




























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als het in de rijstand niet zo is kan het komen door een flink verschil in druk tussen de veerbollen links en rechts. Dat boutje lijkt me trouwens een slordigheidje van Harry, of zie ik dat verkeerd? Maar ja, hij heeft het netjes opgelost.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
In de rijstand zie ik geen verschil. Ik zal eens kijken of ik iets in de rubbers kan zien (ontbreken) Hier de foto’s waarop het verschil duidelijk te zien is:
Ik leer het wel…





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Beetje snel concluderend aan de hand van de twee foto’s zou ik denken dat links
het stootrubbertje het begeven heeft. De normale afstand tussen wiel en wielkast in de laagste stand zoals ik deze gewend ben is deze zoals aan jouw rechterkant. Vandaar dat ik vermoed dat de linkerkant verder inzakt
wat (alleen) veroorzaakt zou kunnen worden door het stootrubbertje.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Het scheef staan moet ik nog aandacht aan besteden. Lijkt mij op dit moment niet het meest nijpende.
Vorige week eindelijk de afstelling van de versnellingsbak goed gekregen. Nadat ik de nieuwe koppelingsplaten goed had ingereden (ca. 1000 km) heeft mijn garagist wat aan de centrifugaal en koppelingsregelaar gedraaid. Met als gevolg een HEERLIJK rijdende auto. Zo super zacht en soepel is ze nog nooit geweest.
Tot afgelopen donderdag, ik rijd richting het werk (met carpoolgenoot), ga over een rotonde, FLAP, rode lamp aan, geen hydraulische druk meer, geen stuurbekrachtinging, auto daalt, geen remmen, met moeite een zijweg in gerold en motor uit.
Geen grote plassen, geen rook (??), niets vreemds te zien. Wel voelde ik op het laatste moment het getokker in de selecteur. Dit zou duiden op lucht in het systeem. Dus mijn eerste gedacht was het ontluchten van het systeem. Helaas had ik geen slangetjes bij me, dus lopend naar de dicht bijzijnde autoonderdelenhandelaar. (2,77 km heen en terug het was gelukkig mooi weer). DAar ook maar een litertje LHM gekocht. Fijn dat ze dat hadden.
Bij terugkomst was er toch een heel klein plasje onder de auto ontstaan. Toen even met de garagist gebeld. Hij vertelde dat ik weinig zou bereiken met het ontluchten. Ik zou beter de M12 bout van de ... (hoe heet het ook al weer?) onderin even kunnen losdraaien bij draaiende motor. Nu had ik wel wat gereedschap bij me, maar ik kreeg de bout niet los. Na een tijdje proberen toch de Wegenwacht gebeld. Uurtje wachten, het probleem uitleggen, de oplossing vertellen, en hup de Wegenwachter (met 5 jaar Citroën ervaring uit het verleden) had het boutje los. Maar he, waar is de LHM? O, snel een liter erbij, hmmm, nog maar een liter. Ja, toen was het weer op niveau, de pomp sloeg weer aan, en de dame kwam weer omhoog. Boutje weer goed vast. En rijden. Wel nog wat getokker in de selecteur. Dit heb ik later op de dag verholpen door gewoon te ontluchten.
Al met al 3 uur later op het werk dan de bedoeling was. Gelukkig heb ik een makkelijke werkgever. En ja, pech is pech.
Tijdens het wachten op de wegenwacht merkte ik op dat er behoorlijk wat vet spatten in de motorruimte zitten.
Vanmiddag ben ik bij m’n garagist geweest. Daar kwamen we tot de diagnose dat de LHM uit de pomp lekt. Nu al in een half uurtje stilstaan een klein plasje en een spatspoor ronde de pomp. Zo is de 2 liter LHM dus verdwenen in de afgelopen week.
Het stuk gaan van de pomp, heeft dat een direct verband met het afstellen van centrifugaal en de koppelingsregelaar? Kan het me niet voorstellen. Garagist zei ook dat dit niet kan. De pomp zweette al wat toen ik ‘m kocht, maar deed het prima. Nu duurt het best lang voordat de dame omhoog komt.
De pomp moet dus vervangen worden, en de ashoes aan de bestuurderszijde.
Nu zie ik op internet behoorlijke prijsverschillen voor 7plunjerpompen hydraulique units. Het verschil is zo’n 200 euro. Is er ook zo’n groot kwaliteitsverschil? Ik heb ook een mail gestuurd naar het clubmagazijn om te zien wat het daar kost. Weet iemand dit?
Om kosten te besparen wil ik de pomp zelf gaan vervangen (ik moet het toch leren) en daarom 4-8 naar Kudelstaart gaan om daar in iedergeval de pomp te monteren. Wie zou mij die dag kunnen bijstaan bij deze operatie? Als jullie tips voor me hebben dan hoor ik dat graag.
Ik heb begrepen dat het vervangen van de hoes een vrij grote operatie is, dus wellicht dat ik die wel uitbesteed. Of er moet iemand zijn die hier ook die zaterdag mee wil helpen?
Ik leer het wel…


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Potverdorie zeg - je mag het eerste jaar wel heel serieus aan de bak. Daar moet je bij zo’n auto altijd rekening mee houden, maar juist bij die van jou had ik het niet verwacht . Ik ben ‘t eens met jouw garagehouder: het falen van de pomp staat los van het gedoe met je versnellingsbak. Anyway, pomp vervangen - dat moet je zeker lukken. Ashoes - geen idee.


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Heb je al kunnen nagaan binnen de club of er zaterdag wijze mannen komen?
(Als er echt niemand is wil ik bij nader inzien best een keertje naar Noord-Holland rijden hoor. Zien we elkaar weer eens. En zie ik je DS eindelijk eens. Dan heb je in elk geval een paar handen extra. Of je daar wat aan hebt is niet zeker, ik heb ook nog nooit zo’n pomp heb losgehaald. )
In een ander topic kreeg ik de tip van Waterman om een CX-pomp te plaatsen, nadat deze is omgebouwd door Van der Laan. Na telefonisch contact met Van de Laan heb ik besloten dit te doen. Schijnen toch beter te zijn dan de DS-pompen en boven al is ie goedkoper. Niet origineel meer, maar dat is wel meer in m’n auto.
Betekend wel dat ik vanavond de pomp moet uitbouwen, morgen opsturen en volgende week de CX-pomp kan gaan inbouwen.. Niet naar Kudelstaart dus. Helaas.
Moet ik alleen nog een oplossing vinden voor die ashoes. Dat is nogal wat…
Ik wil over 2 weken wel met haar op vakantie!!
Ik leer het wel…












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Pomp is eitje. As hoes (bakzijde gaan we maar even vanuit) ook als je het laatste type tripoidehuis hebt. Wel moet je een grote trekker hebben.
Pomp: Haal de snaar van de centrifugaal regelaar eraf.
Haal de leiding los met een leidingsleutel of met een steek sleutel maar pas dan op dat je em niet rond maakt.
Haal het stel stangetje eraf. Draai de bout (14) en moer aan de onderkant los. Klaar.
Bij montage PAS ALS LAATSTE de leiding vast zetten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Kijk - tips om de auto betrouwbaarder te maken en nog goedkoper ook - wat een geweldig forum is dit toch.
Ik weet niet hoe erg kapot je hoes is, maar bizon heeft vloeibaar rubber (rubber-repair) dat na 48 uur uitharden behoorlijk stevig is, prima hecht en rubberachtig soepel blijft. Zit een gaasje bij om een breuk mee te verstevigen. ‘t Spul is geschikt om schoenzolen mee te repareren en kan tegen chemicalien. Als er één scheur in de hoes zit en het rubber is verder niet heel erg versleten of verweerd is dit geen duurzame oplossing, maar wellicht goed genoeg om de vakantie te overleven?












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als er maar geen zand in je tripoide is gekomen…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heeft iemand een foto voor mij van een gemonteerde CX-hd pomp in een DS? Is deze wat bevestingen hetzelfde als de DS pomp?
Gister in een klein uurtje de pomp uit de DS gehaald. Hoe voorzichtig ik ook deed, toch nog een hele guts aan LHM over mijn armen heen.. Mmmmm.
Ik leer het wel…












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja die pomp zit het zelfde. Je moet alleen ringen gebruiken om de pouli’s uit te lijnen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat hangt er vanaf Bogaard, als Revrok een aangepaste pomp heeft met 3 rijen pouly voor een halfautomaat hoeft dat waarschijnlijk niet met ringen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Revrok schreef:Heeft iemand een foto voor mij van een gemonteerde CX-hd pomp in een DS? Is deze wat bevestingen hetzelfde als de DS pomp?
Zo zit ‘ie bij mijn DSuper:


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Revrok schreef:Hoe voorzichtig ik ook deed, toch nog een hele guts aan LHM over mijn armen heen..
Mmmmm.
Kijk, ook garage ‘t stoepje werkt groen. Ik moest ‘t eerst een keer meemaken voordat ik bedacht dat een lekbak misschien toch wel een goed idee is.