Wie gaat er nog meer heen?
Waarschijnlijk rijden wij er morgen naar toe met de c-matic
Hieronder een kopie van de aankondiging
Delft, zaterdag 19 en zondag 20 mei 2012. Voor wie niet naar de Pressé gaat, niet naar Waggel en niet naar Forever Young en toch in het weekend van Hemelvaart bijzondere Citroëns wil zien, is Delft een goede optie. Dan opent bij Van Bemmelen in Delft een klein museum waar enkele zeldzame Franse auto’s te zien zijn. Het is gratis, er is wat te drinken, maar het duurt slechts deze twee dagen.
Garage Van Bemmelen is alweer 20 jaar een bekend adres in Zuid-Holland voor eigenaren van een klassieke Citroën of Peugeot. Om dit te vieren gaat dit weekend het roer helemaal om. In plaats van de auto’s van klanten komen nu de mooiste auto’s uit de privécollectie van Peter van Bemmelen centraal te staan. Zij worden aangevuld met oude reclames, Citroën-rariteiten en zelf gemonteerde films.
Voor dit artikel neemt Peter mij mee naar zijn privécollectie. Ik voel me als een kind in de snoepwinkel. Onder andere een M35 in concoursstaat, een GS Birotor, een GS uit de allereerste serie uit 1970, een Axel, een GS cabrio in aanbouw. Van sommige uitvoeringen staan er zelfs twee. De term “donor” wil Peter absoluut niet horen. Op nonchalante toon legt hij uit dat het gewoon handig is om eens een onderdeel uit te kunnen wisselen als iets niet helemaal correct functioneert. Een liefhebber gaat geen Birotor of M35 demonteren.
De GS lijkt een centrale rol te spelen in de verzameling. De voorkeur blijkt net iets breder te liggen: bij de modellen uit de jaren ‘70, de modellen die door Robert Opron zijn ontworpen. De AMI 8 en de GS zijn auto’s waar Peter zelf heel veel aan gesleuteld heeft. Een voorliefde die van huis uit is meegegeven door een vader die vond dat zijn zoon maar moest helpen met het onderhoud aan de AMI 6 en later de GS.
In een andere ruimte staan nog meer auto’s, waaronder twee pronkstukken: een Panhard 24 CT en een CX Prestige die van Erich Honecker is geweest. Compleet met het originele zwaailicht en de vlaggenhoudertjes om de DDR-vlag op de voorbumper te kunnen voeren.
In het museum geen opsomming van technische feiten, maar meerdere verhaallijnen waarlangs de auto’s geordend staan. Een thema is de waarde van een auto. Begin jaren ‘70 was een SM pakweg vier keer zo duur als een eengezinshuis. Voor de C6 geldt tegenwoordige de omgekeerde situatie. Aan de onderkant van de markt is de C1 wat de 2CV vroeger was. Het verhaal van de auto zoals deze door Citroën bedoeld was, komt aan bod. Maar dan met de persoonlijke ervaringen en het verhaal van Peter. De geschiedenis van een Citroën-garage wordt gekleurd door de ontwikkelingen van Citroën zelf. Sleutelen aan de Eend, DS en GS werd later de Visa, nog steeds de Eend, de AMI 8 en de CX. Weer later kwam de BX en zo ging het voort. Zo gaat het voort!
Het weekend na Hemelvaart, zaterdag 19 en zondag 20 mei, gaan de rolluiken open en is iedereen van harte welkom, van jong tot oud, wel of niet in het bezit van een museumjaarkaart. De toegang is tenslotte gratis. Vergeet ook de “ken uw koplamp”-quiz niet. Het museum is open van 10 tot 17 uur en te vinden aan de Ampèreweg 6 te 2627 BG Delft.
tekst en foto: Rio97, redactie: RensKorevaar