4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
Formaat luidsprekers DS3
MarcelB
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 260
Geregistreerd: 09-05-2004

- C4 (2004-heden) e-C4 Shine
- C3 Shine
Gepost: 11 februari 2013 02:20 PM
  [ # 46 ]

Even langs de dealer, die trekt de radio er zo voor je uit.
Volgens mij zijn die trekstangetjes niet te koop.

Citroën C3 Shine 2019 Zwart
Citroën e-C4 Shine 2021 Zwart

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 27 december 2013 11:41 AM
  [ # 47 ]

Ik wil de speakers in de deuren en achterin gaan vervangen en de eigenlijk ook meteen de middentonen speaker in het midden van het dashboard loskoppelen (vind ik te nadrukkelijk aanwezig)

Heeft iemand hier een idee of ik straffeloos die speaker los kan koppelen of gaat er dan elders iets niet goed?

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
boons605
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012

- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Gepost: 27 december 2013 12:11 PM
  [ # 48 ]

Dat kan.

People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 27 december 2013 02:52 PM
  [ # 49 ]

Net dus de middentoner losgekoppeld en zoals verwacht bevalt het geluid me al stukken beter. Ik vind het geluid meer sprankelend en meer ruimtelijk.

Bij het omhoog drukken van het roostertje braken er wel direct 2 nokjes af. Op zich geen probleem, maar ik vraag me af hoe je dat zou kunnen voorkomen. (Niet, denk ik),

Als ik binnenkort wat meer tijd heb vervang ik ook de 4 speakers nog door de Philips XH1730. Die had ik bij mijn vorige C5 ook geplaatst en ook toen was dat een enorme verbetering, het zal nu niet anders zijn denk/hoop ik.

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 29 december 2013 11:12 PM
  [ # 50 ]

Eerste speaker zit er in, links achter.

Geen eenvoudig werkje.. Eerst bekleding eraf, natuurlijk breken er een paar klemmetjes af; maar het lastige is nog dat er 1 is afgebroken die vast aan de bekleding zit. Die is dus niet vervangbaar. Popnagels open boren en speaker plaatsen, en natuurlijk was die net te diep. Uit 6mm multiplex opvulringen gezaagd, gat gevul met glaswol en vervolgens de speaker er in. Nu maar weer met popnagels vastgezet.

Overigens had ik voor het aansluiten van de speaker nog adapters liggen. Dat scheelde weer wat bak en braadwerk.

Vervolgens luisterproef: het verschil is klein, maar voor mij voldoende. De nieuwe speaker haalt (het voor mij) storende geluid er precies uit. Opmerkelijk genoeg komt er niet of nauwelijks meer ‘bas’. Dat had ik wel verwacht, de magneet is wel 4 keer zo groot.

Morgen eerst maar een paar nieuwe klemmetjes haken voordat ik het paneel er weer op zet.

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
blue dolphin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011

- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Gepost: 30 december 2013 11:06 AM
  [ # 51 ]

gspallas

Misschien een idee om je deur (of achterruimte) voordat je de speakerbekleding erop zet wat bitumplaatjes tegen de autowand aan te plakken.
en dan misschien ook de ruimte waarin de speaker speelt wat verkleinen zodat de speaker meer druk kan opbouwen om beter tot zijn recht te komen.

als je linksachterin zit zou je de ruimte die doorloopt naar je hoedenplanksteun kunnen verkleinen met die bitumplaatjes door die ervoor te plakken.

misschien een idee hoor.
zou dit zeker voorin doen.

voorin heb ik de standaardspeakers vervangen voor een audio system setje (Helon).
heb alles voorzien van 1 en bij de speaker voorzien van 2 lagen bitum.

in de toekomst moet daar een versterker op komen.


ben wel even benieuwd hoe jij de centerspeaker hebt los gemaakt.
gewoon op zijn frans??
netjes trekken en hopen dat er niks afbreekt?

of is er een handigheidje voor.

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 30 december 2013 12:09 PM
  [ # 52 ]

Inderdaad, gewoon op zij frans .......... en het eerste lipje is afgebroken. De rest bleef zitten. Misschien breekt het lipje niet af als je het klepje meer vanuit het midden omhoog weet te drukken. Het is alleen wat lastig om daar kracht te zetten.

ik krijg de afbeelding nu even niet geplaatst, zal ik straks nogmaals proberen (ben nu druk aan het werk)

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
RougeRuby
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 20-12-2013

Gepost: 14 januari 2014 10:43 PM
  [ # 53 ]

dag mensen,

ik heb sinds kort ook een DS3.
ik lees hier al een tijdje mee en de informatie is zeer nuttig waarvoor dank.

ik wilde ook graag nieuwe speakers in de auto want ik vind het geluid niet geweldig. ( krijg er zelfs hoofdpijn van als ik een keer boven de 20 uitkom)

een vriendin werkt bij JBL en daar kon ik dan ook speaker kopen met veel korting.
Ik ben zelf niet handig dus via via iemand geregeld die vandaag de speakers in zou bouwen.
maarrrr…. het past niet…

ik heb deze speakers gekocht:
Voor: http://nl.infinitysystems.com/product-detail-new-infinity-nl/ref-6500cx.html
Achter:  http://nl.infinitysystems.com/product-detail-new-infinity-nl/red-5002ix.html

achter hebben we nog geeneens geprobeerd. maar voor zijn ze te diep. ( terwijl ik hier las dat het tot 7 cm kon gaan?
het is een leaseauto dus ik wil niet de boel kapot maken. (als het mn eigen auto was natuurlijk ook niet) lees: ik wil niks slijpen in de deuren etc.

ik wil er toch wel ander geluid in maar ik ben een beetje angstig geworden door de verhalen hier over boren, lipjes die kapot gaan etc..

zou ik deze speakers voor eenvoudig kunnen laten installeren?
http://www.jbl.nl/product-detail-gto-12082/gto6528s.html
is wel geen twee componenten systeem maar dan laat ik de tweeters maar zitten. ik vraag me alleen af of ik met deze speakers het verschil ga maken…en of je geen last hebt van een af fabriek tweeter en een speaker van jbl voor.

dan achter. is het nu 13 of 16 cm? en hoe diep?

via deze link: 

http://www.jbl.nl/tl_files/catalog//jbl/car/Manuals/GTO/Owner’s Manual - GTO428 thru GTO8628.pdf

zie je alle afmetingen.

hier staan de afmetingen van de speakers voor ook bij.
welke kan ik nu voor achter gebruiken en kan ik het achter installeren zonder dat er zichtbare schade ontstaat?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik zit een klein beetje met mn handen in mijn haar.
excuses voor de lap tekst

edit: die laatste link lijkt niet te werken maar als je via
http://www.jbl.nl/product-detail-gto-12082/gto6528s.html
op owners manual klikt dan kom je er ook.  ( of t/m .pdf in je browser plakken)

dank je wel

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 14 januari 2014 11:08 PM
  [ # 54 ]

De speakers die ik (achter) aan het plaatsen ben zijn 66,8mmm diep en die pasten dus ook (net) niet. Ik heb uit 6mm multiplex een ring gezaagd en nu past het wel. Ik schat dus is in dat de standaard diepte maximaal iets van 60mm zal zijn.

De speakers voor en achter hebben een doorsnede van 165mm / 6,5” (dus achter GEEN 130mm!)


Die GTO6528S passen met gemak, die zijn slechts 44mm diep
(ik weet niet of die weerstand van 2 Ohm problemen gaat geven; een hogere weerstand kan in de regel geen kwaad; overigens bij mijn weten nog nooit speakers met een weerstand van 2 Ohm tegengekomen, maar dat zullen ze je bij JBL vast kunnen melden)

Het enige boorwerk wat je moet doen is het losboren van de popnagels waar de speakers achter mee vastgezet zijn. Ik heb ze overigens ook weer met popnagels vastgezet. Wel even het losse deel van de popnagels uit het spatbord vissen, anders kan dat gaan liggen rammelen.

Om de speakers makkelijk aan te sluiten heb ik adapterkabeltjes gekocht; dan kun je de bekabeling verder in tact laten. Bijvoorbeeld deze http://www.conrad.nl/ce/nl/product/379150/AIV-Luidspreker-adapterkabel-Citroen-Peugot


PS: Die Reference 6500cx zijn wel hele fraaie speakers ........

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
RougeRuby
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 20-12-2013

Gepost: 15 januari 2014 09:16 AM
  [ # 55 ]

dank voor je snelle reactie!! Smile

ik baal ook van die reference, dat had wel een leuk geluid opgeleverd..
maar er zit bijna 1.5 cm ruimte tussen schat ik zo in.. dat krijg je met een multiplex ring ook niet goed neem ik aan?

maar ik moet achter sowieso terugsturen omdat ik dacht dat dit 13 cm was..

heeft iemand nog andere tips voor speakers die zeker passen? misschien moet ik maar van JBL afstappen anders…
je hebt het over OHM? ik heb er echt 0 verstand van ik ben een leek die alleen naar watts kijkt:-)  waar moet ik op letten?

nogmaals bedankt he!

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 15 januari 2014 09:22 AM
  [ # 56 ]

1,5cm gaat niet lukken vrees ik, ik denk dat dan je speaker tegen je rooster aan komt.

‘Ohm’ is de weerstand van je speaker waar je versterker op afgestemd is. Nu was het vroeger zo dat je wel een speaker met een hogere weerstand mocht plaatsen, maar niet een met een lagere. Van de andere kant kan ik mij niet voorstellen dat JBL een speaker in het programma heeft met een weerstand van slechts 2 Ohm, dat heb ik echt nog nooit gezien. Ik heb eerder het idee dat dat een typefoutje in de specs. is.

In het onderstaade forum staat er het e.e.a. over geschreven. Wel even opletten want de eerste antwoorden zijn verkeerd. Maar als de speakers werkelijk 2Ohm zijn, dan zal dat ongetwijfeld kunnen, bij JBL zijn ze ook niet ‘van gisteren’ omdat bij mijn weten in de car-audio zo goed als alles op basis van die 4Ohm wordt uitgestuurd.

http://dvd.nl/forum/showthread.php?29893-Receiver-8-ohm-speakers-6-ohm

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
blue dolphin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 369
Geregistreerd: 09-01-2011

- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Gepost: 15 januari 2014 11:57 PM
  [ # 57 ]

Ik mijn topic lees je mijn bezigheden met de audio

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/212994/P15/

Ben nog niet heel veel verder maar moet wel een ker af komen.
versterker voor mijn frontset ligt nu ook a ff stof te heppen dus binnenkort maar weer eens verder.

Subwoofer is bekend
Versterker voor de sub ook.
Soundprocessor is ook bekend

dus als het financieel een beetje de goede kantop gaat misschien dit jaar klaar.

Ik heb voor audio-system Helon gemonteerd
tweeters nog niet echt me bezig, eerst de cernter speaker eruit en dan kijken wat ik ka met de standaard tweeterlokatie.

kffebak komt aardig vol te liggen zeg maar.

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 19 januari 2014 08:15 PM
  [ # 58 ]

Vandaag de andere speaker aan de achterzijde ook gewisseld; resultaat is nu toch eigenlijk boven verwachting nadat ik eerst 1 speaker had gedaan. Op dat moment leek het verschil beperkt.

Ik heb nog een set voor de deuren liggen, ik twijfel of ik daar aan ga beginnen. Ik ben nu wel tevreden en ik wil niet teveel risico met de deurpanelen lopen.

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
boons605
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 346
Geregistreerd: 01-03-2012

- DS 3 Flipje: e-HDI 90 2011
Gepost: 20 januari 2014 09:01 AM
  [ # 59 ]

Ik zou de voorluidsprekers ook doen, ik vond het ook al een hele verbetering toen ik alleen de achterluidsprekers had vervangen. Maar voor bleven ze vervormen. Ik heb overigens geen bitumenmatjes of iets dergelijks gebruikt. Vind ik wel jammer, want daar was het nóg beter van geworden.

Volgens mij staat ergens eerder in het topic wel welke speakers ik gebruikt heb, die passen zonder problemen.

People buy horsepower, but drive torque
Diesel for life!
Flipje: DS3 1.6 e-HDi 2011 124.000km 11-4-2015 / nu
Ioor: C3 1.6 16v Exclusive 140.000km 21-7-2015 / nu
Ex: Pino. C5 2.0HDi 110pk 2003, 352.000km 14-12-2013 / 11-4-2015
Ex: Calimero DS3 1.6 e-HDi 2012, 124.500km 10-2-2012 / 31-1-2014
Ex: Elmo. Opel Corsa 1.7D 1997, 303.000km 19-7-2013 / 25-7-2015

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 20 januari 2014 03:37 PM
  [ # 60 ]

Nog even over Ohm… de Watts staan in directe relatie met de weerstand van de speaker. Dit heeft alles te maken met de wet van Ohm. P(vermogen in Watts)=U(spanning)x I(stroom in Amperes). En U=I x R(weerstand in Ohms).

Stel je hebt een radio die 12,5Volt levert aan een speaker, dan krijg je deze berekeningen:

Bij een speaker van 4 Ohm:
12,5V : 4,0Ω = 3,12A
3,125A x 12,5V = 39Watt

Bij een speaker van 2 Ohm:
12,5V : 2,0Ω = 6,25A
6,25A x 12,5V = 78 Watt

En bij een speaker die kortsluit:
12,5 : 0,0Ω = oneindig
Oneindig x 12,5V = oneindig Watt

Bij een gelijke spanning levert een kleine weerstand dus een hoger vermogen op dan een hoge weerstand. De meeste Watts krijg je bij een kortsluiting… Echter, de hoge stroomsterkte is een belasting voor de spanningsbron, de eindtrap en de snoeren en dat levert verlies op in de vorm van warmte. Een eindtrap blaas je daardoor eerder op bij lage ohmse waarden.

Oh, en let bij het aansluiten van de speakers op de fasering. In feite is er geen sprake van + of - omdat het een wisselspanning betreft, maar het verschillend aansluiten van speakers levert fases en tegenfases op, wat betekent dat op sommige plekken in de ruimte bepaalde geluiden extreem hard worden, terwijl ze op andere plekken juist heel zacht worden of verdwijnen. Zul je net zien dat lage tonen precies in tegenfase zijn bij de bestuurder en in fase bij de passagier. Draai jij de bass helemaal omhoog, begint je bijrijder ineens te zeuren over gedreun dat er niet is… Laughing Vandaar die markering op de speakers en de snoeren.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook