Deze Picasso heeft 50.000km een 1600 benzine.
Probleem begon met stilvallen bij warme motor in stationair toerental. Typisch wanneer die uit versnelling kwam dus bij het ontkoppelen. Dit deed zich dus werkelijk elke 10 km voor.
In de garage vervangt men de stappenmotor en updaten ze de software. Verder geen foutcodes.
Resultaat merkelijk beter alleen doet hij het nog steeds maar slecht 1 keer in 50 km.
Terug in de garage zegt men dat om het probleem op te lossen er vanalles “blind” moet vervangen worden, gezien er geen foutcodes zijn. Brandstofpomp, Bobine, injecteurs… want het kan de stappenmotor niet meer zijn.
Ik zie dit “blind vervangen” niet zitten en bestudeer zelf de functie van de stappenmotor. Ik koppel de stekker af bij warme motor.
Als gevolg hiervan valt hij niet meer stil tijdens het rijden. Logisch want deze staat nu in vaste stand. Alleen als het koud weer is start de motor nu slecht.Gezien de motor goed kan rijden zonder stappenmotor mag ik de brandstofpomp, bobine en injecteurs uitsluiten.
Wat kan ik nu doen om ook goed te kunnen starten? Volgens de garage zit de meest recente software erin.
Het lijkt alsof de stappenmotor soms verkeerd reageert, maar wat kan de oorzaak zijn? Welke parameters beinvloeden de stand van de stappenmotor? Kan dit door de temperatuursensor komen?
Zeker zijn er een aantal sensoren werkzaam tijdens het koudstarten. Misschien is softwarematig het stationair toerental hoger af te stellen.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003