Vervangen voorveer
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 04 mei 2012 12:29 AM

Iemand ervaring met het zelf vervangen van een spiraalveer aan de voorzijde? Auto staat nu scheef omdat één kant een paar centimeter lager staat. Lijkt erop dat er een stuk van de veer aan de onderzijde is afgebroken. Zou pas de derde veer in 3 jaar worden…..Kortom, is dit zelf te doen met een handig “foefje"of heb ik echt een verenpers nodig?

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 04 mei 2012 08:47 AM
  [ # 1 ]

Ik heb het ooit eens met een foefje gedaan.

Ik heb de auto op de wielen laten staan en de moer die bovenop zit losgedraaid.

Toen de auto opgetild en de veer er tussenuit gehaald.

Het weer laten zakken van de auto was wel wat gepriegel, maar het is gelukt.

 

Profiel  
 
Berlingo 1.8D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011

- Berlingo 1.8 D xud7
Gepost: 07 mei 2012 02:34 PM
  [ # 2 ]

Deze veren willen wel eens vaker breken en kunnen je band omzeep helpen. ik zou dit met een goede veren klem gaan doen anders zou ik er zeker niet aan beginnen. staat namelijk nogal een grote spanning op.

Profiel  
 
crusty123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 12-04-2010

Gepost: 07 mei 2012 10:09 PM
  [ # 3 ]

pas daar mee op,sta serieus spanning op.
als je die veer tegen je hoofd krijg ga dat meer zijn dan een schramje.
je kan veel zelf aan je wagen doen,maar doe het veilig.
veerspanners kosten nu ook de wereld niet(is dan nog opletten)

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 07 mei 2012 11:39 PM
  [ # 4 ]

Inderdaad, het is een erg link klusje. Dat zelfs met het juiste gereedschap niet zonder risico is. Dat kan ik uit eigen ervaring zeggen. Een half jaar geleden moest ik een gebroken veer van een Berlingo vervangen. Uiteraard demonteer ik de hele Mc Pherson veerpoot, en zet de veerklem (proffesionele uitvoering) vast in de bankschroef. De veer dient volledig ingedraaid te worden bij een Berlingo om de spanning voldoende van de veerschotels af te halen.

Maar wat ging er nu mis? De veer was over de onderste veerschotel geschoten, waardoor ik de veerpoot niet gemakkelijk tussen de veer uit kreeg. Dus ik probeerde de schokbreker er tussen uit te wrikken, waardoor de veer (die helemaal ingedraaid stond) toch tussen de klem uit sprong. Helaas probeerde ik de veer terug te koppen (alsof je dat überhoubt bewust zou kunnen doen) Gevolg: flink gat in mijn voorhoofd, bezoekje eerste hulp en hersenschuidding (Tsja zo noemde de arts het).

Moraal van het verhaal: Kijk ten alle tijden uit. Dit kan levensgevaarlijk zijn. Ik moet er dan ookniet aan denken wat er was gebeurd als ik het gebroken uiteinde van de veer tegen m’n hoofd had gehad. Natuurlijk was ik ook niet voorzichtig genoeg, maar ik wil er wel op wijzen dat dit zelfs met proffesioneel gereedschap kan gebeuren, dus laat staan wanneer je het op alternatieve manieren gaat proberen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook