Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
En zelfs de C6… Hobbels neemt hij soeverein, maar putten komen vaak heel hard door, net als bij andere bollen-Citroëns. Hydractive-X (ik ben de tel kwijt) is ontzettend complex geworden en het voegt nauwelijks meer iets extra’s toe. De auto’s van de concurrenten in de klasse van de C6 veren ook echt niet slecht hoor.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
De laatste echte Citroën was er sowieso een met bladveren en achterwielaandrijving, daar blijf ik bij .
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
CEE-IKS schreef:waterman schreef:CEE-IKS schreef:
Ooit een Peugeot met groene bollen gezien?
Jazeker! De 405 t16 heeft bollen
Dat is dan in ieder geval geen echte Peugeot
Alleen de Mi 16 X4…..de ahteras van een BX 4x4.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Juistem…. toch al weer 5 pagina’s vol gekalkt met een discussie die nooit zal eindigen. Nu ben ik geen Citrofiel in hart en nieren, want in wezen kan alles mij boeien zolang het me van A naar B kan vervoeren. Maar dat neemt niet weg dat ik wel een stevige voorliefde voor dit merk heb ontwikkeld. Volgens mij is de kernwaarde van de “grote” Citroëns uit de geschiedenis vooral doelmatigheid. Wat auto’s als o.a. de TA, DS, GS en BX kenmerkt is de value for money die ze in hun tijd boden, iets waar André Citroën zelf ook heel bewust mee bezig was toen hij begon met het produceren van automobielen. Hij wilde vooral omzet draaien, exclusiviteit was nooit zijn doel (waarmee gesteld kan worden dat een SM potentieel geen echte Citroën zou zijn… ) . En de manier die hij vond om de klant naar de showroom te lokken was om innovatie voor een concurrerende prijs aan te bieden.
In dat licht bezien vind ik bijvoorbeeld de DS (nieuwe!)reeks dus niet echt bij het merk horen, omdat ze een wat exclusievere ambiance proberen te presenteren. Daar is niets mis mee, en het kan omzetverhogend werken als er per auto meer winst wordt gemaakt, maar er wordt dan dus blijkbaar niet meer primair gemikt op het zoveel mogelijk verkopen van Citroëns.
Welk model zou dan de laatste echte Citroën zijn? Nou, (voor sommigen) gek genoeg vind ik een C1 (ja, dat Aygootje dus) dan weer prima voldoen aan de oorspronkelijke merkwaarden. Een compact, goedkoop autootje dat vernuftig in elkaar steekt en desondanks toch een zekere sex-appeal heeft. Was de 2CV destijds niet volgens een vergelijkbaar idee ontwikkeld? En later de AX, ook al zo’n doelmatig karretje met een guitig uiterlijk?
En voor een C5 pleit dan weer dat je ‘r bijvoorbeeld kan krijgen met een 6 cylinder-dieselmotor, wat verder alleen door de Duitse premiummerken wordt geleverd tegen aardig wat stevigere tarieven.
Dus ik denk dat de laatste echte Citroën nog niet gebouwd is, het verdwijnen van de hydraupneumatique ten spijt.
Tenslotte: gezien de rol die de BX heeft gespeeld bij het mede boven water houden van PSA in de jaren “80, en het feit dat het de meest geproduceerde Citroën is op de 2CV na, is de BX dus echt wel een hele belangrijke en hele echte Citroën!!!!
Totaal aantal Berichten: 1792
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
waterman schreef:Van de week weer eens 150 km in een C5-III met normale veren gereden en die veert eigenlijk soepeler dan het zelfde ding met bollen…
Hahaha, dan ben jij iig geen bollenbak waardig als je dat al niet meer voelt
Een C5-3 met HP veert nu juist heerlijk, precies zoals een moderne Citroen zou moeten veren, niet zo gek natuurlijk, qua onderstel is het een mini C6
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inmiddels heb ik beide versies uitvoerig aan de tand kunnen voelen en durf ik ook wel te stellen dat ik iets van auto’s enzo weet, maar ik meen het echt: de veren-versie is erg comfortabel en haast soepeler dan de bollenbak. Daarbij is de bollenbak stoterig op dwarsrichels, zoals Rens ook al over de C6 schreef. Dat heeft de wokkelversie niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1792
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Ik heb ook in beide versies meer dan genoeg gereden ( geldt ook voor de C6 ), en rij elke dag een HP C5-3 , sorry , wokkels zijn comfortabel, zonder twijfel , maar het blijven wokkels
Die dwarsrichels, tja, da’s waar , maar daar staat genoeg tegenover !
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Als ik hier dieper op nadenk, en al die verhalen hier zo lees, zou ik durven stellen dat de laatste citroen is, deze bij het overlijden van Andre Citroen.
Wat niet wil zeggen dat zijn opvolgers beter of slechter waren, ze hadden elk iets apart en of unieks.
Door al die jaren heen hebben we alle soorten, types en modellen zien passeren te veel om op te noemen, maar als eerste echte citroen te mogen vermelden, dan is dit toch vanaf 1934 de Traction Avant vanwege de VOORWIEL AANDRIJVING.
Dat was toch (denk ik)de grote doorbraak van ons geliefde merk,maar de Laatste zal nog lang op zich laten wachten,en laat ons nu nog genieten en rijden, met wat nog komen zal. Forever
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
vtske schreef:Als ik hier dieper op nadenk, en al die verhalen hier zo lees, zou ik durven stellen dat de laatste citroen is, deze bij het overlijden van Andre Citroen.
Volgens jouw theorie is de laatste gloeilamp in 1931 gemaakt, vlak voordat Edison overleed.
Persoonlijk vind ik de DS3 een echte citroen. Met name het onderschijdende en eigenzinnige bepaalt het karakter van de auto. Je herkent hem, net als een traction of een DS, al ver van te voren. Goed, het is nu allemaal wat marginaler dan vroeger, maar zo is het nu eenmaal in deze tijd.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Inderdaad een heel mooi stuk, Marc.
Toen ik opgroeide was Citroen voor mij vooral eend/dyane, CX, DS, HY en ook Traction Avant.
En dan had je nog de geweldige exoot SM. Mijn juf op de lagere school had een Visa: geweldig!
De huisarts een CX: zwijmel. De buurman had een GS en later een GSA, ook leuk, maar had ik minder mee.
De ouders van een vriendje hadden een BX, Harry Otten, vroegere collega van m’n moeder bij Meteoconsult, had een BX waarvan de zijramen steeds naar beneden lazerden. Gelukkig ging hij zelf over het weer, dus kon hij ervoor zorgen dat het tenminste niet in zou regenen. Wijzelf hadden een Acadiane. Die wil ik ook nog altijd weer hebben.
Al toen de BX uitkwam, dacht ik, ik was toen een jaar of 8: die wil ik hebben als ik later groot ben! Het was toen wat mij betreft een model wat helemaal paste in het Citroen-gevoel dat ik had. De XM in oerversie vind ik mooi, maar ‘t zat me op een of andere manier altijd dwars dat ‘t een 164/9000/605/croma was, waardoor er volgens mij ook compromissen in het ontwerp zitten die me niet bevallen (dikke kont). Om het over de verdere jaren ‘90 maar niet te hebben.
Nog steeds, als ik de BX vergelijk met tijdgenoten/concurrenten, dan snap ik niet dat iemand ooit in die concurrenten wilde rijden; Kadett/Ascona, Golf/Jetta/Passat, Escort/Sierra: allemaal bij verschijnen al hopeloos verouderd in vergelijking met de BX, oncomfortabel en klein! Een BX is belachelijk ruim en zeker de zwaarder gemotoriseerde versies voelen en rijden als een klasse hoger.
Meja, het rammelt, zeggen ze. En je wordt er zeeziek in (als je ergens zeeziek in wordt is ‘t een ouwe opel of eskrot) En het plastic roest. En er zitten ballen op de luchtvering
Maar goed, ehm, mooi stuk, dus. Mooie foto ook
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
beerpeet schreef:[knip] De XM in oerversie vind ik mooi, maar ‘t zat me op een of andere manier altijd dwars dat ‘t een 164/9000/605/croma was [knip]
Ik meen dat het, cru gesteld, een 605 met een ander hok was. De Croma/164/Thema/9000 was volgens mij toch wel een andere auto dan de 605/XM…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Je hebt gelijk, ik haal dingen door elkaar. Omdat de 164 dezelfde lijn over de taille heeft als 605/XM.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Zeker géén croma-9000-thema aftreksel;
http://ranwhenparked.net/2011/01/06/the-tipo-quattro-cars/
De XM deelt componenten met de p605
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
beerpeet schreef:Je hebt gelijk, ik haal dingen door elkaar. Omdat de 164 dezelfde lijn over de taille heeft als 605/XM.
Terzijde: de 164 is de enige van die vier van Saab & Fiat die er goed uitziet. Of de XM wel mooier is dan de 605 kom ik dan weer niet uit. Zou er HP van een XM onder een 605 kunnen?
Nou ja, dagdromen. Wat was nou ook weer de laatste Citroën?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!