





















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Als je geluk hebt, heb je er eentje die draait als een roulettewiel. Heb je er nog eentje die draait als een hamsterwiel, dan ben je de Sjaak, want die zijn extreem schaars geworden. Maar ik meende dat men na 1978 wijs is geworden en dat matige systeem vervangen heeft door een beter.
Edit: er zijn dus 2 types, geen 3.
Boog is in de war met de kachelweerstand.
Edit@: is je zekering niet doorgebrand?
Zo niet: check je elektrisch systeem, want dat moet echt wel!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
het blijkt de weerstand te zijn die in het dekseltje op het ventilatorhuis zit.
volgens mij zijn de verbindingen tussen de weerstandsdraden en de roestige aansluitklemmen als weerstand gaan werken en dus te heet geworden.
resultaat is dat het dekseltje is gaan smelten.
vragen;
zijn die weerstanden nog ergens te krijgen?
hoort dat halve kroonsteentje erin?
wel iets om op te letten voor alle serie eeners.
want ik heb hier in de tuin een afgebrande cx staan die volgens mij daar begonnen is.
ik zou zeggen even losschroeven en eventueel de aansluitingen solderen.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Shit zeg.
Om de boel weer werkend te krijgen heb ik even de weerstand van de prestige geleend.
Blijkt dat daar een als nieuwe kap met aangeklonken weerstand op zit (die was bij de limo geschroefd)
De klemmen zijn mooi glimmend koper ipv roestig staal.
En die kroonsteen zit er ook niet in.
Dus de vraag Wordt wie weet waar ik een ventilator deksel met aangeklonken weerstand met glimmende koperen klemmen zonder halve kroonsteen kan kopen?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
dat is zeker geen koopje.
plus dat ik hem liever origineel op het kapje geklonken heb
wel mooi dat het dus in elk geval weer klaar kan.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Toen ik met de ventilator bezig was zag ik dat ik de olie peil sensor ook nog moet maken.
Oorspronkelijk zat er een peilstok sensor in, geen idee of die werkte.
Toen heb ik het blok gewisseld voor een met een sensor in het blok.
Nu doet het metertje in het dashobord het niet.
Die geeft altijd max aan tijdens het meten.
Ook op de oude sensor als ik die er los aanhang.
De vraag is of het zin heeft het metertje te vervangen door een andere, of zijn die altijd stuk?
Een andere optie is het ding te repareren (weet alleen niet hoe).
Of is dit een kansloze bezigheidstherapie en moet ik het maar voor lief nemen dat het niet werkt?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Ondanks dat een cx een hele goede auto is vandaag toch wat probleempjes:
Vanochtend toe ik weg wilde naar friesland een beetje lhm onder de auto.
Bleek een niet aangedraaide wartel van de hd regelaar te zijn.
Maar toen ik de motor starte en ging kijken of hij nog lekte een raar geluid.
Ik dacht de spanrol, dus die er nieuw op.
Geluid niet weg maar wel koelvloeistof uit de pomp.
Ik dacht ik waag het erop, dus koelvloeistof mee, en na een km of 20 even gekeken bij een parkeerplaats.
Wat denk je, koelvloeistof nog op niveau, het lekken gestopt en het geluid weg.
Op de terugweg begaf ook het knipperlicht relais het nog
Dus weer genoeg te doen morgen.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Wat ga je allemaal doen dan, aangezien het probleem zichzelf blijkbaar spontaan heeft verholpen?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Een nieuw probleem doet zich voor:
Soms (tot nu toe drie keer gehad) slaat de motor na het starten vrijwel direct af en slaat niet meer aan.
De oplossing is dan Een rechtstreekse plus naar de stop solonoid.
Als de motor eenmaal loopt kan de doorverbinding eraf en blijft hij lopen.
Het lijkt er dus op dat de solonoid te weinig spanning krijgt door een slecht contact ergens.
Verder nog niet in de schemas gekeken, maar ik vermoed dat deze kabel via het voorgloei relais loopt, klopt dat?
En is dit relais dan ook de eerste verdachte?
Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Stopsolenoid loopt niet via gloeirelais, maar krijgt rechtstreeks spanning vanaf contactslot.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
straks even slapen en daarna naar citro mobile.
dus nog maar even gekeken of alles ok is.
begint de motor ineens super onregelmatig te lopen.
ik kijken en ja hoor zie foto.
ondertussen weer klaar
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Wie was dat ook alweer laatst die zijn tank overstroomde?
Nou ik heb dat ook
Blijkt dat de tankvlotter lekt, zal wel een lekker klusje worden zonder brug.
Eerst de tank maar eens oprijden.
Maar als ik die vlotter eruitdraai, wat zit daar voor een pakking onder?
Is dat te bestellen ergens of moet ik dat zelf knippen?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ben ik ook benieuwd naar. Mijn diesel trekt nog steeds lucht en alles naar voren toe is nieuw…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Gevonden
http://cx-basis.de/eshop/popup_image.php?pID=5631
Voor 97,40€ per kilo
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
@boogaard: volgens mij kan hij daar geen lucht door trekken.
Heb je behalve de rubber slangen ook die plastic slang om het stuurhuis gedaan? ( slijten wel eens door)
Of anders zal de binnenpijp in de tank lek zijn lijkt me
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v