2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
aankoop Xsara Picassso 1.6i-16V op G3
Bruud
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 08-05-2012

Gepost: 11 juni 2012 10:09 PM
  [ # 16 ]
RogerM schreef:

ik kom langzaam aan tot de conclusie dat citroenen ideale auto’s moeten zijn!
niemand die ook maar enig punt van kritiek kan verzinnen!
.

heb nu mijn 2e xsara-picasso (2L-AUT, 120.000km), en daar heb ik nogal wat gedonder met de electronica. Is niet opgelost, maar ogenschijnlijk ‘vanzelf verdwenen’. Niet erg bevredigend..

Mij vorige xsara picasso 1.8 (180.000km) vond ik echt een grandioze bak. Maar omdat je graag punten van kritiek wilt horen, noem ik er een paar:

Enige serieuze technische problemen dat ik met mijn 1.8 heb gehad zijn:
-Defect motor-temperatuursensor onderweg op vakantie. Erg vervelend, maar kon daar mee doorrijden. Kosten ca 100E.
-Een afgebroken motorsteun, waaraan de aandrukrol van de accessoire-riem bevestigd is. Riem liep er af, dus geen stuurbekrachtiging, geen airco en natuurlijk ook geen dynamo. Even later viel dus alles uit Wink Dit was eigenlijk het enige serieuze probleem dat ik met deze auto heb gehad. (bij 165.000km)

En in willekeurige volgorde wat andere punten en ergenissen:

-olieverbruik is nogal fors bij de 1.8-16V, en ook erg wispelturig. Soms gebruikte ie 1L/1500km, en soms 1L/5000km. Hoe dat bij andere motor-types zit weet ik niet. 2L heft daar iig geen last van

-deurrubbers kraken nogal. dus regelmatig insmeren met siliconen/rubbervet.

-af en toe storing motormanagement. Slaat nergens op, gewoon negeren..

- veel te kleine buitenspiegels. Zijn dezelfde als op de peus 206…

-lampen voorverlichting branden vrij snel door. Zijn goedkope lampjes, maar je moet gediplomeerd gyneacoloog zijn om ze te kunnen plaatsen… Wat een gefriemel..

-slot van de achterklep rammelt snel los. Heb die 2x vast moeten zetten. Ook is de bedieningsknop van de achterklep kwetsbaar. Bij mij was hier al eea afgebroken. Is eenvoudig te repareren

- lak van de portiergrepen aan de binnenkant van de deuren is erg kwetsbaar.

-slappe achterveren: Erg confortabel, maar bij volle bepakking stoot ie nogal rap tegen zijn eindstoppers aan. (Mijn huidige picasso heeft hulpveren)

 

En een klein puntje van aandacht: De vergrendeling van de achterstoelen willen nogal een haperen. Een snufje WD40 op de vergrendelpennen (die met die kogeltjes) en het euvel is verholpen.

Groet
Ruud

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9444
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 juni 2013 07:19 PM
  [ # 17 ]

M’n broer heeft ook een Xsara Picasso op LPG met een onderbouwtank.
Daar zijn bij de achterbrug op de plek van de originele aanslagrubbers nu hulpveren geplaatst.
Is dat correct, komt de hulpveer in plaats van het aanslagrubber of hoort het een combinatie van beide te zijn?
Hij heeft klachten met doorslaande achterveren.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 29 juni 2013 07:59 PM
  [ # 18 ]

Op zich is de Xsara een betrouwbare metgezel. Zelf zit nu bijna op 400K (weliswaar niet Picasso en HDi) maar pa’s vorige Xsara was ook een 1.6i 16v (die hij dit jaar voor een DS3 heeft ingeruild) en die is van 80K naar 240K in 8 jaar gegaan en behalve de climate control module en piepende remmen nooit wat mee gehad.

