
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 16-06-2011
- C8 3.0 V6
- CX 2.4 IE AUTOMAAT
Hallo,
ik ben nieuw op forum dus zal me even voorstellen.
Mijn naam is Marc Kuperus en heb een jaartje terug weer een cx gekocht, het werd een 2.4 ie automaat. Volgens Leontien en Sjors van garage Hydraulique een goede koop voor een goede prijs. Enfin, al gauw wilde ik mijn dame in mijn smaak krijgen en heb ondertussen de hele auto leeg gehaald en voorzien van een zwart interieur en zwart lederen zetels. Wat ik nu uiteindelijk fout heb gedaan weet ik niet maar de verlichting van het dashboard en de sigaretten aansteker doen het niet, controle lampjes wel. Zekering is het niet want andere onderdelen functioneren wel bijv. claxon. Ook zitten de beide massa stekkers onder het stuur goed bevestigd. Echter als ik de auto op contact zet doet de verlichting van de oliedruk en benzinemeter het wel maar zodra de auto is gestart gaan ze weer uit. ???
Ook kwam tijdens demontage de computer tevoorschijn en kan deze niet op een manier in de console onder het stuur op een manier terugplaatsen, iemand een idee hoe dat ding er in moet. Heb al vele variaties geprobeerd maar kom geen steek verder.Ook krijg ik geen warme lucht binnen. Na advies van Leontien de kachelradiateur uitgebouwd om te concluderen dat deze nog prima was. Weer terug naar het begin gegaan en ondanks dat het motortje loopt opent deze maar beperkt.Ik hoor een hoop lawaai maar geen warmte. Ook is het hendeltje dat in de binnenzijde van de auto samen met de midden ventilatie uitgang een stangetje bediend afgebroken. Op een eerder forum bericht staat dat je dan de Sjaak bent omdat je daar niet bij kan komen. Wat doet dat dingetje eigenlijk. Op het rooster kan ik wel de luchtstroom bedienen maar weet niet wat ik zou moeten hebben.
Ondanks deze handicapjes ben ik heel blij met mijn auto en is mijn motto: GEEF NOOIT OP!





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
gefelciteerd met je aanwinst en tja oude dames komen soms met kleine gebreken.
punt 1
je lampjes - weet je zeker dat je alle massa’s goed hebt aangesloten ? klinkt nl als iets met massa of een foute aansluiting in de lichtschakelaar.
punt 2
deco computer geen idee maar zo veel mogelijkheden om het ding erin te zetten zijn er niet lijkt me
punt 3
je verwarming, laat ik nu vandaag hier ook aan gepruts hebben. Die schuif regel volgens de hoeveelheid lucht die langs de rediator komt. Ik heb het geluk dat ik een oude CX heb waar de klep bleef hangen en deze werkt hier heel simpel met een kabeltje, dus wat sileconenspray tactvol erin gemikt en het werkt weer, alleen vrees ik dat bij jouw de motor of tandwielen zijn overleden door en zwaarlopende klep. Dus en evt een nieuwe motor en zorgen dat die klep soepel loopt waardoor het probleem niet terug komt.
Succes,
Mark
CX 2000 pallas ‘78






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
samieke schreef:Ook is het hendeltje dat in de binnenzijde van de auto samen met de midden ventilatie uitgang een stangetje bediend afgebroken. Op een eerder forum bericht staat dat je dan de Sjaak bent omdat je daar niet bij kan komen. Wat doet dat dingetje eigenlijk.
Hoi Marc, en welkom hier!
Deze beschrijving is (mij) niet zo heel duidelijk, maar bedoel je nu dat stangetje dat midden tussen de uitstroomroosters zit en dat omhoog of omlaag geschoven kan worden?
Deze?
Hier kun je zo bij, want je kunt die roostertjes eruit wippen. Dus dan ben je niet de Sjaak.
Je bent meer de Sjaak als dit stangetje bijvoorbeeld stuk is:
Die zet dus de klep open die de lucht regelt die wel of niet door de kachelradiateur gaat. Op de foto’s kun je dat heel duidelijk zien. Dus als die klep niet (voldoende) opent, voel je dus geen of weinig warme lucht en dat zou jouw probleem kunnen zijn.
Dit motortje kun je echter redelijk eenvoudig vervangen (met de vierkante stang):
Edit: het zou nog kunnen dat dit motortje bij jouw auto een kabel is. Maar omdat jij schreef: “ik hoor wel een hoop lawaai daarbinnen”.....
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 16-06-2011
- C8 3.0 V6
- CX 2.4 IE AUTOMAAT
Bedankt voor de info.
Leontien, het motortje zit niet in mijn CX. aan de linkerzijde net onder het dashboard zit een ijzeren staafje dat samen met de hendel in het midden rooster wordt bediend. Deze is echter boven van het van plastic afgebroken.










Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
samieke schreef:Echter als ik de auto op contact zet doet de verlichting van de oliedruk en benzinemeter het wel maar zodra de auto is gestart gaan ze weer uit. ???
Ah, ik ben heel slecht met elec, maar wat je hier beschrijft klopt volgens mij gewoon. Een testje of alles werkt, denk ik. Succes met de rest!
Als het heveltje van die klep die onder het dash zit (boven de middentubbel in het stuk wat de voorruit van lucht voorziet) afbreekt, wat ze bij wat brusk verwijdereden van de middeltunnel of kachelunit altijd doen….. kun je m door en door boren en er een lange schoef door draaien zodat het geheel van hevel en klep weer aal elkaar zit. Aangezien er weinig kracht op komt met de bediening blijft het dan wel heel. ter demontage dient noraal een imbusje op het stalen hevelasje losgemaakt te worden.
tav je tankmeter, deze hoort tijdens het rijden wel verlicht te zijn.
de computer links onder het dashboard hangt in een houder aan de bouten van het dahboard onder-deel, waarmee hij door het schutbord vastzit. duidelijk?
CX GTi Turbo 2 - All Black

Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 16-06-2011
- C8 3.0 V6
- CX 2.4 IE AUTOMAAT
Ik zal een kijken of dat allemaal lukt. Is wel balen dat alles weer uitelkaar moet als het net weer in elkaar zit. Heb ondertussen alles verder uitgesloten en lijkt mij terug naar af de beste oplossing.
Hoe ik het heveltje door en door moet boren is me nog niet helemaal duidelijk maar als alles weer zichtbaar is wellicht.
Over de dashboard verlichting vermoed ik dat in de middenconsol tussen de voorstoelen iets fout zit. De weergave van in welke stand de automaat zit wordt ook niet verlicht. Nog een reden om dit ook maar weer helemaal los te halen.
Over de plaats van de computer, er zit nergens een houder waar ik deze in zou vast kunnen schroeven. Ik vermoed dat hij achter het opbergvakje heeft gelegen op de een of andere manier maar ik deze nog niet voor elkaar heb gekregen. Heb je misschien een foto van de houder hiervoor?
Fijn trouwens dat zo veel mensen op dit forum met elkaar meedenken over de meest uiteen lopende problemen/oplossinen tips etc

Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 16-06-2011
- C8 3.0 V6
- CX 2.4 IE AUTOMAAT
Afgelopen zaterdag even op en neer naar Tilburg gezweefd en op de terug weg even langs Hydraulique, altijd gezellig. In iedergeval kon Sjors het mysterie van hoe de computer is geinstaleerd oplossen. Bij mij bleek een beugel te ontbreken en dan is het een heel gepuzzle. Gelijk maar een foto geaakt zodat op het forum iedereen voortaan weet hoe deze zit.

Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 16-06-2011
- C8 3.0 V6
- CX 2.4 IE AUTOMAAT

Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 16-06-2011
- C8 3.0 V6
- CX 2.4 IE AUTOMAAT
Probleem:
Na uitbouw dashboard en rest interieur om deze te vervangen voor zwart doet de “achtergrond” verlichting van het dashboard het niet meer. Dat wil zeggen, benzine meter en olie verlichten tijdelijk en doven bij starten. Ook de stand van de automaat is niet meer verlicht. Heb alles weer uitgebouwd, stekkers gecontroleerd en vervolgens weer gemonteerd. Helaas weer niets, ook wieletjes onder console heen en weer gedraaid maar blijft donker.
Wat doe ik fout?
edit mod: topictitel even gefatsoeneerd.

Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 16-06-2011
- C8 3.0 V6
- CX 2.4 IE AUTOMAAT
Update:
Verlichting van de automaat stand bleek toch een stekker te zijn die niet goed “geklikt"had achter in de cockpit -> werkt weer.
Dashboard verlichting: Na contact met Leontien de commode helemaal uit elkaar gehaald en weer eens opnieuw inelkaar gezet, probleem niet geconstanteerd maar -> HET WERKT!
Verheug me erop om aanwezig te zijn op het Lustrumfeest van CCCN.
Vaak ben je te bang






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
samieke schreef:Dashboard verlichting: Na contact met Leontien de commode helemaal uit elkaar gehaald en weer eens opnieuw inelkaar gezet, probleem niet geconstanteerd maar -> HET WERKT!
Oftewel: toch een stekker die geen goed contact maakte!
Wel tof dat het is opgelost! Tot in september!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 16-06-2011
- C8 3.0 V6
- CX 2.4 IE AUTOMAAT
Ja verheug ik mij ook op. Denk je nog aan panelen?

Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 16-06-2011
- C8 3.0 V6
- CX 2.4 IE AUTOMAAT
Heeft iemand een mal van de kleine spoiler op de achterklep?
Heb alle klemmetjes en spoiler maar geen idee waar ik de gaten moet boren. Iemand tips idee?
Wil geen andere klep!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Je moet geen gaten boren!!!
Er horen kleine metalen pinnetjes op de kofferklep, waar de bevestigingsclips op schuiven. Die zul je er dus op moeten maken. Een schadeherstelbedrijf zou dat moeten kunnen.
Het zijn diezelfde pinnetjes als waar de sierlijsten op je deur (bovenop) mee vast zitten.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoort er überhaupt wel een spoiler op dat ding dan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste