











































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
een ringsleutel waar je een randje uitslijpt is absoluut niet sterk genoeg. been there..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ga eens niet naar een onderdelenzaak, maar naar een goede gereedschapszaak. Ik heb de mijne trouwens gewoon bij Brezan gekocht.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Vanmorgen naar de automaterialen winkel in Enkhuizen geweest. Daar hadden ze de sleutel gewoon in het rek hangen, voor 15 euro’s ex. Helemaal top.
Dus vanmiddag de stoute schoenen aangetrokken en garage ‘het stoepje’ opende weer haar deuren.
Het achterwiel omhoog dankzij het mooie kriksysteem. Was voor het eerst dat ik dit probeerde. Leuk hoor. Die sierplaatjes van de pallas beplating drukten de steun wel wat weg, maar dat had ik optijd door. Dus achterscherm eraf, wiel eraf en tot slot het afdekplaatje:
Toen boel even goed schoongemaakt. Met Dasty. Sterk spul hoor. Het spuitbusje niet, kneep ‘m stuk.
En toen in de volgorde van het WPHB de leidingen los gemaakt.
Veel foto’s maken tussendoor om latere onduidelijkheden terug te kunnen zoeken.
Helaas waren de watertels door mijn voorgangers al wat afgerond. Des te blijer was ik met mijn speciale sleutel.
Rubbers in de gaatjes en toen de leidingen er in. En natuurlijk in de juiste volgorde alles monteren.
Toen de druk erop. Spannend hoor. Maar geen groene fontein gelukkig.
Tot slot de hoogte opnieuw ingesteld, een iets hogere rijhoogte. Toen ik het systeem doorhad viel het wel mee. De tekst uit het WPHB vond ik net zo heel helder. Leuk hoe zo’n klein onderdeeltje, de hoogte beheerd van de achterkant.
Na de proefrit, klein half uur rijden, hoorde ik de unit leeglopen (sissend). Dat is normaal? Ik heb dat nooit eerder gehoord. Daarbij zag ik de achterkant zakken.
Het euvel van een diep wegduikende kont is over. Nu trekt ze alleen de neus nog omhoog. Dus de voorste ook maar gaan vervangen. Ik had gelukkig al 2 units besteld. Nu nog even tijd vinden.
Iets meer dan 4 uur bezig geweest. Incl. opruimen. Veel leuke reacties gekregen tijdens het sleutelen. Dat is het voordeel van ‘garage Het Stoepje’
kmstand: iets over de 56000
Ik leer het wel…
Bravo, voor garage “het Stoepje”












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Revrok schreef:Na de proefrit, klein half uur rijden, hoorde ik de unit leeglopen (sissend). Dat is normaal? Ik heb dat nooit eerder gehoord. Daarbij zag ik de achterkant zakken.
Doet die van mij ook…




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Dat sissen hoorde je na het uitstappen? En de kont ging omlaag naar rijstand? Dat is zoals het hoort. Vind dat zelf een mooi ‘technisch’ geluid









Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Mooi gedaan, open ring sleuteltjes zijn inderdaad nodig als je de wartels goed wilt houden. Dat zakken klinkt niet echt bijzonder, er zit ook iets vertraging in. (Anders reargeert ie zo zenuwachtig).





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Daar is de dashpot in de regelaar voor. Dat is het deel wat het gevoeligst is voor vervuiling
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Matthijs164 schreef:Dat sissen hoorde je na het uitstappen? En de kont ging omlaag naar rijstand? Dat is zoals het hoort. Vind dat zelf een mooi ‘technisch’ geluid
Dat sissen is inderdaad een mooi technisch geluid. In het begin moest ik ook wennen aan dat geborrel in je motorblok als je de auto stil had gezet. Die oude techniek blijft boeien, vandaag weer de dame uitgelaten en het blijft een mooi stuk techniek met fraaie rijeigenschappen
Afgelopen vrijdag een cursus kleppenstellen gekregen. Buitengewoon interessant en leuk om te doen.
Daarnaast direct de mogelijkheid aangegrepen om het hitteschildje bij de uitlaat te vervangen (gaten waren te groot en rammelde daardoor enorm) en de dikke rubberslang tussen het luchtfilter en de carburateur vervangen door een exemplaar zónder gaten
Bij het openen van het kleppendeksel viel op dat er veel olie zat rond bougie 3. Hiertegen hebben we daarom een kitlaag om het pijpje gesmeerd. Nu in de gaten houden.
Inlaten gesteld op een ruime 15 en uitlaten gesteld op een ruime 20/25.
Het verschil was enorm. Stationair loopt de motor veel rustiger en maakt iets minder lawaai.
Ik leer het wel…












