Ik heb nog even in de dealermap gekeken, maar dat gaat om een technische mededeling uit 1989, zal dus wel niet meer van toepassing zijn Iets met klok en klepel. Ik heb helaas geen scanner.. Het is wel een erg grappige map om door te lezen, met name omdat alle problemen van de eerste serie langskomen.
Betreft: XM alle typen. Mededeling No.3 Oktober 1989
” Wij verzoeken u alle Citroëns XM die zijn geproduceerd voor organisatienr. 4587 te controleren op de volgende punten:
1. Brandstoftank:
a) Tankdop: Terwijl de dop op zijn plaats zit de achterkant merken. De dop verwijderen en een gat van 3 millimeter boren zoals op de tekening hiernaast is aangegeven. ”
Wil dus gewoon zeggen dat er in een vleugeltje van de tankdop een ontluchtingsgat geboord moet zijn.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Wil dus gewoon zeggen dat er in een vleugeltje van de tankdop een ontluchtingsgat geboord moet zijn.
Voor we allemaal gaatjes gaan boren in tankdoppen :
voor organisatienr. 4587
Daarna is het probleem blijkbaar verholpen.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 5481
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Dirk de Pirk schreef:Wil dus gewoon zeggen dat er in een vleugeltje van de tankdop een ontluchtingsgat geboord moet zijn.
Voor we allemaal gaatjes gaan boren in tankdoppen :
voor organisatienr. 4587
Daarna is het probleem blijkbaar verholpen.
Organisatienr 4587 is?
(Kan niks vinden in het Citroën programma)
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
31 mei 1989, dus alle XM’s van na deze datum hebben dit probleem niet.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 5481
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ondertussen is de V6 al een maand in mijn bezit.. En het bevalt me erg goed kan ik zeggen…
-Het is een echte fijne auto om op de snelweg te rijden, en voor lange afstanden te gebruiken..
-Het is een erg ruime auto om al me gereedschap (gereedschap voor een timmerman) in te gooien .. Dit is hopelijk eenmalig..
Nadeel :
Voor kleine afstanden door de polder heen is het nét niet.. Daar is de karakterbak (BX) in z’n element..
En toch weer wat onderdelen gesprokkelt voor de V6…
EN DAT WAS ECHT NIET DE BEDOELING (en dat moet je niet lettelijk nemen.. ):
-Tellerbak
-Dimschakelaar voor de tellerbak
-A-stijlen
-Rubber voor de kofferbak
-Een hele lichtschakelaar kofferbak
-Stukje display dashboard
-Luchtrooster L&R dashboard
-Benzinedop
-Plafond lampunit
-2 speakers voor de dashboard
En natuurlijk een achterbumper zonder trekhaakgat!
Helaas met beschadiging:
Een leuk project om volgendjaar te doen..
Dus ja, gisteren een V6 ontleed.. Erg leerzaam en leuk…
To do list:
-Bougies vervangen
-Een nieuwe benzinefiltertje! eronder frotten…
-K&N inlegfilter monteren
-Wat onderdeeltjes vervangen door de betere exemplaren.
En even terug komen op de benzineprobleem:
Ik denk dat indd de ontluchting van de tank nie goed is! Na het tanken de tankdop niet aangedraaid, en vóila ze rijdt nog steeds rondt na een tankbuurt zonder effe uit te vallen..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5481
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Maar goed de V6 is natuurlijk niet een échte Citroën als ze geen kuurtjes heeft…
Wel:
Gisternacht na een ritje van 1,5uur. Wou ze niet meer starten toen ze voor de buren op de stoep stond… Oeps, dat wordt leuk als ze daar moest blijven staan…
Het was echt sleutel om en niks nada noppes.. Geen enkele kik uit het motorruimte…
Dus op tijd naar bed was er niet bij… Na een uurtje nog een poging gedaan..
En VROEMMMMMMMMMMMMMMM, IT’S ALIVE!!!!!
Dus:
-De motor, startmotor gaf geen kik bij het starten..
-Kan de startrelais kapot zijn? (Wat lezen toch goed voor is in dat uurtje wachten… )
Ik heb Jaap z’n topic doorgespit en ik kon nog niks vinden dat deze vervangen is.. Maar dat is in onderzoek door een pbtje naar Jaap te sturen)
-Of de startmotor is naar einde van ze latijn?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5481
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Hot news:
-De startmotor heeft al een revisiebeurt gehad (Staat ergens op de facaturen van de V6)
-De start Relais is door Jaap al vervangen.
Voor dat ik hem kocht wou Jaap op advies een relais tussen de startmotor en contactslot zetten. Want de bedrading vanuit contaktslot naar startmotor zou wel eens door ouderdom kunnen veroorzaken, dat bij hitte te weinig stroom doorgeeft aan de startmotor.
Dusss relais maar plaatsen denk ik?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Bougies zijn redelijk vers hoor Gert, volgens de oude facturen ooit in plusminus 2008 door Renard vervangen, maar daar geloof ik NIKS van, zie mijn topic…...
Totaal aantal Berichten: 5481
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ach ik heb ze al liggen Jaap, dus ik ga ze binnenkort vervangen..
Eens zien hoe de staat van de ouwe bougies zijn, als ze sinds 2008 erin zitten
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik denk dat je me niet goed begrijp, ik heb de bougies zelf vervangen ondanks die factuur van Renard, er zaten zowat geen electrodes meer aan…
EDIT, zijn net een jaar oud dus, zie
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205767/P90/
Over het startprobleem, zitten er niet nog restanten van een oud alarm in?
Totaal aantal Berichten: 5481
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Vandaag weer de V6 meegenomen naar het werk..
Vanmiddag stond ik in de file, zodra ik uit de file was eventjes me laten gaan door de gas flink in te trappen voor de kikdown effect..
Jaja hij is snel, alleen bij het afremmen voor de naderde rotonde viel wéér de motort stil….........
Wat kan het toch zijn:
-Vervuilde benzinefilter?
-Bobine met kuren?
-Onstekingsmodule?
Benzinefilter ligt al klaar om gemonteerd te worden en een bobine of ontstekingsmodule is zo besteld..
Maarre wat kan het zijn, zit ik in de verkeerde hoek te zoeken?
@Maarten volgens mij zit er geen alarm erin..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Gert, kon je ‘m daarna wel weer starten?
Of moest ‘ie eerst afkoelen ofzo?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 5481
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Nee La Léo ik kon starten en weer doorijden..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Maar toch, eerst lekker staan warm draaien in de file en dan meteen vol op zijn staart. Ik zou het zelf niet lekker vinden in elk geval…