Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
GWHENDRIKS2 schreef:Gisteren eens de veershotels vergeleken met elkaar.
Conclusie:
-V6 heeft smalle veerpoten.
-TCT (vroege type 2) heeft dikke veerpoten.
Vreemd dan heeft de V6 dus veerpoten van een:- 8V
- 16V
- En de ongeblazen diesel.
Ligt dat ook niet gewoon aan het bouwjaar?
Je ben nu dus een nieuwere TCT aan het vergelijken met je oudere V6… Iets met Appels en Peren?
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Wat is het verschil in rijgedrag tussen de 2 afmetingen dan? De dikkere versies passen die onaangepast op bijvoorbeeld een 16v ? Ben benieuwd of je dat kan merken tijdens het rijden.
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
eXpelliarMus schreef:Zoek er de juiste veer cylinders bij en je hebt een superieure update voor je V6.
Mmm zou ook een optie zijn mits behalve de veerschotels niet andere aanpassingen vereist.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Geen enkele Gert, gewoon er even uit en in beunen uurtje per kant als het mee zit misschien nog wel sneller en het is een leuk en leerzaam klusje.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
GWHENDRIKS2 schreef:Mmm zou ook een optie zijn mits behalve de veerschotels niet andere aanpassingen vereist.
Geen enkele inderdaad. Ik weet dat uit ervaring omdat mijn TCT toen ik ‘m kocht 2 verschillende veerpoten had. Het reed overigens niet fijn: links een andere hoogte als rechts en niet rechtuit willen rijden.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Oké, ik ben om.. Effe zoeken naar de dikkere veerpoten
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Mocht je ze niet kunnen vinden dan heb ik ze voor je.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Trouwens: Als je in service.citroen.com je VIN invoert dan kan je precies zien welke er in horen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Diegene die er in zitten zullen er wel in horen, Gert wil dikker Jan
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Zo, het project veerschotels komt wel goed!
Nu eerst een andere project wat irritatie ging geven, maar niet zo extreem als met een computer werken( don’t ask… )!
Vorige week wat voorbereiden gedaan voor een omleiding van het contactslotdraad naar de bendix van de startmotor.
Ik begon met het maken van een opstelling voor de relais en zekeringhouder:
Deze gemonteerd in de motorruimte van de Xm:
En tja mijn kennende uit elkaar gehaald om de scherpe randen weg te halen en een kleurtje te geven.. Het oog wilt ook wat!
Daarna kon de omleiding beginnen (lijk wel een operatie als ik het zo lees)... De plaats van de startmotor is indd voorin bij de uitlaatspruitstuk van het motorblok.. Wat een slechte plaats voor zoiets….
Affijn hitteschild erafhalen om te kabels te bekijken die naar de bendix gaat van de startmotor.
Na een hoop gevonk (een les voor later, méteen de stroom erafhalen), kwam ik erachter dat de omhulsel van de olieniveausensor (?) kabel weg was..
Meteen dit in orde gemaakt:
Hoppa krimpkous en isolatietape maken het weer netjes…
Daarna de kabel naar de bendix toe losgemaakt, en gezien de staat snap ik wel dat ze onder hete omstandigheden niet meer wilt starten! De hele ommantel van de kabel verpulverde in mijn handen:
Daar zit de kabel van contactslot naar de bendix toe..
Daarna via de kleur van de kabels bepaalt hoe alles gaat lopen via de relais:
#Zwart (voeding via het contactslot) gaat naar contactpunt nrtje 85 (2)
#Bruin gaat via contactpunt nrtje 86 ( 1) naar de massa (min) toe van de accu
#Rood gaat via de accu/zekeringhouder (10amp) naar contactpunt nrtje 87 (5)
Rood gaat via de contactpunt nrtje 30 (3) naar de bendix toe van de startmotor
ik heb de kabelboom via de ophangpunt van de motor onderlangs aangelegd. Dit leek mij de beste plek dan bovenlangs (de orginele weg van de kabelboom). De beweging van de motorblok is bij de motorsteun minimaal, aangezien dit de schanierpunt is.
De kabelboom kan vrij bewegen doordat ze via een kabelgoot lopen. Zo hangt het niet direct in beeld en is het redelijk afgeschermt.
De Foto’s van de kabelboom:
De keuze van de nieuwe accuklemmen, is een vergissing. De kabels liggen niet goed afgeschermt. Morgen komen de nieuwe binnen en zet ik ze erop.
En zo als alles opgebouwd is:
De kabels zitten mooi uit het zicht dus redelijk beschermt.
Ben redelijk tevreden over het resultaat, hoewel ik de relaishouder niet echt netjes vind hangen..
Maar wel redelijk uit het zicht:
En werkt het?
#Heb al wat boodschappen gedaan, en het lijkt te werken! We kijken het aan, maar de omleiding lijkt een succes!
#Het enigste wat ik me af vraag of de nieuwe kabelboom niet te veel hinder krijgt van de spruitstuk, ondanks hij afgeschermt wordt van de hitteschild..
Maar, ik ben tevreden met deze klusprojectje! alleen de accuklemmen overnieuw doen..
Wordt vervolgt (sneller dan jullie denken)!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 43298
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heel netjes opgelost Gert! Maar wist je dat er ook relais te koop zijn met de zekering ingebouwd? Daar steek je die zekering zo in het relais zelf. Neemt niet weg dat je dit netjes gedaan hebt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nice, dan kan die dus zonder startproblemen mee op vakantie.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
@Dankje Yuri, dat van die zekering in de relais is een goeie om te onthouden! Dat scheelt veel extra ruimte.
@ Ik zou het niet erg vinden Coen, alleen de rest is niet zo overtuigd..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
En leuk dat uitgebreide fotoverslag ook! Voor leken zoals ik altijd leuk om te zien en te lezen! Ga zo door !
Way out in the water, see it swimming.
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Zo, inmiddels zitten de accuklemmen die voor mij gevoel goed zijn erop.
Indd zelfde exemplaar als bij de Digit maar niet verguld (zorgen voor een langdurige corrosievrije vermogensoverdracht en betere geleiding van de stroom). Was niet meer leverbaar, anders waren deze ook mooi van goude look voorzien..
Afgelopen vrijdag ben ik naar Chyparse geweest om het hydraulische systeem eens na te laten kijken. Ook omdat er positieve reactie zijn op het manier van werken aldaar..
Kreeg daar uitleg van hoe het precies de werking is van de veerbollen, en het verschil tussen de veerbol types en hoe je de bollen, aan past voor meer zweverige comfort.. Erg leuk erg vriendelijke mensen daarzo.
Maar goed, de veerbollen voor als achter zijn gevuld, hoefde niet veel bij, maar voor zal er op ten duur nieuwe op moeten komen, hij vond dat er veel uit was na 2jaar (meende dat het 2jaar geleden was dat deze gevuld was?).
Achter zat overigens niet meer de orginele V6 bollen erop, hierdoor veerde ze minder stugger.
Voor de rest was het systeem intern erg vuil, hoewel de LHM in de vat groen uit zag, kwam uit het vat groen en zwarte/blauwachtige vloeistof eruit…
En de filters waren behoorlijk zwart:
Dus alles is schoongemaakt en ik rij nu met hydraulische spoelolie rond. Dit moet ik na 4000km of voor de dat ze op stal gaat vervesen.
Hoe rijdt ze nu?
Beter veel beter en de Diravi gaat veel lichter. Terwijl ik niet daarvoor naar Chyparse ging! Het was geen overbodige luxe om effe naar Chyparse te gaan. Veel geleerd aldaar..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?