Ik zag dat 1 persoon ook een caravan achter zijn 1.8i 16v “hangt”. Ben wel ff benieuwd naar de ervaringen. Mijn Xsara begint toch wel wat ervaring te krijgen en twijfel een beetje tussen een C5 en een Picasso. Nu weet ik dat de C5 break met de 2.0i 16v geen racer is met een caravan. De onze is niet zwaar (900Kg met belading) maar het moet wel kunnen Smile

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
henk-1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-06-2007

- C1 1.0 collection
Gepost: 02 juli 2013 10:31 PM
  [ # 19 ]
Simmetje schreef:

Ik zag dat 1 persoon ook een caravan achter zijn 1.8i 16v “hangt”. Ben wel ff benieuwd naar de ervaringen. Mijn Xsara begint toch wel wat ervaring te krijgen en twijfel een beetje tussen een C5 en een Picasso. Nu weet ik dat de C5 break met de 2.0i 16v geen racer is met een caravan. De onze is niet zwaar (900Kg met belading) maar het moet wel kunnen Smile

Ik (wij) zijn vanaf 2007 met de caravan achter een picasso op vakantie gegaan, eerst een knaus 390 van max. 1000 kg, hierna een eiffeland 450 van max. 1200 kg, en de laatste 3 jaar een wilk 490 van max. 1300 kg.
we zijn met z’n vijfen ( pa, ma en 3 grote kids ) en we zijn tot nu toe altijd nog zonder problemen aangekomen, 5 keer naar zuid frankrijk en 1 keer naar oostenrijk.
Als je echt een lange klim hebt zakt de snelheid wel weg, en met veel tegenwind moet je echt terug naar de 4, maar we komen steeds aan op de plaats van bestemmming.
Nu hadden we voor de picasso’s een Xantia 1.8-16v op gas en deze was gek genoeg veel sterker. ( mocht ook 1500 trekken ipv 1300 )

Ik hoop dat je er wat aan hebt..

Afbeelding Bijlagen
Afbeelding 004.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….

C1 1.0 collection 6-‘13 81dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 101dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm

 

Profiel  
 
Chilion
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 28-01-2014

Gepost: 28 januari 2014 01:00 PM
  [ # 20 ]

Mijn LPG lampjes branden eigenlijk nooit, alleen de onderste groene brand (ook AG) af en toe springt die naar rood, net alsof de tank leeg is. Is eigenlijk bomvol, dus vreemde zaak.

Iemand ervaringen mee?

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 28 januari 2014 02:14 PM
  [ # 21 ]

Je systeem werkt naar behoren als er twee groene led’s branden.
1) er zit gas in je gastank, en
2) je rijdt daadwerkelijk op gas.

Vermoedelijk heb je het over die tweede led… Die gaat op rood als er een reden is waarom je systeem niet kan overschakelen. Zo te lezen is dat bij jou het geval en mijn vermoeden is de druksensor, direct op de verdamper of direct na de verdamper. Misschien is die sensor rot. Pas op, ze zijn erg prijzig (ook al zit er niets in).

OF

check de vacuümslangen goed die naar de gascomputer gaat en alle T-stukjes etc etc. Valse lucht kan ook dit probleem veroorzaken.

Het kan natuurlijk ook je levelsensor bij de tank zijn. Zoek ook eens uit wat die led precies doet waar je het over hebt…

Hoe ik dit weet?
Is mij allemaal overkomen Smile

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Chilion
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 28-01-2014

Gepost: 28 januari 2014 04:54 PM
  [ # 22 ]

He RogerM!

Ik heb 2 rode leds, de rechter gaat knipperen bij overschakelen van benzine op gas.
De linker brandt in mijn optiek als de tank leeg is.

Daarboven heb ik 4 groene lampjes (ik dacht, hoeveel gas er nog in de tank zit) waarvan er maar 1 brand. Af en toe brand naast die 1ne groene ook de linker rode. Heeeeeeelll af en toe brand ook de 2de groene.

Ik heb dit knopje, alleen dan vierkant:

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 28 januari 2014 05:17 PM
  [ # 23 ]

de linker rij led’s geeft je tankinhoud weer. dan branden alleen de groene. als de laatste groen dooft, gaat de rode aan (tank bijna leeg). de rechter rode geeft aan als je systeem klaar is om op gas te rijden. op groen rijd je op gas, rood is hij nog aan het opwarmen of er is een technisch mankement.

kortom;
tank vol, dan branden alle groene led’s. als dat niet zo is: tankzender/sensor checken. LINKER rode brandt alleen als je tank leeg is/raakt.
als de RECHTER rode brandt; is je motor nog koud, rijd je niet op gas of is er een probleem. die moet dus uit zijn idealiter.
knipperen zeg je? houdt ie daar ook mee op?

rij je op gas of sta je iedere dag euro95 te tanken? merk je dat je gas op raakt?

wees effe héél duidelijk… Wink

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Chilion
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 28-01-2014

Gepost: 28 januari 2014 05:24 PM
  [ # 24 ]

He RogerM,

De linker rij leds zouden dat moeten aangeven waarschijnlijk, maar dat doen ze dus niet. Alleen de onderste 2 af en toe, meestal alleen de onderste (groene dan iig)

De rode linker brand ook sporadisch, maar springt dat snel weer terug naar groen.
De rechter rode brand enkel als de moter net gestart is. Deze knippert inderdaad tot de moter warm genoeg is en er (Denk ik) overgeschakeld wordt naar gas. Hierna stopt die ook met knipperen/branden.

Ik denk op gas te rijden, ik ga straks voltanken. EN dan vanavond als ik weer 50km naar huis heb gereden nog eens tanken. Kijken wat ik nou precies rij.

Groet,

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 28 januari 2014 05:41 PM
  [ # 25 ]

de linker rode hoort bij de groene rij. nogmaals; als je tank vol is, moet de hele groen rij branden, op de rode na! die brandt alleen als je tank daadwerkelijk bijna leeg is.

het gedrag van de rechter rode led lijkt te kloppen. aan is “hoho, ik ben bijna klaar om op gas te gaan tuffen” en als ie uit gaat rij je op gas.

de linker rij led’s brandt alleen als je het gassysteem aan hebt gezet met de drukknop. stel, je wilt op benzine rijden, dan zet je het gas helemaal uit.

zo te lezen is er probleem met je tankzender. of zit er niet de juiste “knop” gemonteerd. of is de bedrading tussen tank en knop verstoord. dit hoeft allemaal geen probleem te zijn. de rij grone led’s is namelijk alleen indicatief. feitelijk gaat het systeem pas in storing als er geen druk opgebouwd kan worden in de verdamper. zolang die RECHTER rode maar uit gaat als je motor warm is, is goed. dan rij je op gas. ook al zegt je tankmeter dat het gas bijna op is…
verdiep je maar effe in het woord “tankzener” en lees erover op diverse sites. dan snap je hoe het werkt en wat er loos is.!

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Chilion
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 28-01-2014

Gepost: 29 januari 2014 10:58 AM
  [ # 26 ]

Zo, hij rijdt gewoon op gas blijkbaar maar de lampjes geven gewoon de inhoud van de tank niet goed aan. Kan weinig kwaad denk ik?

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 29 januari 2014 11:05 AM
  [ # 27 ]

Kan idd geen kwaad. Of het handig is, is wat anders. Ik denk dat de variabele weerstand van je tankzender kaduuk is. Kleine reparatie doorgaans.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Chilion
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 28-01-2014

Gepost: 29 januari 2014 11:06 AM
  [ # 28 ]

Kan ik vast niet zelf doen?

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 29 januari 2014 11:28 AM
  [ # 29 ]

...je zou niet de eerste zijn die het zelf doet…
Voor de duidelijkheid: de sensor is niets anders dan een draaiweerstand (potmeter) die verbonden is met een vlotter in je gastank. Je tank hoeft (kan!) niet open. Die opnemer zit ergens op je tank geschroefd. Kun je gewoon vervangen. Let wel op: de opnemer en weergave horen bij elkaar. Maw; je kunt niet een willekeurige weerstand nemen. Als de weerstand niet klopt, krijg je weliswaar een variërende aflezing maar die klopt dan wederom niet.

Meeste werk is om de sensor te lokaliseren en om erbij te komen. Rest is een eitje. Gemiddelde LPG-boer doet het met z’n ogen dicht.

Succes!

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Chilion
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 28-01-2014

Gepost: 29 januari 2014 11:34 AM
  [ # 30 ]

Nou, ik loop op klompen dus een boer ben ik blijkbaar dan al. Dan moet de rest ook kunnen. Ik ga zo’n apparaatje bestellen.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook