Bij een gelaste bol heeft de voorste bol 75bar, de achterste 26bar
Bij deelbare bollen is de druk lager
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Daar hebben we de tiplijst voor…..
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/165441/#235161
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Vandaag even de garage aan de lijn gehad.
Oorzaak uitvallen stuurbekrachtiging kan verschillende oorzaken hebben:
HD-pomp versleten waardoor ze te weinig druk levert, hetzelfde gaat op voor de HD-regelaar en/of teveel druk verlies door slecht stuurhuis of hoofdremcilinder. Het hard veren kon hij zo meteen niet vertellen wat de oorzaak is. Misschien toch te weinig druk erin, als dat niet het geval is wil ik, afhankelijk van de gemaakte kosten, gedeelde bollen proberen. Dinsdag weten we meer
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Net terug van de garage.
Helaas de druk in het systeem niet kunnen testen, daarvoor zou ik haar eens een dag daar moeten laten. Maar volgens hem maakt de godin nog voldoende druk, luisterend naar het aan-/afslaan van de pomp. Maar dan waarschijnlijk gaat het stuurhuis stuk zijn.
Weten we alweer wat er onder een (vervroegde) kerstboom gaat liggen.
De wielen zijn ook opnieuw uitgelijnd, deze stonden maar 4cm in bijspoor
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ach van een goed gereviseerd stuurhuis gaat die waarschijnlijk wel fijner rijden
Iemand ervaring met de stuurhuizen van http://www.janvdhengel.nl
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Voor zover ik weet doen ze daar de revisie zoals beschreven in het WPH, net zo als chyparse dat doet. Dwz vervangen van alle rubber en teflon ringen volgens de originele citroen specs, goed schoon maken , verven en overlap drukken afstellen.
Citrotech gaat veel verder en gebruikt rubbers en teflon volgens de huidige inzichten in hydroliek land, maar is wel 2 keer zo duur.
Het magazijn levert het Citrotech stuurhuis en ik dacht tegen een erg scherpe prijs.
Bij vd Hengel of chyparse moet je geluk hebben dat het stuurhuis het goed blijft doen, bij citrotech heb je veel meer zekerheid.
Een oplossing er tussen in is om een stuurhuis door clublid Jan Epskamp te laten revisieren. Hij doet het zelfde als Chyparse, maar gebruikt dan de rubbers en teflon ringen van Citrotech.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Citrotech maakt ook de cilinders precies pas, met technieken die Citroën toen had willen hebben, maar er simpelweg gewoon niet waren.
Hoe CitroTech reviseert weet ik en mijn voorkeur gaat ook naar hun uit.
Maar dan gaat er toch eerst nog even gespaard moeten worden.
Ik wou weten wat de anderen doen of juist niet doen.
Egbert was al heel duidelijk in zijn reactie. Wat kosten ze in het magazijn?
Misschien hoog tijd dat ik me eens lid maak
Ik ga een nieuwe een afspraak maken bij de garage om het systeem op druk te testen. Zo kunnen andere dingen als de HD-pomp en HD-regelaar uitgesloten worden. Dat ging gisteren niet vanwege een warme motor.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Arjan Verkade schreef:Citrotech maakt ook de cilinders precies pas, met technieken die Citroën toen had willen hebben, maar er simpelweg gewoon niet waren.
Verklaar nader,wat voor technieken?
Citroen had middelen in huis,waar 99 % nu nog van kan dromen
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Maar ook met een nieuw Citrotech stuurhuis heb je vaak geen perfecte bekrachtiging bij stationair lopen (parkeren). Ik vermoed dat de drukregelaar vaak niet meer perfect werkt en de druk teveel laat teruglopen. Ik zou er geen wonderen van verwachten.
Verder, afgezien van de juiste druk in de bollen, is de voortrein soepel en goed doorgesmeerd? Is de LHM fris? Het zou ook nog kunnen dat de demper in de bol vervuild is, dus je zou kunnen proberen de bollen (tijdelijk) te verwisselen. Slecht veren kan volgens mij niet met te weinig systeemdruk te maken hebben, als de auto wel normaal op hoogte komt.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dan laat je ook je drukregelaar reviseren..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
F.SvM schreef:Arjan Verkade schreef:Citrotech maakt ook de cilinders precies pas, met technieken die Citroën toen had willen hebben, maar er simpelweg gewoon niet waren.
Verklaar nader,wat voor technieken?
Citroen had middelen in huis,waar 99 % nu nog van kan dromen
In de fabriek zaten ze de cilinder in het stuurhuis te passen welke het beste overeen kwam met het stuurhuis.
CitroTech maakt ze gewoon precies pas.
Citroën had toen hele goede spullen, maar de computer gestuurde apparaten die CitroTech nu in huis heeft is toch net even anders.
Wat bij mij ook een enorme verbetering geeft bij het inparkeren zijn nieuwe banden. Sinds de nieuwe banden erop zitten is het met 1 hand inparkeren en heb ik bijna niet meer mee gemaakt dat de druk opeens te laag was.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
fluidphreak schreef:Maar ook met een nieuw Citrotech stuurhuis heb je vaak geen perfecte bekrachtiging bij stationair lopen (parkeren). Ik vermoed dat de drukregelaar vaak niet meer perfect werkt en de druk teveel laat teruglopen. Ik zou er geen wonderen van verwachten.
Het is maar net hoe je dat ziet Ik heb nog nooit met een ds gereden die zich met een pink laat inparkeren. Zo is het systeem naar mijn idee ook nooit bedoeld. Het assisteert gewoon minder dan een modern systeem. Ik heb goede ervaringen met de stuurhuizen van Citrotech en zeer wisselende ervaringen met de chyparse stuurhuizen. Naar mijn idee en gevoel stuurt een ds met een revisiestuurhuis van citrotech zoals een ds zou moeten sturen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
fluidphreak schreef:Maar ook met een nieuw Citrotech stuurhuis heb je vaak geen perfecte bekrachtiging bij stationair lopen (parkeren). Ik vermoed dat de drukregelaar vaak niet meer perfect werkt en de druk teveel laat teruglopen. Ik zou er geen wonderen van verwachten.
Verder, afgezien van de juiste druk in de bollen, is de voortrein soepel en goed doorgesmeerd? Is de LHM fris? Het zou ook nog kunnen dat de demper in de bol vervuild is, dus je zou kunnen proberen de bollen (tijdelijk) te verwisselen. Slecht veren kan volgens mij niet met te weinig systeemdruk te maken hebben, als de auto wel normaal op hoogte komt.
Vandaar dat ik eerst het systeem laat testen op druk.
Ik heb alle bollen in het laatste jaar vervangen. LHM is enkele weken geleden nog vervangen. Bij mij geld de regel voorvleugels eraf, voortrein door smeren, heb dat het afgelopen jaar al minstens 3x gedaan .
Bij het slecht veren ging het er mij vooral om hoe de auto reageerde bij kleine oneffenheden in de weg. Dat is met het uitlijnen van de wielen voor 75% verbeterd en met een nieuw stuurhuis haal ik die andere 25% ook wel
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand