Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 05-01-2012
- Overig C-Crosser 2.2 HDiF Exclusive 7p
Sinds kort heb ik een C Crosser diesel. Volgens mij heb ik niet zo’n dure rijstijl want m’n Xantia 2.0 Hdi hield ik gemiddeld op 1:16,4. De Crosser houdt echt op bij 1:12,5. Volgens het boekje zou dat 1:13,7 moeten kunnen. Heeft iemand dit ooit weten te halen? En zo ja hoe heb je dit voor elkaar gekregen?
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010
- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
Hallo Stuner.
Ook ik heb sinds deze week een Citroën C crosser.
Ik denk het zelfde model maar met automaat van 2010.
Hiervoor een c4 grand Picasso die1 op 21 reed.
Tja ik heb hem op de 1 op 14.28 gekregen, maar dan rijd ik bijna alleen autoweg hier in Zweden en Noorwegen
Het kost om comfortabel en hoog te rijden denk ik.
Ik accelereer niet te snel en rijd niet harder dan 100
Wel een erg fijne auto en een beest van een motor moet ik zeggen.
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 05-01-2012
- Overig C-Crosser 2.2 HDiF Exclusive 7p
Hallo Noorman,
Dat doe je goed dan!
Nu moet ik zeggen dat wij met vakantie door Duitsland en Oostenrijk zijn gereden. Dus er zat behoorlijk gewicht in en dan toch bij een constante snelheid van 130 km/u (cruise control) maar 1: 13,4. Dat valt dan weer mee (relatief dan )
Ik ben er inmiddels wel achter dat het verbruik sterk oploopt bij stevige tegenwind en/of bij snelheden boven de 110 km/h. De stroomlijn (of liever gezegd het gebrek eraan) begint dan flink op te spelen.
Verder is het echt een superauto. Trekt als een locomotief en met de achterwielaandrijving ingeschakeld voelt het (ook bij zware bepakking) alsof hij op rails rijdt. Zeker op de smalle en bochtige autosnelwegen in (Nord)Italië een prettig gevoel!
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010
- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
Absoluut een fijne auto.
Toch even een paar vragen als je het niet erg vind.
De mijne staat nu op 225-55/18 maar ik zie dat ze in Nederland standaard op 215-70/r16 geleverd worden.
Waar rijd die van jouw op? Ik heb namelijk nieuwe velgen gekocht die 16 inch zijn vanwege dat er geen winterbanden bij zaten
Maar moet helaas nog even wachtten met banden kopen dus kan het nog niet zeggen
Misschien is een lage rolweerstand plus smallere banden ook minder verbruik?
Het tweede puntje waar ik me toch wel zorgen om maak
Ik had het namelijk niet bij mijn c4 gp 1.6 hdi
Als ik de motor uitzet lijkt het net qua geluid dan of de kleppen nog een keertje op en neer gaan maar dan zonder brandstof
Een laatste natrilling maar het komt echt vanuit de motor.
Ik heb het niet bij het starten en hij loopt en rijd als een zonnetje.
Maar het is net dat rare geluidje bij het uitzetten.
Heb jij dat ook dat hij nog die laatste roffel nageeft?
Voor de rest helemaal top.
Toch 1 op 13.5 is echt niet verkeerd voor in de bergen en 130 km/h ik rij hier maks 90 in Zweden en Noorwegen.
Gr Noorman
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 05-01-2012
- Overig C-Crosser 2.2 HDiF Exclusive 7p
Mijn C Crosser staat zomers op Michelins 225/55 R 18 98V (standaard maat bij aflevering) en ‘s Winters op Michelin Alpin 4x4 M+S 215/70 R16 100 S
Ik heb voor de vorige winter een extra setje 16 Inch lichtmetalen velgen overgenomen met daaromheen nog vrijwel nieuwe winterbanden. 16 Inch is wat couranter en daarmee ook goedkoper bij het vervangen van de banden.
Maar 18 Inch staat natuurlijk veel mooier
Dat geluid komt mij niet bekend voor. Het is me tenminste nooit opgevallen, maar ik zal er zeker eens op letten. Wel hoor ik al sinds ik deze auto heb een soort “klapperend” geluid als hij in zijn vrij staat en de koppeling NIET is ingetrapt. Zodra je de koppeling intrapt, is het geluid weg. Klinkt als een oude tractorkoppeling en schijnt geen kwaad te kunnen. Was wel even wennen trouwens, moeet ik eerlijk bekennen.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
jullie waren er al achter dat je auto een aardige windvanger is, en dat is niet gunstig voor het verbruik, en ja een xantia, die is aardig gestroomlijnt natuurlijk, wel eens je hand uit het raam gestoken, bij 100, en dan bij 130km,p.uur. en je 4x4 aanzetten, struner helpt helemaal niet, dit geeft zelfs 20% meer verbruik.komt door de wrijving van het aandrijfsysteem, ook je airco heeft hier een handje van, zuinig rijd je alleen bij continu 100km,p.uur(cruisecontrol)2wielaandrijving, en airco alleen aan als het echt warm is, anders gewoon blijven tanken, en er achter komen dat je voor 5 minuten eerder aankomen,vors moet betalen. dan voor jou noorman, geld ook voor jou struner, je diesel is voorzien van een turbo, die al bij 2000tpm, een omwenteling snelheid bereikt van 18000tpm, en dat wordt heel heet.maar dat wordt gelukig gekoeld door de moterolie die er doorheen wordt gepompt, alleen als je ergens aan komt en je zet gelijk de moter af, dan staat ,A de turbo droog. dus zonder olie te draaien,wand als de moter uit is, staat ook de pomp stil, gevolg turbo stuk na 80000km en hoge kosten,en nu komt het noorman waarschijnlijk zet jij je moter te vlug af, en door de hitte slaat de moter nog even na, wand een diesel is een zelf ontbrander, en heeft niet zoals een benzine moter een vonkje nodig, een diesel stopt ermee, door de brandstof toevoer af te sluiten, dus zware rit gehad, of te hard aan komen rijden, de moter even 30seconden stationair laten draaien, voor je hem uit zet,
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Struner schreef:Wel hoor ik al sinds ik deze auto heb een soort “klapperend” geluid als hij in zijn vrij staat en de koppeling NIET is ingetrapt. Zodra je de koppeling intrapt, is het geluid weg. Klinkt als een oude tractorkoppeling en schijnt geen kwaad te kunnen. Was wel even wennen trouwens, moeet ik eerlijk bekennen.
Klinkt niet normaal. De C-Crosser is bekend met vroegtijdig overlijden van koppeling en het duo-massa vliegwiel, dus als je garantie hebt zeker naar laten kijken!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010
- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
Nou beremans ik ben een doorgewinterde dieselrijder dus wat je me daar verteld is oude koek die ik al wist toen de meeste mensen nog met Lego aan het spelen waren. Dat is hetzelfde als mensen die hun ramen staan te schrappen terwijl de motor stationair draait dat is ook het ergste wat je voor een automotor kan doen daar zit de ergste slijtage in.. De mijne is zelfs voorzien van twin turbo
Daarbij overwaak ik mijn motor nog met torch een programma die via een Bluetooth obd2 ontvanger in de auto zit. Dus daar zie ik ook de temperatuur en de turbodruk alles wat je maar kunt wensen. Als je het hele verhaal gelezen had zie je dat ik de auto pas 2 weken had en dat hij uit 2010 komt.
Mijn vorige auto een c4 grand Picasso 1.6 hdi is met 280000km nog steeds met zijn eerste turbo bezig nog steeds met zijn eerste partikelfilter. Dus iemand die mij komt vertellen hoe ik diesel moet rijden moet eerst maar ff kijken of hij dat zelf voor elkaar krijg.
Natuurlijk laat ik de motor nog 30 seconden tot een minuut nadraaien als ik thuis van me werk kom om de turbo gekoeld tot stationair snelheid te laten draaien. Verder zie je in mijn verhaal dat ik bijna alleen maar 90 a 100 weg rijd en hoe moet je het daar voor elkaar krijgen om 90 te rijden met hoge toeren en een dcs bak die zelf bepaald in welke versnelling je moet rijden.
Ik heb dus de auto met 64000 km gekocht en hij staat nu op 71000 km en hoe lang ik ook stationair blijf draaien hij blijft dit geluid maken bij het uitschakelen.
Verder rijd ik gemiddeld 1 op 14.5 wat niet slecht is voor een auto met passagier er in 2 ton.
Mijn vraag was dus onder andere of hij zuiniger gaat met 215-70/r16 ipv 225-55/18..
Wat Waterman daarentegen zegt heb ik ook van gehoord maar dan is mijn versie wat ik gelezen heb dat je de koppeling zou moeten voelen slippen in de 4 of 5 versnelling.
Daarentegen is een bekend probleem van een hoop citroens dat de veren van de drukplaten wat sneller zijn veerkracht verliezen en dat je die hoort rammelen, trap je daarentegen de koppeling in is door de spanning het geluid weg. Gaat ie dan echt zwaar schakelen word het tijd voor een nieuwe.
Tja ik heb een robotbak met dubbele koppeling die verschrikkelijk soepel schakelt echt heel wat anders als de egs van citroen die twijfelt in welke versnelling die moet.