Ik stond een week geleden toevallig met een kennis te praten die mij vroeg of ik nog cx onderdelenn wou hebben,ik zeg natuurlijk.
Toen ik ging kijken naar de zogenaamde onderdelen bleken het om 2 complete autos te gaan een S2 2500break en een S1 pallas 2500D
Ik heb beide autos gekocht en de pallas is eigenlijk in een heel redelijke staat het is een zilvere met een mokka leer intrieur en orginele airco
Ik ben echt in mijn nopjes de auto loopt als een zonnetje jammer genoeg heeft de pallas 2 rotte deuren en wat opgevreten kabels!!!
O ja en een klein gaatje in de motorkap dus wat klein carosserie werk en weer wat nieuwe kabels trekken.
2 vraagjes 1e auto schiet soms uit z,n 5e versnelling?
2e waar zit het relais voor de cv en de elec ramen?
Fotos volgen
Leuk! Gefeliciteerd met je aankoop. Ga je snel foto’s plaatsen? Zijn we gek op
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
het uit de 5 schieten klinkt bekend;
ik weet niet of een ‘82-er 25D dezelfde of een vergelijkbare bak heeft als een 20RE, maar bij mij was de 5 los geraakt. Het tandwiel hangt er dan scheef aan, waardoor de ppok niet blijft hangen. Tegelijkertijd slijten de tanden op de 5 scheef af, waardoor de 5 uiteindelijk niet meer te gebruiken is.
Afhankelijk van hoelang dit al duurt, kan de je 5 weer vastzetten of er een nieuwe 5 opzetten.
Nogmaals, ALS de bak van een 25D op dezelfde manier werkt als die van een 20RE, maar dat weten de extperts hier op het forum wel.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klopt. Gewoon het zijdeksel losnemen en kijken of de moer/bout vastzitten. Als dat wel zo is dan is de 5e versnelling gaar en moet je daar gewoon even een andere op zetten. Die kan je vervangen zonder de bak uit te bouwen namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ok super ik heb gehoort dat de bak al een keer vervangen is ,en zit net tegen een factuur voor een nieuwe motor te kijken die er 1500km geleden is ingebouwt
Dus wiel eraf deksel losnemen bouten checken en eventueel de versnelling vervangen,de auto is na de terugkomst van het bak probleem stilgezet!dus met een beetje geluk is die nog heel.
Ps enig idee waar de relais voor de ramen en Cv zitten?
Chassis nr is vf7mamm0018mm4283
Bouwjaar 25/10/1982






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Raam heeft volgens mij geen relais. Wat werkt er niet? Eén raam? Beide ramen?
Regelkastje voor CV zit in de middenconsole, voor de versnellingspook, onder het ‘bakje’.
Wat werkt daar niet aan?
Nieuwe motor, 1500 km geleden? Nieuw als in: “nieuw”?
Waarom in godsnaam deed men die auto weg als zijnde sloper dan, vraag je je af?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Naast de accu zitten een hoop relais, een daarvan is van de ramen, was bij mij ook stuk, vervangen en schoonmaken en nu werkt het top!
Van harte met je auto, heerlijk die oude diesels
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oh zit daar een relais voor het raam?
Een niet werkend raam kan ook kapotte draden bij het portierscharnier zijn, of een kapotte schakelaar. Die twee dingen komen statistisch gezien vaker voor dan een kapot relais.
Slechte aansluiting bij de zekeringkast kan ook een oorzaak zijn. Aangezien TS het heeft over een aangevreten draadboom.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
de factuur is bijna 15000f het zal om een gereviseert exemplaar gaan vermoed ik.
De bak is gewisselt bij dezelfde km stand maar na die 1500kms hebben ze de auto verkocht de nieuwe eigenaar heeft er 200KM mee gereden daarna een bus gekocht.
De ramen doen niks beide niks ook de cv niet dus of een zekering of een doorgevreten kabel of een relais




































Totaal aantal Berichten: 17407
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Of zoals door La Léo genoemd: de schakelaars. Die kosten bij franzose.de slechts een paar centen. Bij zowel mijn huidige als mijn vorige CX S1 was daarmee het probleem opgelost.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Draadboom even heel goed nakijken!!
Aangevreten draden (zoals je zelf schrijft) leiden niet zelden tot brand en dan kan het slecht aflopen.
Beide ramen kapot is meestal iets loos bij de zekeringkast. Of toevallig twee kapotte schakelaars, zoals Rens zegt, kan ook nog hoor.
Koop even een Vraagbaak, daar staan de zekeringen tabellen in. Ook wel ergens online, al weet ik zo snel niet waar.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Wat een ontzettend gaaf ding! En leuk dat er weer een oerdiesel op de weg word gehouden. Lekker de benodigde dingetjes repareren en gaan met die banaan. Veel plezier ermee!
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
ik heb deuren gevonden van een serie 2 zijn die hetzelfde als een serie 1 ??
kunnen die deurpanelen zo overgezet worden bv ?