Totaal aantal Berichten: 1226
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Hallo allemaal
De laatste tijd piept mijn dame wat bij het sturen. Je hoort het vooral bij lage snelheden en haakse bochten, het zgn stadsverkeer dus.
Verder stuurt ze goed, geen problemen alleen die piep. Ik heb het gevoel dat ik ergens een drupje vet of olie in moet smeren maar waar?
Hebben meer mensen deze ervaring of valt dit onder de categorie “karakter”?
Graag jullie reacties!
Totaal aantal Berichten: 3440
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Hoewel klachten van deze aard te vaag zijn om er op te reageren waag ik toch een poging.
De stuurbekrachtiging “stort over” als je het stuur tegen de stuit draait. DWZ krachtig aan het stuur draaien terwijl je niet verder kan.
De maximale pompopbrengst van de hydrauliekpomp snijdt dan langs een of ander klepje. Dat geeft een vrij heftig sissend geluid.
Misschien noem jij dat piepen.
Ik leer mijn gezinsleden altijd om dat niet (lang) te doen. Je pompt alleen maar energie in de olie, die daar van opwarmt. Misschien gaat er niets kapot, maar ik beschouw het altijd als energieverkwisting.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
- XM 2.5 TD Break
- XM 2.5TD Break
Tja, duidelijker dan dit kan ik het niet omschrijven, soms gepiep en een licht gekraak bij langzaam (30 tot 40 km per uur) door een haakse bocht rijden.
Nee, niet tegen beter weten in doordraaien als je al aan het eind van de stuurhoek bent, ik weet ook dat dat beslist niet goed is net zoals draaien aan het stuur terwijl je niet rijdt.
Maar als niet meer mensen dit herkennen dan zal het wel alleen bij mijn dame horen? Heeft ze iets unieks? Of ben ik een miereneuker die bij elk piepje of kraakje denkt iets bijzonders te horen?
Piept en kraakt het ook als je stilstaand aan je stuur draait?
Piept en kraakt het ook als je een korte bocht maakt en je niet aan je stuur draait?
Anders gezegd: Ligt het aan je stuuractie of aan het korte bochten rijden?
Dat moet toch van elkaar te scheiden zijn
Wat je hoort zijn de handremkabels, smeer de ogen waar ze doorheen (horen te) lopen. Waarschijnlijk heb je imitatiekabels
die zijn vaak iets te kort waardoor dit gepiep/gekraak sneller optreedt.
- XM 2.5 TD Break
- XM 2.5TD Break
Stilstaand draaien? Foei!!!! Maar ik zal het voor deze keer even testen en ook even goed opletten bij het nemen van een bocht als ik morgen weer op pad ben.
Nadere info volgt na het testen en bedankt voor deze uitzoek tip.
- XM 2.5 TD Break
- XM 2.5TD Break
Handremkabels? Net als bij de BX? Die had ook van deze kuren met de handremkabels.
Ed P schreef:Stilstaand draaien? Foei!!!!
Dat doet mijn Diravi dagelijks en daar schaam ik mij niet voor.
- XM 2.5 TD Break
- XM 2.5TD Break
Tja, jaren in een Peugeot 204 gereden en BX1400 zonder stuurbekrachtiging. Stuurt dan erg zwaar en ik heb ooit geleerd dat het slecht is voor de banden en je stuurinrichting.