus.
*c en *d kunnen omgewisseld zijn maar dat is lood om oud ijzer want het remcommando is niet meer dan een klepje dat opengezet wordt, stroomrichting van de LHM doet er niet toe.
- verstopping in de leiding van de hoogteregelaar naar het remcommando
- defect remcommando
- verstopping in de leiding van het remcommando naar de achterremmen
mogelijkheid, testen door de toevoerleiding naar het remcommando los te halen en te kijken of daar LHM uit komt bij draaiende motor. komt daar LHM uit dan aanvoer en afvoer remcommando doorverbinden en de ontluchting van de remmen openzetten. LHM op de ontluchtnippel dan is het remcommando defect, geen LHM op de ontluchtnippel dan is de remleiding naar achter verstopt.
Heren, Dames ziet U een lek in deze analyse ?
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als de veerbollen achterzijde defect zijn komt er ook niets uit je remleidingen. Toch?
Heb eerder zelf een vastzittende plunjer in remcommando gehad, staat de auto al langere tijd stil?
Defecte veerbollen achter hebben geen invloed. Bij een defect veerbol is het N2 gas compartiment leeg, maar we hebben bij dit probleem alleen te maken met het LHM gebeuren. In theorie zou je de veerbollen er af kunnen schroeven en daar afdoppen, ook dan moet het achterrem systeem gewoon werken.
Je analyse plan ziet er prima uit.Inderdaad net als in een elektrisch schema stap voor stap kijken waar de onderbreking zit.
Dus nu zal je wel vieze handen moeten maken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper