5 van de 18
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Mijn DS20 - Eindelijk begonnen en jawel…: roest
Revrok
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 03-11-2011

- ID/DS DS20h Pallas
Gepost: 08 juni 2012 03:49 PM
  [ # 61 ]

De secundaire as met bovenaan de tellermoer

De binnenkant van het tandwiel is duidelijk versleten. Wat een beetje speling tot gevolg kan hebben.

Versleten aansluiting van de as

De gereviseerde halfautomaat

Ouwe zooi

en nog wat ouwe zooi met hard geworden rubbertjes enzo. Vette bende.

De versleten koppelingsplaat

Doorgezakte motorsteunen

Straks even kijken hoever men is met het inbouwen van het geheel en wanneer ik weer kan rijden.

Ik leer het wel…

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 08 juni 2012 05:16 PM
  [ # 62 ]

Tsjonge - da’s een mooi setje foto’s om toch heel erg niet jaloers op te zijn. Alhoewel ik motorsteunen wel herken Wink. Nou ja, qua bak kun je weer 500.000 km vooruit, moet je maar denken.

Profiel  
 
Revrok
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 03-11-2011

- ID/DS DS20h Pallas
Gepost: 15 juni 2012 02:41 PM
  [ # 63 ]

ballon
Vanmorgen (eindelijk) de auto weer opgehaald. Het heeft even geduurd, maar het is weer spik en span onder de motorkap. Veel nieuwe bedrading, nieuwe slangen.

De koppeling grijpt nog wat abrupt aan, dit zal wel overgaan als de nieuwe koppelingsplaten wat zijn ingereden. Verder merk ik dat de selecteur anders aanvoelt dan ‘vroeger’. Er is merkbaar heel wat gebeurd in het vooronder.

Net een ritje van een kilometer of 30 gemaakt. Heel even wilde 1 en achteruit niet, maar na wat rust gingen ook die weer goed. Ik denk dat er nog wat lucht in zit.

Maar goed, het was een leerzaam, langzaam en duur geintje. Maar ze is er alleen maar beter van geworden.  bye

Ik leer het wel…

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 15 juni 2012 03:42 PM
  [ # 64 ]

Je hebt eenieuwe koppelingsplaat erin: koppeling grijpt eerder aan. Waarschijnlijk moet dan de basisastelling, misschien alleen de koppelingafstellingnagelopen worden. (als dat niet gedaan is) . Aangrijpen van kppeling kan aangepast worden.

Profiel  
 
Revrok
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 03-11-2011

- ID/DS DS20h Pallas
Gepost: 21 juni 2012 09:22 AM
  [ # 65 ]

Helaas, weer problemen met de versnelling.

Dinsdagavond kwam ik thuis en kon geen parkeerplekje vinden voor het huis. Dus aan het einde van de straat keren. Remmen, wachten op tegemoetkomend verkeer, selecteur in 1, voet van de rem, beetje gas, niets…. Mmmm, selecteur in neutraal, nog een keer in 1, nog niets. Door het afschot van de weg, was ik wel wat naar voor gerold. O, daar komt weer ander verkeer, kan ik wat achteruit? Selecteur naar 1, door naar achteruit, veel geknars, hortend en stotend wat vooruit (??) geschoten, snel de voet op de rem (ontkoppelen)....

Enfin, met de hand toen de auto achteruit gekeerd. En in de 2e versnelling, die zonder problemen kon worden ingelegd, naar een parkeerplaatsje gereden.

Gisteravond de volgende test gedaan, op advies van de garagist de de laatste weken aan de auto had gewerkt: systeem op druk brengen door de motor even te laten draaien, dan motor uit en als alles stil staat met de selecteur schakelen naar de 1e versnelling. Hoor je dan de versnellingsbak wat doen, of niet?

Nee, dan hoor ik de versnellingsbak dus niets doen. Wel bij 2, 3 en 4. Dan hoor ik duidelijke activiteit in het vooronder. Ook als ik door schakel naar achteruit hoor ik dat er gewerkt wordt. Maar dat gaat niet van harte. Waarschijnlijk omdat de bak dan niet via de 1e versnelling gaat.

Het probleem zit ‘m dus in het niet willen schakelen naar de 1e versnelling. Hoe kan dat?

a) het probleem zit in de gereviseerde versnellingsbak

b) het probleem zit in de hydrolique naar de versnellingsbak

c) het probleem zit in het block hydrolique die de versnellingsbak aanstuurd

d) het probleem zit in de selecteur


Ten aanzien van de laatste mogelijkheid, merkte ik dat de selecteur niet soepel van 1 naar R wil bewegen, maar dat ik extra naar voor moet duwen. Dit kan een beveiliging zijn uiteraard.

