intercooler update 1.6hdi
crusty123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 12-04-2010

Gepost: 04 april 2012 04:07 PM

http://www.br-performance.be/nl-be/realisaties/gewone-wagens/128-citroen-ds3-racing-1-6-thp-stage-2/

moet hier wel link zetten want foto krijg ik er niet op.

namelijk foto 8 en 9.

bij foto 8 zie je de “originele intercooler” van een citroen ds3 racing 1.6thp.

daarop zit een ventilator.

nu lijk me dat wel intersant om eens te bekijken dat deze ventilator niet past op een intercooler van een 1.6hdi motor,want zo te zien zal dat niet veel verschil zijn,laat staan idem(moest iemand dat weten,graag)

Kan ook zoals ze hier hebben gedaan bij foto 9 een grotere intercooler steken,kostprijs laten we nu in het midden.

De technische kant van het verhaal is,hoe koeler de lucht hoe beter.
meer vermogen.
minder detonatie.
beter in de zomermaanden,eventueel caravan moet trekken of iets dergelijks.


Iemand toevallig de kostprijs van zo ventilator weet ?

Moet toch mogelijk zijn om wat graden daarmee naar beneden te doen.

misschien een goedkopere update voor gelijk wie met een 1.6hdi rijd.

Graag jullie mening hierover.

grtz

Profiel  
 
Berlingo 1.8D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011

- Berlingo 1.8 D xud7
Gepost: 07 mei 2012 07:53 PM
  [ # 1 ]

In principe hoe kouder de inlaatlucht hoe meer bransdstof erbij kan. je zou dus met zn ventilator constanter een koudere inlaatlucht krijgen.
Maar alleen word het motormanagement niet aangepast dus kwa vermogen en koppel schiet je er niet veel mee op. Tenzij je hem laat chippen.
En de kosten zou ik zo niet weten, denk dat aardig in de papieren loopt.

Profiel  
 
crusty123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 12-04-2010

Gepost: 07 mei 2012 10:05 PM
  [ # 2 ]

Ik vermoed bij een niet gechipte wagen daar ook wel winst is uit te halen.
De motor past de inspuiting trouwens aan volgens verschillende parameters.
zoals pingelen van de motor.
of de lucht te warm is.
Je kan dat perfect ondervinden als je in vochtige koude temperatuur rijd of een hete zomermaanden de wagen beter en slechter zal optrekken.
Idem als je interkoeler weg zou nemen zal je vermogen direct naar beneden gaan.
Kga daar eens voor kijken hoeveel deze kost bij citroen.
Combinatie met chippen zou beter zijn.
Daarmee dat ze ook grotere interkoelers op de gechipte wagens zetten,omdat standaard interkoeler niet voldoende is.(bij wel extreem tuning)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 mei 2012 10:19 PM
  [ # 3 ]

Een dieselmotor die gaat pingelen? haha

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
crusty123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 12-04-2010

Gepost: 07 mei 2012 10:37 PM
  [ # 4 ]

Diesel ontbrandt niet onmiddellijk vanaf het moment die geïnjecteerd wordt. Het tijdsverschil tussen de injectie en de werkelijke ontbranding wordt de ontstekingsvertraging genoemd. Deze hangt af van het cetaangetal. Als de ontstekingsvertraging te groot is kan het zijn dat het grootste deel reeds ingespoten is vooraleer ze ontbrand. Deze plotse ontbranding van de grote hoeveelheid brandstof kan ook drukgolven veroorzaken waardoor bij een dieselmotor ook een soort pingelen kan optreden, dit wordt dan echter geen pingelen genoemd. Het is een te laat ontbranden in tegenstelling tot mengselmotoren.

Profiel  
 
Berlingo 1.8D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011

- Berlingo 1.8 D xud7
Gepost: 07 mei 2012 11:21 PM
  [ # 5 ]

Er zou idd wel een voordeel uit zijn te halen. Hij past zijn brandstofmengsel aan idd aan de parameters. Bij een benzine kan hij de onstekening aan te passen bij hogere octaan gehalte. Is me niet bekent bij een diesel.Maar waarom zou je daar zo veel moeite voor doen?
Doormiddel van chiptuning is er veel meer winst te behalen. En ik zou al helemaal niet te gek gaan doen met deze motoren.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 mei 2012 11:49 PM
  [ # 6 ]
crusty123 schreef:

Diesel ontbrandt niet onmiddellijk vanaf het moment die geïnjecteerd wordt. Het tijdsverschil tussen de injectie en de werkelijke ontbranding wordt de ontstekingsvertraging genoemd. Deze hangt af van het cetaangetal. Als de ontstekingsvertraging te groot is kan het zijn dat het grootste deel reeds ingespoten is vooraleer ze ontbrand. Deze plotse ontbranding van de grote hoeveelheid brandstof kan ook drukgolven veroorzaken waardoor bij een dieselmotor ook een soort pingelen kan optreden, dit wordt dan echter geen pingelen genoemd. Het is een te laat ontbranden in tegenstelling tot mengselmotoren.

Fijn hé, dat wikipedia Laughing

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 mei 2012 01:03 AM
  [ # 7 ]
crusty123 schreef:

Idem als je interkoeler weg zou nemen zal je vermogen direct naar beneden gaan.

Valt wel mee, ik merk er niets van dat het vermogen afneemt als ik de intercooler in mijn HDI wegneem.

Profiel  
 
Gepost: 08 mei 2012 01:27 PM
  [ # 8 ]

Nou dan lijkt me dat er iets niet helemaal snor zit Sohail, een intercooler geeft echt wel direct resultaat. Mijn CX had destijds een lek in het circuit van de intercooler, toen ik dat gerepareerd had leek het wel alsof er een extra motor onder de kap zat. Met mijn buurman heb ik ooit een intercooler gebeund op een 1.6 turbodiesel in een VW T3 busje. Dat ding ging daarna werkelijk als de brandweer.

Profiel  
 
Berlingo 1.8D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011

- Berlingo 1.8 D xud7
Gepost: 09 mei 2012 09:09 PM
  [ # 9 ]

Een intercooler heeft zeker wel nut, dan zou er toch echt wat mis met je auto moeten zijn.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 mei 2012 01:51 AM
  [ # 10 ]

De 90PK HDI in de Xantia heeft geen intercooler Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook