Poll | ||
Wat kan de oorzaak zijn van volledig stilvallen? | ||
accu | 1 | |
massakabel | 1 | |
Totaal Aantal Stemmen: 2 | U moet een ingelogd lid zijn om te kunnen stemmen |
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-04-2012
- BX 1.9 TRI automaat
- CX 25 TRD turbo 2
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Business
- AX 1.1i Spot
Hallo,
Sinds vandaag heeft mijn BX 1.9 TRI automatique, type 2 bj ‘86 het probleem dat ie zomaar zonder aankondiging stil valt. Geen lampjes, geen klokje, helemaal spanningsloos. Na enige tijd (minuten) beginnen de lampjes van de keuzehendel van de automaat en het kloje weer te branden. Starten en rijden. Wel vervelend dat dit probleem zich voordoet. Het lijkt er dus op dat er een onderbreking is in de stroomkring (heb er weinig verstand van, enkel mijn eigen redenatie).
Heeft iemand tips?
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Hai,
Het is misschien een beetje te gortig om voor of de accu of een massakabel te kiezen. Een los contactje op een essentieel punt? Is echt alles uit, of is er een patroon in te herkennen? Doe je iets op het moment dat de prik verdwijnt? Hobbels? Meten is weten. Hoewel de massakabel een verdachte is ook meten of je accu nog in goede staat is en vervolgens maar proberen circuits uit te sluiten van de lijst van verdachten. Succes!
Groet,
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-04-2012
- BX 1.9 TRI automaat
- CX 25 TRD turbo 2
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Business
- AX 1.1i Spot
Bedankt voor de reactie. Inderdaad bij het nemen van een bocht of een hobbel valt ie stil. Echt alles is dan uit, geen enekel teken van leven, zelfs binnenverlichting en klokje zijn uit. Na een poosje komt ineens alles terug.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Dan kun je eerst de houtje-touwtje-methode gebruiken. Zet iets aan (binnenverlichting bijvoorbeeld, richtingaanwijzer) dat je kunt zien of horen (radio) als je naast de motorruimte staat en morrel wat aan de draadbundels, te beginnen aan de draden die bij de accu en de dynamo vandaan komen. Het lijkt erop dat het iets eenvoudigs is als een los contact. Heb je recent iets gedaan onder de motorkap?
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Ik gok op de één van de accupolen.
Die zit misschien niet lekker op de accu of hij is zodanig gecorrodeerd dat de bedrading geen goed contact meer maakt e.d.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-04-2012
- BX 1.9 TRI automaat
- CX 25 TRD turbo 2
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Business
- AX 1.1i Spot
Net even gereden. Bij het inrijden van een parkeervak opnieuw geen stroom. Even morrelen aan de 2 dunnere draden (waar ook 2 grote platte stekkers zitten)die rechtstreeks van de + pool van de accu komen en direct weer contact. Morgen zal ik die stekkers een schoon maken en inspuiten met contactspray.
Erg bedankt voor uw hulp. Ik zal laten weten wat er uit komt.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dat lijkt me vrij duidelijk. Als álles uitvalt, dan gaat het dus mis bij de accupool en de zwarte stekker. Die zwarte stekker met twee dikke draden gaat naar je zekeringenbord en zorgt daar voor stroom. Als die ook geen stroom meer krijgt dan moet je het in de buurt van je accu gaan zoeken.
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-04-2012
- BX 1.9 TRI automaat
- CX 25 TRD turbo 2
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Business
- AX 1.1i Spot
Stekker schoon gemaakt en ingespoten met contactspray. Al 4 dagen geen problemen meer… Daarnaast doen de ruitenwissers veel enthousiaster hun werk. Toch veel weerstand door corrosie ontstaan denk ik. Voortaan ligt er contactspray in de auto. De accu mag blijven.
Bedankt voor de tips!