Hoewel Xenon zonder twijfel de zichtbaarheid zal verbeteren hoort het naar mijn mening niet in een deze youngtimer.
Citroën schaalmodellenblog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Hoeft ook niet, maar dan kan je je beter beperken tot overdag rijden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Als het licht inbreng nog steeds matig is, ga ik indd Xenon erin zitten.. Veilig zicht vindt ik toch veiliger dan orginele verlichting..
Maar goed eerst eens kijken hoe de apk verloopt en of het schoonspuiten van de condensor indd vruchten afwerp, inv aanslaan Fan..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is de verlichting van een XM dan zo slecht?
Ik vind het met de CX wel meevallen in het donker… Als het je echt slecht ziet dan gaat gewoon het groot licht aan, dan heb je helemaal licht zat.
fat zullen die bestuurders die uit de tegengestelde richting komen leuk vinden
Citroën schaalmodellenblog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Al tijdens de introductie van de XM in 1989 waren de dealers getraind op een snorkend zwetsverhaal over de innovatieve geometrie van de optiek in de zeer speciaal vormgegeven lichtornamenten met nieuwe technologie. In de folder was daar ook een ruim stuk voor gereserveerd.
Met moest verhullen dat je ‘s nachts een beetje moest raden aan welke kant van de weg je zat.
Gek genoeg is daar in al die jaren nauwelijks iets aan verbeterd
Pas de Xenon setjes brachten voldoende licht in de duisternis.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Kijk dat snap ik niet.. Voor een dure auto toendertijd (in 90duizend gulden) en dan pruts verlichting erin…
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een XM V6 Ambiance kostte toen 75.000 gulden. Met alle toeters en bellen. De enige opties die ik mij herinner waren leder en achteraf ingebouwde airco (ivm bijtelling).
Omdat de rest van de auto zo imponeerde hoorde je weinig over die verlichting.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
En nu nog steeds…
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
JanSr schreef:Al tijdens de introductie van de XM in 1989 waren de dealers getraind op een snorkend zwetsverhaal over de innovatieve geometrie van de optiek in de zeer speciaal vormgegeven lichtornamenten met nieuwe technologie.
Ik dacht dat de XM koplamp 1 van de eerste (in elk geval binnen PSA ) koplampen was die met behulp van de computer ontworpen was. Computer software was toen nog niet zo goed als nu zullen we maar zeggen…
Je moet gewoon de lampen vaker poetsen, voorzien van nieuwe H1 lampen en flink hoog stellen. Kan natuurlijk ook ouderdom zijn. Niet van de XM, maar van jou.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
FelixBr. schreef:fat zullen die bestuurders die uit de tegengestelde richting komen leuk vinden
Lekker belangrijk. Als het goed is voor de apk is het goed om mee de weg op te gaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
GWHENDRIKS2 schreef:Kijk dat snap ik niet.. Voor een dure auto toendertijd (in 90duizend gulden) en dan pruts verlichting erin…
Sorry Gert, deel je mening niet, althans niet voor de serie 2 lampen. Ik heb met Osram Nightbreakers altijd prima zicht gehad, je moet ze wel op de grens van het toelaatbare afstellen en niet anderhalf meter voor je uit richten. Ik heb nu een C5 met xenon en kan niet zeggen dat dat een wereld van verschil is met de XM. Dat viel me eigenlijk vies tegen, na alle negatieve verhalen over de XM en het gehallelujah over xenon.
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Same here. Ik heb het gezeur over de XM verlichting ook nooit gesnapt. Mijn auto heeft prima verlichting zonder dat ik er extra ingrepen aan heb gepleegd. (Type 2)
Ik rijd in de nachtelijke uren, bij lege snelwegen, weleens wat harder dan toegestaan maar dan is de verlichting nergens ontoereikend IMHO.
Ik heb hiervoor een Xantia gehad, die verlichting was marginaal beter. Maar ik vond destijds dan ook dat een Xant werkelijk voorbeeldige verlichting leverde, en dat heb ik van meerdere bijrijders bevestigd gekregen.
Mijn mening: een XM type 2 in normale staat moet de weg heel behoorlijk kunnen verlichten.
@Jaap: heb momenteel niet eens Nightbreakers. Die had ik wel in mijn Xsara zitten, en ik vond het ook zeer fijne lampen. In die zin ondersteun ik jouw ervaring wel.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…