21 van de 36
« Eerste  < Vorige 19 20 21 22 23 Volgende >  Laatste »
   
Gert z’n V6: Adieu!
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 juni 2013 11:33 PM
  [ # 301 ]

Origineel waarschijnlijk wel.
Van 2 van de 3 relais wordt echter alleen het maakcontact gebruikt, van het derde relais wordt het wisselcontact gebruikt.
Dit relais verzorgt de serie/parallel-schakeling van de ventilatoren.

Heb zelf de ervaring, dat als je aftermarket relais koopt, dat je goed moet opletten dat je de juiste krijgt.
Ook de stand van de pootjes kan namelijk verschillen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 14 juni 2013 12:45 PM
  [ # 302 ]

Dat geknoei met die relais si standaard XM-gedoe. Ik heb het eindelijk definitief opgelost met nieuw relaisvoeten.
Zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215205/P30/#1586852

Niet de relais zijn de schuldigen, maar die prutsdingen waar ze in zitten.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 juni 2013 02:31 PM
  [ # 303 ]

Jan heeft zeker een punt over die relaisvoeten. Een goede citroen specialist weet dit!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 14 juni 2013 11:58 PM
  [ # 304 ]

Goed vandaag vroeg afgewerkt dus effe naar de automaterialenhandel..

Daar ter plekke de relais eruit gehaalt en laten zien daarzo,,, Nee geen idee wat van type relais het waren..

Gelukkig is er een Citroënspecialist in de buurt en daar effe heen gegaan..Duidelijk het zijn gewoon maak relais, dus de soort relais die ik in de Bx gemonteerd had voor de verlichting…

Dus weer terug naar de automaterialenhandel, en verteld dat het gewoon maakrelais zijn.. Dus 2 gekocht en gemonteerd en niet meer starten dus… Shocked

Nouja ouwe relais erin gedaan, hoewel ik eerder dach dat kan geen verband zijn… Nog niks, owww dan zal de ontstekingsmodule wéér te heet zijn, effe afkoelen en weer starten..

Na een half uur nog géén zin, oke dit wordt vreemd….


Nouja op advies lid geworden van de ANWB sinds de Bx… De effe bellen…

Na een half uur begroet door de ANWB: “Zo, wie zoiets rijdt weet er van af” (Nou ik dach, zo technische wonder ben ik niet)..

Maar toch leuk , dat men me zo in schat een échte liefhebber.. Cool

Goed, alles nagelopen, kwamen we bij de verzekeringskastje uit onder het stuur (was op het punt om daar zelf na te kijken toen de wegenwacht aan kwam op dat moment).. Zekering kapot van een lulllige 15Ampére..

En hoppa de V6 komt tot leven omdat z’n 15ámpere zekering door gebrand is.. Shocked

Maar goed de de monteur denkt dat de nieuwe relais de boosdoener waren, dus vananavond de ouwe en nieuwe vergeleken..

Op het eerste gezicht identiek aan elkaar, maar ga je de nrs die op de bodem staan, naast de pinnen. Dan valt op ,dat de ouwe relais de pin nr 1 niet het zelfde is als de nieuwe relais bij die pin.. Daar zou 86 moeten staan maar daar zit echter 30 op… Dus de massa zit verkeerd..

Dus wat Réne al zei let op de juiste relais… Ik heb dus de verkeerde meegekregen..

Ik heb een A type relais maar ik moet een B type relais hebben van Hella:

http://b2c.hella.com/b2c_assets/images/teaser/nkw/relaisde/stecker.pdf

Maar goed probeer dáár de produkt nr te vinden.. Neutral

Ach ja, je leert weer iets over relais… Kijken of ik morgen de tijd heb om goeie relais te vinden, papiertje met uitleg heb ik bij me..  Mr. Green  Anders uit een TCT effe de relais lenen…

Wordt vervolgt!

(Edit als ik nou geen voetrelais had maar stekkers, dan was hét probleem zó opgelost.. Trouwens voetrelais zitten aardig goed nog, maar het idee van Jan spreekt me wel aan)


Wordt vervolgt..

