Citroën-Forum.nl op CitroMobile 2012
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8160
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 15 april 2012 12:04 PM

Nu op de voorpagina te lezen: presentatie van het forum op CitroMobile. Tevens een oproep voor de standbemanning. We zijn er nog niet namelijk!

Citroën-forum op CitroMobile 2012. Standpresentatie en oproep voor standbemanning.

Op 5 en 6 mei komen Citrofielen uit de hele wereld weer naar Vijfhuizen in Noord-Holland voor het grootse Citroën-spektakel dat CitroMobile heet. Het thema van 2012 luidt: Citroën en Verjonging. Op onze stand hebben we echt wat bijzonders : opengewerkte onderdelen en transparante hydrauliek. Wil je ze echt goed zien, kom dan de stand bemannen! Branko Cohenno is de maker ervan en hij vertelt hier over zijn bijzondere hobby.

Even voorstellen, ik ben Branko Cohenno, bouwjaar 1964 en ik ben al heel lang gefascineerd door de vormgeving en technische eigenaardigheden die Citroën heeft geproduceerd. Mijn eerste auto was een BX en via de CX ben ik terechtgekomen bij het ultieme technische hoogstandje van Citroën: de DS.

Hobby
Op een gegeven moment diende zich een stallingmogelijkheid aan en kon ik onderdelen voor de CX en de DS gaan verzamelen. En dan houd je wel eens iets over, bijvoorbeeld een 2400 CX GTi motor. Als mede-eigenaar van een kleine machinefabriek kan ik me op technisch gebied behoorlijk uitleven en zo ben ik tot het besluit gekomen om die motor maar eens open te gaan werken. Dus alles demonteren, schoonmaken, stralen, verzinken en dan het blok en de kop open frezen. Vervolgens alles samenbouwen en plaatsen op een verrijdbaar onderstel. Nu nog een elektrische aandrijving er op en de demomotor is klaar!

Later heb ik een kapotte versnellingsbak van de GTi op de kop getikt en die heb ik ook gedemonteerd, schoongemaakt, open gefreesd en weer samengesteld. Uiteraard wel zo dat alles werkt. Deze bak is nu samengesteld met de motor en het geheel is straks te zien op Citromobile.
Intussen kreeg ik van mijn vrienden bij Garage Johan Oldenhage af en toe een onderdeel in de handen gedrukt met het verzoek om dat ook eens open te werken. Die collectie bestaat inmiddels uit een turbo, een aircopomp, twee dieselpompen en een veercilinder van een C5.

Na een lezing hydrauliek van Herman Huis in ‘t Veld van de DS Club heb ik het idee gekregen om voor mijzelf het hydraulisch systeem wat inzichtelijker te maken. Van perspex heb ik bepaalde hydraulische componenten nagemaakt en met een zeer lage druk van ten hoogste 2 bar kan je nu de helder groene LHM door het systeem zien stromen. Dat is niet alleen technisch interessant, maar ook heel mooi om te zien.  Tijdens CitroMobile kun je deze onderdelen zien op de stand van het Citroen-Forum. Als je nu al een eerste indruk wilt opdoen, kijk dan eens op http://www.citrohenno.nl/.

Huidig wagenpark
Momenteel bezit ik een CX 2000 in Beige Vanneau uit 1975 en een DS 21 Pallas in Gris Kandahar uit 1968. Een CX 2400 GTi uit 1977 staat nog te wachten op betere tijden. Kortom, voor mij is een gedateerde Citroën nog steeds de ideale manier om me comfortabel te verplaatsen!

Oproep standbemanning
Net als alle andere jaren heeft het forum een aantal vrijwilligers nodig om de stand te bemannen. Als dank voor je aanmelding mag je gratis en voor niets CitroMobile bezoeken. Aanmelden kan hier: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215651/.
Voor het laatste nieuws over CitroMobile kijk dan op dit aparte subforum dat daarvoor gelanceerd is: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewforum/174/

tekst en foto: Branko Cohenno, redactie: Patrick Hogervorst

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook