Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Hallo,
Ik zal me even kort voorstellen: Mijn naam is Marko en normaal gesproken rijd ik in een BX. Ik ben nu echter op bezoek bij mijn vriendin in Australië, en die rijdt in een C2 VTR met senseodrive. Een lekkere auto die het prima naar zijn zin heeft in het drukke stadsverkeer, maar waarmee het ook prima door de bergen toeren is. Maar ook een auto met af en toe probleempjes.
Een paar weken geleden had ze een probleem dat de auto niet wilde starten; er werd niet gedetecteerd dat het rempedaal was ingetrapt. De Australische wegenwacht-man kwam, rommelde wat aan de stekker, waarna het weer werkte - maar ik heb dit alles van horen zeggen omdat ik zelf nog in Nederland zat en weet dus niet precies wat er aan de hand was.
Vandaag werdenn we erop geattendeerd dat de remlichten continu brandden. Ik vraag me af of dit een bekend / vaker voorkomend probleem is; of dit eventueel te maken heeft met de eerdere problemen. Ook ben ik benieuwd hoe dit ding in zijn algemeenheid werkt. Er zit geen schakelaar onder het pedaal als ik het wel heb, maar er zit een kastje aan de passagiers-zijde? Meet dat kastje meer dan alleen óf het rempedaal is ingetrapt?
Heb daar vandaag overigens even aan gevoeld, maar dat kastje was in ieder geval gloeiend heet. Lijkt me ook niet goed.
Verder nog een algemeen vraagje over afremmen op de motor. Is die sensodrive-automaat slim genoeg om bij hellingen niet automatisch op te schakelen? Ik vraag dit omdat het bij wegrijden bergaf in ieder geval niet goed gaat. Bij het loslaten van het rempedaal blijft de motor stationair draaien, de bak blijft ontkoppeld en schakelt op een bepaald moment naar 2 - maar dat wil ik helemaal niet. Ik wil afremmen op de motor! Hoe vertel ik dat ding in zo’n situatie dat de koppelin moet aangrijpen?
Vast bedankt voor eventuele tips en adviezen!
Problemen met het niet willen starten en het blijven branden van de remlichten duidt op een defecte remlichtschakelaar. De C2 heeft deze namelijk wel en deze zit boven het rempedaal. Deze vervangen zal zeer waarschijnlijk je problemen oplossen.
Wat betreft het schakelen. Ik zou je adviseren de Sensodrive in de manuele stand te zetten zodat je zelf de versnellingen kan kiezen.
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Inmiddels ben ik een stuk wijzer. Dankzij een inbouwschema van de remlichtschakelaar kwam ik erachter dat de schakelaar zelf niet goed stond afgesteld t.o.v. het rempedaal. Na opnieuw instellen, zodat de schakelaar daadwerkelijk wordt ingedrukt wanneer het rempedaal niet bediend wordt, werkt alles naar behoren.
Ook de automaat in combinatie met afremmen op de motor. De reden dat dat eerst niet werkte (ook niet in de manuele stand) is vermoedelijk ook de remlichtschakelaar. Kan me prima voorstellen dat de schakelautomaat blijft ontkoppelen op het moment dat hij het signaal krijgt dat er geremd wordt. Hoe dan ook, nu werkt het prima.
Overigens: Bij de rechtsgestuurde Citroëns zit de schakelaar inderdaad aan de passagierskant. Vanaf het rempedaal loopt een staaf naar de andere zijde, die aldaar de schakelaar bedient. De schakelaar zelf is dus op precies dezelfde plaats blijven zitten als bij C2’s met het stuur aan de linkerkant.