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het lekt langs de schacht is de schacht gezakt. Je kan meer ijzeren ringen onder het rubber doen. Kit zou ik niet toepassen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Op dezelfde dag nog even naar De Weere geweest. Aanvankelijk kwam ik voor een nieuw veertje voor op de ontkoppelingscilinder. Deze was weg…. zomaar.
Maar toen aan de praat geraakt over de schakel problemen en dat m’n eerste en achteruit nog altijd kraken. Niet goed dus.
Er was door diversen al eens geopperd dat de stift die in de ontkoppelingscilinder zit te kort was en dat deze vervangen of verlengd moest worden. Dit vormde echter een risico voor m’n stuurhuishoes.
Die vrijdag de situatie eens overzien en besloten om er een langere stift in te zetten. Zie hier het verschil in lengte:
Die ruimte leek we aanwezig tussen schakelvork en stuurhuis. Dus nu de stap genomen. En jawel, géén gekraak meer!! Wel is het schakelen nu wat traag, dus ik ben bezig om stapje voor stapje de koppelingsregelaar wat in te draaien. Helaas heb ik er een zonder borgschroefje. Ik heb daarom het idee dat ie soms wat verloopt. Vooral omdat ik hem gewoon met de vingers kan verdraaien.
km stand nu ca. 56950
Ik leer het wel…
Het schakelen gaat fantastisch sinds die nieuwe stift er in zit. Echter sinds een paar weekjes ligt er geregeld een plasje onder de auto. Dacht eerst dat het motorolie was, omdat het begon nadat ik de kleppen gesteld had, maar het oliepeil blijft goed.
De LHM helaas niet, zojuist even gekeken en het vat bleek bijna leeg met de auto in de hoogste stand.
Dus bijgevuld. Morgen weer een nieuwe jerrycan halen. Eerst heb ik het stuurhuis bekeken, ivm mogelijk slijtage door de langere stift. Gelukkig is dit niet het geval, het rubber is nog heel.
Graag jullie hulp bij het onderstaande.
Inspectie met de zaklamp leverde de volgende plaatjes op:
Bij het onderste rondje, dus onder de stelschroef zat LHM. Kan deze lekken?
De onderste ‘bout’/‘draadeind’ zit los van de unit onder de carburateur (naast de nieuwe zwarte slang). Waar is dit van? En waarom zit dit los? Wat is de functie van de moer die erop zit?
Het block hydraulique is droog van boven en onder, maar op de leidingen eronder zie ik wel druppeltjes groen hangen. Waar kunnen die druppels vandaan komen?
Bij het remmen voel ik soms een trillertje, dan roffelt de paddenstoel tegen mijn schoen. Hoe kan dit? Lucht?
Ik leer het wel…
Waar je lekkage vandaan valt zo 1-2-3 niet te zien. Het trillen van de rempaddo is inderdaad lucht. Ff ontluchten na het bijvullen.




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Revrok schreef:De onderste ‘bout’/‘draadeind’ zit los van de unit onder de carburateur (naast de nieuwe zwarte slang). Waar is dit van? En waarom zit dit los? Wat is de functie van de moer die erop zit?
Dat is de regelaar voor het lage toerental. Wanneer je de rem intrapt bij stilstand, regelt die unit dat het stationair toerental tot onder het aangrijppunt van de koppeling wordt verlaagd.
Die 2 draadeinden houden die regelaar op zijn plaats, die moer moet je gewoon vastdraaien. Misschien dat het draadeind een stukje is losgetrilt dus eerst dat controleren.