Ik ga deze ochtend bellen met Limmen en m’n garagist. Om te horen wat hun ideëen hierover zijn en wat zij als oplossingen zien.

Wat zijn jullie ideëen hierover?

Ik leer het wel…

Profiel  
 
Revrok
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 03-11-2011

- ID/DS DS20h Pallas
Gepost: 21 juni 2012 09:46 PM
  [ # 66 ]

Vanmiddag heb ik contact gehad Harry Martens over het probleem. Hij stelde de volgende test voor: Hydraulique op druk brengen, motor weer uit doen en dan kijken of het asje van de 1e en 2e versnelling heen en weer beweegt. In de 1e versnelling moet hij naar de auto toe bewegen, in de 2e versnelling van de auto af.

Dus vanavond met vriend Giel deze test gedaan. En jawel, het asje gaat heen en weer. Het viel op dat de moer op dit asje (tussen de veer en de bak) vrij kon draaien. Verder bewoog het asje niet tot aan de veer. We hebben de situatie vergeleken met de DS van Giel (23ie hydraulique). Bij hem zit er ongeveer 1,5 vinger tussen de moer en de bak en bij mij ruim 2. Is hier een regel voor? Bij beide auto’s gaat het asje niet tot aan de veer naar binnen.

Na deze constatering heb ik contact gehad met Limmen, zijn conclusie was dat er toch iets in de bak mis moet zijn. En stelde dus voor dat ik eerst in de bak ga kijken. Om straks geen gezeur te krijgen tussen 2 garagisten over wie de rekening betaald voor het openen, heb ik besloten het zelf te doen. Dit betekend dat ik komend weekend de radiateur ga uitbouwen en de alle andere onderdelen die in de weg zitten. Ik moet niet vergeten een krik of stuk hout onder de versnellingsbak te zetten, omdat hij anders naar beneden valt. Ik ga veel foto’s maken.

Harry Martens gaf aan dat de oorzaak wellicht zit in de mogelijkheid dat de achteruit is ingeschakeld bij een rijdende auto. Volgens mij is dit niet gebeurd, de garagist heeft ervaring genoeg en ik heb het ook niet gedaan sinds ik de auto weer terug heb. Daarbij was het eerste verschijnsel die mij opviel/gebeurde dat de 1e versnelling niet meer werkte. Pas daarna heeft de achteruit een keer geknarst en wilde deze ook niet meer.

Hebben jullie ideeen over de oplossing, tips voor het openen, etc. Alle adviezen zijn welkom.

Ik leer het wel…

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 21 juni 2012 10:37 PM
  [ # 67 ]

Radiateur hoeft er toch niet uit? Koeltunnel wel, natuurlijk.

knuffel

Profiel  
 
Revrok
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 03-11-2011

- ID/DS DS20h Pallas
Gepost: 21 juni 2012 10:45 PM
  [ # 68 ]

Zit die dan ook niet vast op ‘de stang’ (ben de naam kwijt) waar de versnellingsbak ook aan hangt?

Maar als ie kan blijven zitten, zou dat veel werk schelen.

Ik leer het wel…

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 22 juni 2012 09:53 AM
  [ # 69 ]

Haal die radiator er toch gewoon uit. Alleen al vanwege de ruimte zou ik het doen. Blijven nadenken of het wel of niet moet duurt langer dan dat ding er ff af te schroeven. Ik heb hem bij het uitschroeven van de bak eraf gehaald. Haal ook de voorschermen er gelijk af. Motorkap met het bekende beugeltje omhoog zetten als het dak v/d sleutelruimte hoog genoeg is (rust nergens op als de radiator eruit is). Stuurhuis moet eruit, die moet je er ook weer inzetten. Is niet erg moeilijk, maar je moet hem er wel weer goed inzetten. Niks bijzonders, gewoon goed doen.


Kijk in het werkplaats handboek welke handelingen je moet doen, geeft al een aardig overzicht.
Als je zoekt op dit forum kom je veel info tegen. Zoek ook op ondersteuning, je moet het motorblok ondersteunen en de bak.

Je hebt een ruimte nodig die je voorlopig voor jezelf hebt. Als je dit voor het eerst doet ben je wel even zoet. Als je zo’n aap bent als ik, ga je ook nog eens bekijken hoe dat allemaal zit, omdat je het zo leuk vind dat je in een deel van de DS komt die je normaal niet goed ziet Smile Ik heb gebruik gemaakt van een motortakel om de bak eruit te krijgen.


