Zo’n geklets is het niet hoor. Ik heb welliswaar geen ervaring met een serie 1 maar op de serie 2 is het niet dat ik denk; “goh wat een goed zicht krijg ik toch met die lampjes ... “
Ik heb er ook Xenon in gehad en dat scheelde wel iets maar er is gewoon niet een pets licht uit te krijgen.
Toen ik mijn ZX nog had naast mijn Xm had ik ze beiden met xenon draaien. Dat was echt een wereld van verschil als die naast elkaar stonden. Met de zx leek het wel of die kerel boven het licht weer voor je aandeed, daar kan de XM gewoon niet aan tippen. Die vergelijking was dus met de zelfde setjes xenon. 6000k van Pilot.
Wat WEL veel scheelde was toen ik de witte xm net had. Daar heeft nooit Xenon in gezet maar die wagen had met toen een ton op de klok amper enige vorm van steenslag op de lak en op de lampen. De hoeveelheid licht die daaruit kwam was idd merkbaar meer dan bij de 16v die al ruim 2,5 keer zoveel op de klok had. Iets wat je zeker merkte met de mistlampen. Die gaven bij de witte xm echt veeel meer licht.
In de 16v xm zit nu weer gewoon H1 verlichting. Heel veel is het niet wat eruit komt maar het voldoet. Kom ik te kort dan gewoon groot licht erbij en op de stillen boswegen doe ik de mistlampen erbij die wat breder licht geven en tsja… boem is ho zullen we maar zeggen…
Ik meng me toch ook maar weer even in de immer terugkerende discussie over de XM-verlichting.
Het is een gegeven dat de zilver coating van de reflectoren langzaam verdampt en dat slaat op o.a. het glas neer. Als je een keer de moeite neemt om het glas los te halen en dat van binnen lekker reinigt met b.v. Cif, heb je al veel meer lichtopbrengst. En helemaal als je met een zachte(!) doek voorzichtig de zilveren reflectoren schoonmaakt. Niet te hard poetsen want het is een flinterdun laagje.
Wim,
Disciplus Simplex
Dat bedoel ik. Ouderdom
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Boejahhhhhhhhhhhh
https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=FF-DD-28
Apktje tot 31mei 2014….
Yes, heeft wat gedoe gekost, niet omdat ze een lijstje had met Apk-afkeurpunten.. Maar een bestelde onderdeel die maar niet wou komen..
Maar goed, zit nu apk op en de verlichting is nu wél in orde, dus geen licht naar de sterren toe…
Maarre tijdens de apk viel me op dat de diravi vanuit rechts moeilijk naar de 0-punt ging, dan vanuit links naar de 0-punt toe.. (Voorwielen hingen los van de vloer)
Moet ik nu hier aan denken: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/221623/ ?
Blijft bezig zo….
Wordt vervolgt!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gefeliciteerd!
Ik ga morgen met de Bx voor APK
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Voel je het verschil niet als de auto gewoon op de grond staat?
Feli met de APK!
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Arjan Verkade schreef:Voel je het verschil niet als de auto gewoon op de grond staat?
Neh niet echt..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
En hoppa, titel weer aangepast puzzel/raadsel fan….
Tijdens de apk heb ik ook de nodige gedaan waaronder ook de bruine sensor vervangen omdat de fan weer idioot aanslaat, net of je continu op top snelheid rijdt en de auto op een parkeerplaat stil zet met draaiende motor..
Dat laatste lijk me vreemd in een dorp rij ik echt geen topsnelheid
Maar goed de fan probleem dus;
Ondertussen zijn er al 2 van de 3 vervangen:
wimb schreef:Als je het niet zelf weet, gewoon naar Gert de Jong brengen.
Ter info voor de puzzelaars:
De bruine sensor is voor de Bitron module die de fans aanstuurt.
De groene is voor de ECU.
De blauwe is voor het metertje op het dashboard.
Dus wat is de volgende stap in deze puzzel raadsel:
- De groene sensor vervangen (onder nr: 024285) ( dat ga ik zo wie zo doen..)
- Weerstand bij de radiator vervangen (onder nr: 126719) (0.9 ohm)
- Thermostaat bij radiator (onder nr:126427), maar er staat behalve bij airco, dus de mijne heeft dát niet?
- De relais (25amp) bij de koplamp vervangen?
- Of effe een 2dehandse Bitron zoeken (onder nr: 024275)
Maar goed wie weet de oplossing van deze puzzel/raadsel of een goeie tip? Ik wil een V6 horen en geen fan op volle snelheid namelijk… ....
Wordt vervolgt!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Ga nog maar eens heel goed kijken naar de kleurtjes van de sensoren voor de ZPJ’s die er zijn… daar zitten verschillen in.
Ik heb destijds service citroen geraadpleegd voor info van welke kleur waar hoort en welke sensor dat is.. Toen viel me op dat er echt verschillen zijn.
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Wat bedoel je Gompy58?
Dat de kleuren niet staan voor de functie of zo?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 10355
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gert, het is heel normaal dat je fans flink moeten werken als je na een rit de wagen stilzet. Je hebt dan namelijk geen koeling meer van de rijwind.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Op volle snelheid Jan?
Wat ik niet snap, dat ze in de eerste 5maanden dat dus niet deed.. Anders stoorde ik me nu niet aan.
Gewoon op kleine afstandje (max 15min rijden) waar de snelheid 80km/h gaat ze als een gek te loeien, als ik de auto in de parkeervak zet..
Net of ze hard heeft moeten werken op de snelweg..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 10355
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Tja, daar heb je ook weer gelijk in. Heb je de bitron module ook vervangen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Nee dat nog niet Jan, probleem is dat die nieuw niet meer geleverd worden..
Maar dat wil ik dus effe op zoek gaan naar een 2dehands.
Opzich kan ik zo wel doorrijden?, want hij koelt de motor teminste goed..(Elk nadeel heeft z’n voordeel)
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?