Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dan is je DSuper volgens de voertuiggegevens van het VWE op 22 februari 1972 voor het eerst in gebruik genomen, op 14 april 1997 voor het eerst op de Nederlandse weg losgelaten en op 14 januari 2008 voor het laatst binnen NL verkocht. De laatste Nederlandse APK is vervallen op 18 maart 2010. En verdere gegevens moeten van een vorige eigenaar komen, of in ieder geval iemand die de auto hier goed gekend heeft
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
SalsaChris schreef:Hallo
Vandaag even met de Super rond gereden
En nu merkte ik op dat de HD-pomp wel heel vaak aanslaat, zeker om de 5sec
Wanneer ik ze gewoon in rijstand laat staan en ik leg de motor stil zakt ze (van achter) ook na 5sec
Welliswaar niet helemaal maar toch
Kan dit ook mee de oorzaak zijn waarom ze vanachteren niet helemaal mee in de hoogst stand komt?
Ook merkte ik op dat bij het het indrukken van de rem er van de binnenzijde wat LHM langs het pedaal dreef
Ik neem aan dat de hoofdremcilinder lek isAlle raad is welkom
Een DS…..
Ze blijft je verrassen
Een goede DS laat de pomp om de ongeveer 50 seconden even horen. Wat je moet doen is beginnen met de voorraadfbol te vervangen en kijken of dat helpt. Bij veel interne lekkage zal dat voor een deel helpen, als je veel drukverlies hebt door bijvoorbeeld het stuurhuis, ga je die 50 seconden niet halen.
Die weerbarstige achterkant heeft waarschijnlijk te maken met de hoogteregelaar. Schoonmaken en eventueel afstellen.
Als er olie langs het rempedaal druipt lijkt me dat niet normaal, toch? Daar lekt het een en ander en dat hoort niet.
Bij mijn DS lekt er niets, de pomp hoor ik om ongeveer de minuut en dan geen seconde lang en zij blijft een uur of drie op rijhoogte staan en zakt dan heel langzaam ter aarde. Zo hoort dat.
Hey
Je hebt gelijk
Het is zeker niet normaal dat er LHM langs het rempedaal afdrijft
Maar dit is te wijten aan een lekke hoofdremcilinder en deze zou ook mee aan de basis kunnen liggen van het snel in elkaar zakken en het vele draaien van de HD-pomp
Deze wordt dus ook zo snel mogelijk vervangen
De hoogteregelaar blijkt uiteindelijk toch te werken
Heb daarstraks de auto gestart en ze meteen in haar hoogste stand gezet
Achterkant gaat gewoon mee omhoog zoals het hoort
Interieurlicht heb ik ook ondertussen hersteld
Bleek een van links naar recht een slechte verbinding te hebben
Nieuwe kabel getrokken en de beide lampjes branden weer
Nu rest me nog het zoeken van de kabels van het deurcontact
Deze zijn om de een of andere reden niet aangesloten
Klokje dacht ik ook even te kunnen herstellen
Bleek dat er een hoop kabeltjes op aangesloten waren de nergens heen gingen
Weg met die handel
Maar het klokje wou nog niet tikken
Toen het klokje maar gewoon er terug in gezet
En even later geraakte ze toch uit haar coma
Binnenkort ga ik het dashboard nog onderhanden nemen
Daar brand geen licht meer in de linker cirkel
Olie-, batterijlampje enzo werken wel nog
Juist lampjes van de parkeerem en de lichten doen het niet
Heb al even geprobeerd om het dash te verwijderen maar deze krijg ik maar 1cm naar voren getrokken
Zoals gewoonlijk is alle raad welkom
En ik blijf het zeggen
Een DS…...
Ze blijft je verrassen
See ya….
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 10239
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kilometerkabel houdt je dashboard tegen. Deze kun je onder de motorkap delen, ter hoogte van het stuurhuis.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Chris,
Een DS heeft standaard geen lampje voor de parkeerrem. Het gele lampje met het rempedaaltje is de indicator voor versleten remblokken aan de voorzijde. Die gaat alleen aan als één van de draadjes in de remblokken aan massa komt, en is dus ook te testen door de draad ernaar toe even aan massa te leggen.
M.b.t. het lampje voor de lichten: soms is het groene glaasje zo donker geworden dat je het lampje niet meer ziet. Dan helpt alleen een donorglaasje.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Oeps… :-s
Nu dacht ik echt dat dat het lampje van de parkeerrem was
Maar goed dan ben ik zeker dat de remmen voorlopig nog oke zijn
Wat niet weg neemt dat ik deze van de winter alsnog samen met de inspectie van de klauwen ga vervangen
Moet wel zeggen dat de glaasjes van de lichten er precies een beetje verbrand/gesmolten uitzien
Hetzelfde geld voor de pinkers hier zie ik alleen de rechter branden
Waar kan ik zo’n donorglaasjes vinden?
Uit een sloper natuurlijk maar dan moet het er een zijn waar de glaasjes nog van oke zijn
Kan ik deze ook ergens kopen of namaken?
Mocht er iemand nog ergens een stootrubber voor op de voorste bumper hebben rondslingeren en je doet er niets meer mee
Ik kan mis er 1tje
See ya….
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Nu heb ik laatst gezien bij vriend Giel dat het lampje verbonden was met z’n handrem. Wat opzich niet vreemd leek, in combinatie met z’n halfautomaat. Best praktisch.
Daarentegen heb ik ook een halfautomaat en bij mij doet dit lampje niets. Sterker nog, er ligt geen draad vanaf de voorremblokken naar het dashboard…
Ik leer het wel…
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Wat je bij Giel hebt gezien is een aanpassing met een extra schakelaartje dat de remslijtageindicatorsignaaldraad (3 x woordwaarde!) aan massa verbindt als de parkeerrempedaal (of handle) niet in de bovenste stand staat of als de vergrendeling niet “los” is. Dat is héél nuttig en héél handig en ligt ook héél erg voor de hand maar is NIET origineel.
Die remslijtageindicatorsignaaldraad hoort er beslist wel te zijn: bijna aan het einde van de kabelbundel van het linker spatbord, op dezelfde plek waar ook de massadraad uit de bundel komt, manchetkleur is (was?) grijs.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Nieuwe foto’s
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 25561
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik heb dat lampje ook middels een oude 2CV contactpunt angesloten op de parkeerrem handle. Alleen als de handle in de ontgrendel stand staat gaat het lampje uit.
MEGA handig!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja, zo’n waarscuwingslampje zou inderdaad enorm handig zijn
Ik vergeet weleens de parkeerrem af te zetten bij het vertrekken
Heeft iemand ervaring met het vervangen van de hoofdremcilinder?
Is dit een klusje dat ik gemakkelijk zelf kan of kan ik maar beter even bij de specialist stoppen?
See ya….
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 10239
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de parkeerrem echt goed afgesteld is en je trapt hem flink hard in rij je echt niet weg zonder dat te merken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25561
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
@salsa: Hoofdremcylinder is goed zelf te doen. mits het een Dsuper is. Een DS met paddestoel is moeilijker..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
@Jantje: je hebt gelijk maar mijn parkeerremblokjes zijn niet meer van de beste
Deze worden dan ook mee vervangen met de remblokken, de schijven en evntueel ook de klauwen
@Bogaard: het is, zoals titel van het topic, inderdaad een DSuper
Vandaag nog even met haar gaan rijden en op de autobaan merkte ik op dat er “rechts voor” iets niet helemaal vast zat
Ben nog even gestopt, velgmoeren gecontroleerd maar deze zaten nog goed vast
Ben toen maar heel voorzichtig terug naar huis gereden
Eens thuis, eens tegoei gekeken wat er scheelde
Blijkt nu de een bout van de spoorstang los zijn gekomen
(Kreeg ik het even warm en koud tegelijk!!! Ik was net ervoor nog gewoon 120 aan’t rijden)
En deze was zeker aan gedraaid na het vervangen van de cardanas-hoes
Bij een poging om de moer aan te draaien merkte ik dat de bout gewoon mee draait (de viezerik)
Ik dacht maandag sowieso om de hoofdremcilinder te gaan, dan ook maar om de spoorstang
See ya….
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Chris, de remblokken zijn stelbaar (parkeerrem) en de spoorstangen hebben zelfborgende moeren, maar die horen wel vast te zitten. De stift is conisch dus als je die stevig aandrukt (klap met de hamer, wel blokje hout er tussen) kun je de moer vastzetten.