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 juni 2013 08:00 AM
  [ # 305 ]

Gert, je kan niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent. Smile

Heb het schema er nog even bij gepakt.
De schakeling van de koelventilatoren wordt verzorgd door 3 relais, de nrs. 813, 814 en 815.
Deze laatste is een wisselrelais, te herkennen aan 5 pootjes.

813 schakelt de ventilatoren op lage snelheid in, ze staan dan in serie en krijgen dus ieder 6 V.
815 is dan nog onbekrachtigd.
Bij de omschakeling naar hoge snelheid worden ook 814 en 815 bekrachtigd, de ventilatoren krijgen dan elk 12 V.
Ik testte de schakeling altijd als volgt.
Bij ingeschakelde airco draaien ze op lage snelheid.
De hoge snelheid kon ik inschakelen door de steker van 1 van de 3 temperatuursensoren los te nemen, ik dacht de bruine.
Was overigens wel een 2.1 TD.

De pinbezetting van de originele relais is volgens mij 1 t/m 5 genummerd.
1 en 2 zijn het spoeltje, bij Hella is dat 85 resp. 86
3 is het Common-contact, bij Hella is dat 30
4 is het breek-contact, bij Hella is dat 87a
5 is het maak-contact, bij Hella is dat 87

Heb hier ook nog 2 nieuwe Hella relais liggen, zijn ook van het A-type.
Zodoende kon ik je waarschuwen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 juni 2013 09:16 AM
  [ # 306 ]

Volgens mij heb je deze nodig.
http://b2c.hella.com/b2c_hella/b2c/init.do?language=en&country=en&shop=truck_enco&scenario;.xcm=truck_enco
In ieder geval voor relais 815, maar ook bruikbaar voor relais 813 en 814.
Het breek-contact is dan niet aangesloten.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 juni 2013 09:21 AM
  [ # 307 ]

Link doet het dus niet, even doorklikken op Electric, dan Relays en dan Main Current, filteren op 12 V en je hebt het hele overzicht.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 15 juni 2013 02:22 PM
  [ # 308 ]

Dankje René..

Edit: net de kans gezien mét uitleg en een boek van Hella samen met de automaterialenhandel de juiste Relais op te zoeken die ik nodig heb..

Hopelijk van de week binnen..

Ik ga morgen eens rustig de schema bekijken bij mijn Haynes van de Xm.. Ik moét het weten hoe zo iets werkt..
Koste gisteren al wat tijd om uit te vogelen wat van relais ik nodig had..

Maarja hobby he!  Laughing

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 21 juni 2013 12:32 AM
  [ # 309 ]

Goed,

Sinds maandag rij ik met “geleende” relais rondt, en met een andere Bitron..

Tja, op de snelweg is de naald mooi in het midden van het blok van 90gr of aan de bovenkant.. Dus wel een verschilletje merkbaar op de temperatuur…

Alleen, blijft de fan lekker draaien (lijkt wel of ze beide nu wel op 6Volt draaien in plaats van vol power van 12V), vanmiddag ging effe de peillampje branden toen ik op de parkeerterrein stilstond..

- Wat ook vreemd is airco uit, temp max en aanjager max = temperatuur daalt op de teller naar midden van het witteblokje 90 gr.. Maar toch blijft de fan lekker vlot draaien ..

Ik ben bang dan de nieuwe relais gedeeltelijk de oplossing is..


Wat o wat?

- Voetjes van de relais, terwijl ze goed vast inklikken!
- buitenkant radiator extreem vervuild?

Ik zit zelf te duppen of ik nu eerst de voetjes vervang of eerst de radiator uit de Xm haal en grondig schoonmaak…


Wordt een beetje gek van de continu draaiende Fan (oke de V6 zal niet overhit raken maar toch )..


Wordt vervolgt..


Edit: Oja en de cruise controle houdt de snelheid niet meer vast… Neutral

Nee ik verveel me niet, das duidelijk..

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 juni 2013 12:53 AM
  [ # 310 ]
GWHENDRIKS2 schreef:

(lijkt wel of ze beide nu wel op 6Volt draaien in plaats van vol power van 12V).

Dat is mooi, dan weet je nu dat de langzame stand het dus gewoon doet!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 juni 2013 01:02 AM
  [ # 311 ]

Meten is weten, gissen is missen!
Dus ter hand die multimeter.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 21 juni 2013 01:39 PM
  [ # 312 ]

Tja, als je weet hoe zoiets werkt… De gebruiksaanwijzing snap ik totaal niks van..

. Net ging in de straat weer de temperatuurlampje branden… Gelijk oude bitron
En relais terug in gedaan, behalve de wisselrelais..

Kijken wat ze nu doet als ik dadelijk weer een stukje rijdt naar het werk toe…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 juni 2013 03:30 PM
  [ # 313 ]

Als je niet kunt meten moet je die auto gewoon wegbrengen om het op te laten lossen en stoppen met kloten. Na 3 weken geknoei moet je misschien gewoon eens toegeven dat het beter is om hulp in te schakelen. Of van een forummer die het wel snapt hoe je goed en grondig kunt meten, of van een Citroënspecialist die de XM goed kent. (Dus niet de dorpsgarage om de hoek…..)

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 juni 2013 03:53 PM
  [ # 314 ]

Is dit wat voor Gert?  Smile

http://www.amt.nl/Werkplaats-Onderhoud/Diagnose-Reparatie-Revisie/AMT-Spoedcursus-Elektronica-diagnose1/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3246
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 21 juni 2013 08:11 PM
  [ # 315 ]

Ik heb sinds enige tijd een vergelijkbaar probleem waardoor ik dit draadje met meer dan normale belangstelling volg.

Wat weet je intussen?
- De aansturing van de fans functioneert anders zouden ze niet op halve of hele snelheid draaien. Dus de relais zijn goed, evenals de relaisvoetjes. Daar hoef je dus voor nu niet naar te kijken.
- Je watertemperatuursensor (die bruine) is niet de hoofdverdachte omdat je die vervangen hebt en het probleem nog steeds optreedt.

Wat op dit moment een logische oorzaak lijkt, is de Bitron module of de bedrading.
Ik heb zo’n module (temperatuur ecu volgens Citroën) open gemaakt en het is een print met simpele elektronica. Er zitten o.a. wat spanningsdelers in. Gezien de plaats waar ‘ie zit en z’n functie kan die ook wel als storingsoorzaak worden uitgesloten. En dat klopt ook, want wisselen maakt bij jou niet uit (evenals bij mij).

Dan hou je de bedrading over.
De bruine sensor is met 2 draden aangesloten die de kabelboom in gaan die over de motor loopt en dat komt uit op de ronde connector onder het luchtfilter. Het signaal gaat over pen 1 en 2 en komt dan uit op de blauwe connector achterop het zekeringenblok onder het dashboard. Hier is het pin A3 en B1. Van daar gaat het naar de Bitron, pin 7 en 14.
In deze lus zou een gedeeltelijke draadbreuk kunnen zitten waardoor de Bitron af en toe een hoogohmige weerstand ziet (oplopende weerstandwaarde komt overeen met oplopende temperatuur) en ‘besluit’ de fans maximaal aan te sturen. Ook schakelt de Bitron het motortemperatuurlampje aan én geeft een signaal naar het linker display.

Een tweede optie is dat de voedingsspanning naar de Bitron te laag is. Dit kan liggen aan een slechte bedrading van de boordspanning of een slecht massacontact.
Massa is pin 8 van de Bitron steker.
De boordspanning staat onafhankelijk van het contactslot op pin 4 (waarschijnlijk voor de nadraaifunctie die het bij mij nooit gedaan heeft).
En staat ook, via het contactslot op pin 15. Dus staat daar bij uitgeschakeld contact geen spanning.

Er zit nog meer ‘spannende’ bedrading op de Bitron aangesloten maar die heeft met de airco zelf te maken, dus die kun je voor dit probleem buiten beschouwing laten.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
21 van de 36
« Eerste  < Vorige 19 20 21 22 23 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook