Hallo,
Sinds vandaag ben ik toch maar eens lid geworden van jullie forum. Al een tijdje speelt de gedachte om een Citroën ZX te halen met respectievelijk 1.6 of 1.8 motor (16 kleppers). Wat zijn dingen waar ik tijdens de aankoop op moet letten? Bijvoorbeeld steeds terugkomende kwaaltjes bij ZX enzo?
Verder was mijn bedoeling om deze auto te voorzien wat wat meer power, betere uitlaat, betere vering, misschien een turbo als de auto die kan hebben ( nadat ik natuurlijk de remmen en de vering heb aangepast ). Wat mij eigenlijk op een andere vraag brengt. Kan ik de trommelremmen achter vervangen voor schijfremmen? Ik heb al rond gekeken op verschillende websites en fora, maar overal loopt de discussie uit op trommelremmen kunnen prima de 35% remkrachten achterop houden, je hebt dus geen schijfremmen nodig! Waarna iedereen op iedereen loopt te schelden Ik vind niets mis met trommelremmen, maar ik heb er zelf liever schijven onderliggen voor looks en betere koeling ( ik heb een aanzienlijk zwaarder rechtvoetje als links ), vandaar mijn vraag
Verder heb ik gemerkt dat er oudere auto’s waren als waar ik naar zocht mét electrische ramen en nieuwere versies zonder. Ik neem aan dat dit over te zetten is ( deuren koopbaar waar het al in zit om dan aan te sluiten bijvoorbeeld )?
Nog andere dingen die van belang zijn en ik ben vergeten?
Alvast bedankt voor de reacties! Blijf ik nog ff neuzen in topics hier!
Cya,
NLDommelsch
is dit serieus? Zulke aanpassingen aan een ZX???
ZX 1.4 break ‘95
J.H.meijndert schreef:is dit serieus? Zulke aanpassingen aan een ZX???
Jazeker Het is een prima autotje met voldoende potentie ervoor, toen citroën hem uitbracht was het de bedoeling dat hij in dezelfde klasse kwam als de golfjes. Die hebben een G60 of ander type lader en dus meer potentie als een ZX, dan moet je het er zelf inleggen, niet?
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007
- ID/DS Dspecial
Waarom dan geen 2.0 16v
Volgens mij hebben die ook al schijven achter en ze zijn snel en is vast wel meer uit te krijgen!
die gekke dingen wat jij wil deden ze ook allemaal met de peug 205 en 309?
Greetz Martijn
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
En daarbij komt ook nog dat er zo ver ik weet geen 1.6 16v en 1.8 i6v in de ZX geleverd zijn. Je kunt dus inderdaad beter naar een 2.0 16v op zoek gaan. Deze is al behoorlijk sportief aangekleed. En lekker vlot! Wat wil je nog meer…..
Grappig… Ik was destijds van plan om de trommels onder mijn 1.8 8v furio te vervangen door schijven. ALLES heb ik gekocht en op de plank gelegt. Alle remleidingen nagelnieuw, de remdruk verdeler, klauwen ) gebruikt en alles wat er verder nog nodig is voor dit geintje op d eplank gelegt…
Nooit aan begonnen… Ik ben heel benieuwdt of je het doorzet. In principe het geen moeilijke klus.De as haal je er zo onderuit en dan is het de boel vervangen. Denk je overigens ook aan dat grote zwarte ronde ding waar je rempedaal aan vast zit ? Die moet je ook aanpassen incl je hoofdremcilinder. De voorremmerij had ik wel geswopt met een 2.0 16v uitvoering.
wat de ramen betreft… vergis je daar niet in. Standaard zit de bedrading er niet in dus je moet dat aanpassen. Dan heb je ook nog de mechanismes. Die zijn niet allemaal gelijk aan elkaar… Heb het zelf meegemaakt. Mechanisme kapot… sloper gevonden, bleek het mechanisme weer korter of langer te zijn…
Ik wist geen eens dat er een 2.0 was? Ik was in de veronderstelling dat de 1.8 het hoogst was? Dan is het al niet eens echt nodig nee…
Nou, ik heb tot nu toe altijd met schijfremmen gereden, en tijdje terug in een xantia coupé. Deze had trommels en schijven, maar ik weet niet heel goed hoe het uit te leggen, maar het eerste stuk ( zeg maar eerste centimeter dat je pedaal induwd ) was er weinig actie, en als je hem dan verder intrapt is het ineens heel veel remkracht? Heel fijn om te hebben, maar ik vind remmen fijner en gedoseerder werken? Weet niet. Overigens was het niet kapot of fout dat er na intrappen ineens meer was als in het eerste stukje
Verder, tsja, je moet er van houden he al die opsmuk, ik vind het zelf mooi werk en het eindresultaat is altijd heel fijn paar turbo auto’s gehad nu en die push in je rug doe je het voor
Hmm, “grote zwarte ding” onder mn rempedaal had ik niet aan gedacht nee… :\ thanks Mare, ben nog steeds aan het zoeken naar een mooie ZX Nu ook mijn ogen openhouden voor een 2.0 16v! Bedankt allen!
sterker nog… je hebt 2 twee liter versies.. een 8v en een 16v. De eerste zit in de zx Volcane, een 4 deurs uitvoering. Heeft 122 pk en is niet de fijnste motor in verhouding van vermogen en dorst.
De 2.0 16v is de 16 kleppert gelevert in de 2 deurs uitvoering en eigenlijk de fijnste. Wel een blok dat een risico kan zijn op het gebied van krukas lagers bij een 180k+ en de bobines die per cilinder aanwezig zijn en vaak om de beurt de geest geven.
Dit blok heb je overigens ook weer in 2 uitvoeringen… de 167pk versie en nog een ..
gompy58 schreef:sterker nog… je hebt 2 twee liter versies.. een 8v en een 16v. De eerste zit in de zx Volcane, een 4 deurs uitvoering. Heeft 122 pk en is niet de fijnste motor in verhouding van vermogen en dorst.
De 2.0 16v is de 16 kleppert gelevert in de 2 deurs uitvoering en eigenlijk de fijnste. Wel een blok dat een risico kan zijn op het gebied van krukas lagers bij een 180k+ en de bobines die per cilinder aanwezig zijn en vaak om de beurt de geest geven.
Dit blok heb je overigens ook weer in 2 uitvoeringen… de 167pk versie en nog een ..
De 2 deurs carroserie heeft mijn voorkeur ga ik kijken voor de 16v 2.0! Bedankt ook gelijk voor de aandachtspuntjes :p nu maar hopen dat ik er nog zo een kan vinden :p
overigens gister in een xantia gereden, lachen die vering die omhoog en omlaag kan haha :p staat je auto ineens een halve meter hoger
dit is een hele mooie en goed onderhouden is van mij geweest en van een mede forumer:
zx 2.0 16v
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
stan schreef:dit is een hele mooie en goed onderhouden is van mij geweest en van een mede forumer:
zx 2.0 16v
die ziet er idd goed uit maar dan zijn jullie dus ook bekend met de onderhoud ervan en alles?
Mag ik trouwens vragen hoe duur het zou moeten kostne krukas lagers te vervangen mogten ze kapot gaan?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ZX-Cruiser schreef:Lagers kosten geen drol en arbeid valt ook wel mee, als je op tijd bent… Als je krukas kapot is (door te lang doorrijden met slechte lagers) wordt het een heel duur verhaal en vaak reden voor slopen van hele wagen.
Volgens mij haal je de drijfstanglagers en krukaslager door elkaar. Voor krukaslagers moet de motor er uit en helemaal uit elkaar omdat de krukas er uit moet. Drijfstanglagers kunnen vrij simpel, mits de kruktappen onbeschadigd zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Eigenlijk wil je de krukas eruit hebben om de krukaslagers te vervangen en dat is een hele grote klus. De drijfstanglagers vervangen daarentegen is veel minder arbeids intensief. Die laatste willen nog wel eens gaan vanaf zo’n 180.000km(erg afhankelijk van hoe het motortje behandeld is).
Er zijn twee aanwijzingen dat de lagers matig worden:
-lage oliedruk (Bij minder dan 2 bar stationair met warme olie/minder dan 4 bar bij 4000 toeren, moet je de reparatie gewoon gaan plannen)
-hoge olie temperaturen (90+ bij 140km)
Ik rijd er nu een met een motor die ongeveer 270.000km heeft gelopen. Hier heb ik de drijfstanglagers al van vervangen, maar ervaar nu wederom bovenstaande punten. Dit zullen vermoedelijk de krukaslagers zijn. Eenmaal warm doe ik niet aan brandstof besparen, dus dat heeft bij mij zeker invloed gehad.
Ergens in Friesland staat een fase 2 met de 163/167 pk motor te koop voor een leuk bedrag, die zou ik dus mijden mocht je hem tegen komen.
_Razkin_ schreef:Eigenlijk wil je de krukas eruit hebben om de krukaslagers te vervangen en dat is een hele grote klus. De drijfstanglagers vervangen daarentegen is veel minder arbeids intensief. Die laatste willen nog wel eens gaan vanaf zo’n 180.000km(erg afhankelijk van hoe het motortje behandeld is).
Er zijn twee aanwijzingen dat de lagers matig worden:
-lage oliedruk (Bij minder dan 2 bar stationair met warme olie/minder dan 4 bar bij 4000 toeren, moet je de reparatie gewoon gaan plannen)
-hoge olie temperaturen (90+ bij 140km)Ik rijd er nu een met een motor die ongeveer 270.000km heeft gelopen. Hier heb ik de drijfstanglagers al van vervangen, maar ervaar nu wederom bovenstaande punten. Dit zullen vermoedelijk de krukaslagers zijn. Eenmaal warm doe ik niet aan brandstof besparen, dus dat heeft bij mij zeker invloed gehad.
Ergens in Friesland staat een fase 2 met de 163/167 pk motor te koop voor een leuk bedrag, die zou ik dus mijden mocht je hem tegen komen.
haha, mijden? bedankt voor de tip
hoe lees ik de oliedruk af op 4 bar? :s
maar het klinkt dus als een best duur grapje mogt het moeten gebeuren? Want die citroën is wel leuk geprijsd en in mijn straatje maar een grote rekening van krukaslagers wil ik er dna liever niet bij binnen laat zeggen 3 maanden tot half jaar :p
maak je toch niet zo druk.
volgens mij zijn al de twee 16v’v nog in goede staat (over die zwarte weet ik dat niet zo)
Ga gewoon kijken en rijden je voelt vanzelf wel of het iets is.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Ik ben bij die zwarte wezen kijken(4 heen met OV en ook weer terug…), maar die heeft flinke schade aan de bodem rechtsvoor. Een slecht passend niet 16V scherm RV, niet 16V bumper en rare roestvorming(ongewoon voor een ZX(het metaal schilftert af alsof er een vouw in zit) op de veertoren RV en omgeving.
Alle 16V’s hebben een oliedrukmeter…echter nooit blind op vertrouwen al vind ik ze redelijk betrouwbaar(8 16V’s gehad, dus ervaring zat)