Ik vind dit soort zaken ook lastig. Ik nijg ook altijd naar ik los het zelf wel op. De garage heeft de bak er goed ingebouwd en Harry herstelt jouw bak onder garantie. Is de garage ook verantwoordelijk voor de reparatie van de bak? Weet ik niet. Is dit van te voren af te spreken? Weet ik ook niet. Dat laatste heb je nu niets meer aan…

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 juni 2012 10:10 AM
  [ # 70 ]

Ik zou de auto naar Limmen brengen en daar samen met HM het deksel eraf halen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Revrok
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 03-11-2011

- ID/DS DS20h Pallas
Gepost: 01 juli 2012 10:42 PM
  [ # 71 ]

Even een update:

Ik heb vorig weekend zelf (samen met m’n vader en vriend Giel) de auto gedemonteerd. Dus radiateur eruit, hoogte stangen koplampen, stabilisator stang etc. eruit. Het viel mee, veel foto’s gemaakt voor later. Ik denk dat we zo’n 3 a 3,5 uur bezig zijn geweest.

Tot het moment dat de versnellingsbak deksel in zicht kwam. Toen had ik zoiets van: Dat ga ik niet zelf open maken. Plus dat ik geen sleutel heb voor die gekke boutjes. Nou las ik op dit forum wel manieren om die open te krijgen, maar ik dacht aan wat Bogaard zei: Ga naar Limmen… Wel ik vroeg Limmen om naar mij te komen. En gelukkig wilde Harry dat wel. Prima service van hem.

Dus toen de bak open gemaakt.
En dit is hoe een gereviseerde versnellingsbak er uit ziet:

Eigenlijk niet veel vreemds te zien, aldus Harry, schakelvork 3/4 gaat iet wat stroef en er zit iet wat speling in de synchromeshring tussen 1 en 2, maar niet schokkend.

Dat kan dus het niet werken van de 1e en 2e versnelling niet verklaren. Dus de bak weer dicht gemaakt… Toen zei Harry opeens:“He, waar is het boutje die hier hoort te zitten?”
Ik meteen:“Weet ik niet, kan dit ‘m zijn?” Ik had bij het demonteren van de bodemplaat (god,wat is dat smerig werk) een boutje op de bodem gevonden en voor de zekerheid maar even apart gelegd.

Enfin, het boutje wat de schakelas van de 1e en 2e versnelling verbind met de unit die de vrijloop aanstuurd was eruit.


Ik heb het boutje nu gemarkeerd met stift, zo hoop ik te kunnen zien of er weer beweging in zit. Het zat nu weer vast, maar de handel wilde nog steeds niet goed heen en weer. Daarom de schakelplunjes ontlucht op advies van Harry. Daarna werkte het soepel.

Toen alles weer gemonteerd, voorremmen ontlucht (ook spannend voor de eerste keer) en het was tijd voor een testrit. Jawel, het werkt!! Alleen de achteruit heeft nog een knars. De oorzaak hiervan zou moeten liggen in het nog moeten inrijden van de koppelingsplaten. Over zo’n 600 km (dan heb ik er 1000 mee gereden) gaat de garagist de boel weer opnieuw afstellen en zou de vrijloop tijdens het schakelen naar de achteruit goed moeten gaan.

Ik hoop echt dat dit hoofdstuk hiermee is afgesloten. Hoewel ik het sleutelen aan de auto wel heel leuk en leerzaam vond hoor.  very good

Maar goed, vanmorgen liep ik naar de auto en toen viel mij op dat de rechterkant (passagierskant dus) hoger stond dan de linkerkant. Het scheelt zo’n 3 cm. De auto stond al vanaf 16.00 uur de vorige dag stil, dus alle tijd om te zakken. Heeft iemand een idee waar dit door komt?

Ik leer het wel…

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 02 juli 2012 01:17 PM
  [ # 72 ]

Allemachtig - je wordt wel meteen in het diepe gegooid met die versnellingsbak. Mooi dat ‘t nu dan opgelost is.

Enne - zakken mag voor en achter in verschillend tempo gaan. Maar links-rechts een verschil is raar. Komt het ding wel weer gewoon omhoog?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 juli 2012 01:29 PM
  [ # 73 ]

Mischien heb je een stramme veercylinder en zakt ie aan die kant niet. Of het aanslagrubber aan de linkerkant is eraf..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 02 juli 2012 03:35 PM
  [ # 74 ]

Kapotte veerbol? Wissel de bollen links en rechts, en je sluit eea uit.

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 juli 2012 03:51 PM
  [ # 75 ]

nee dat maakt niet uit voor de hoogte.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
5 van de 18
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook