Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Helaas breng jij mij de oplossing niet….
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als je bang bent uitgevallen kan je ergens een verborgen drukknopje plaatsen voor de snelle start. Of aan de toeter knopen, dan kan iedereen horen wanneer hij slecht start. Of aan de ruitenzeiker, dat is alweer stiller.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
H@ns schreef:Verwend door de moderne injectie technologie hè?
Er natuurlijk zijn ook DSen met oude injectie technologie.
Na lang stilstaan 3x contact aan en uit om benzinedruk op te bouwen, daarna starten en lopen
Hypermodern die DSen met injectie!
Maar eh, die ruitenzeiker is een strakke oplossing!
Zodra je ruit nat is start ie als een tierelier.
En als je ruit vies is krijg je een extra boost
Goebe schreef:Nog een optie:
Een terugslagklepje in de benzineleiding, dan loopt die niet leeg in de tank, en heb je direct benzine als de motor ronddraait. Goedkoper en veiliger dan een elektrische pomp.
Verder moet je natuurlijk zorgen dat je vlotterniveau klopt…
Ja misschien geeft dat voor mij een oplossing, het vlotterniveau of elders iets te vinden in de carburateur.
Heb net als JanSr een membraampomp gemonteerd, even ratelen met een schakelaar in de buurt van het contactslot en benzinedruk opbouwen. Pomp draait na de start niet meer mee. Originele mechanische pomp nog steeds prima in orde.
Terugslagklepje was niet de oplossing, maar helaas ook de extra pomp geeft nu niet ineens een vlotte start.
Kortom ik zie de benzine via een transparant filter en die is op druk, en toch kost het elke keer moeite om te starten. 4-5 x starten voordat de motor aan slaat. Al na een dag op 3-5 stilstand.
Ontsteking prima afgesteld, nieuwe 123 ignition met Bosch coil.
Toch maar eens de carburateur reviseren ?
Is zeker weten na 1974 nog niet gebeurd,
Als’tie eenmaal draait en rijd, geen enkel probleem met de carburateur.
Zinvol om de carburateur eens grondig aan te pakken of beetje zonde van de tijd ?
(DS23 1974, Weber carburateur)
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Kijk of je choke klep werkt en of de carburateur voet vlak is. Verder is het in deze fase jammer van je tijd om de carburateur helemaal te reviseren.
Klepspeling goed?
En weet je zeker of de ontsteking goed op tijd staat, zie film: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228660/
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Egbert schreef:Kijk of je choke klep werkt en of de carburateur voet vlak is. Verder is het in deze fase jammer van je tijd om de carburateur helemaal te reviseren.
Klepspeling goed?
En weet je zeker of de ontsteking goed op tijd staat, zie film: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/228660/
De choke-klep kan ik inderdaad nog een keer controleren. Goede tip, Egbert.
Voor de rest moet alles in orde zijn: de voet is reeds gevlakt, kleppenspeling is nog maar eens gecontroleerd bij het omdraaien van de tuimelaar-asjes, ontsteking is een 123 en met strobe afgesteld.
Reden waarom ik de carb geheel wil reinigen/reviseren is omdat we het CO niet omlaag geschroefd kregen.
Wat het horten en stoten bij koude motor betreft, lijkt inderdaad te maken te hebben met het te snel induwen van de choke.
Laatst geprobeerd om de choke wat langer op te laten staan en het hielp enorm.
Ik voelde nog wat kleine schokjes maar lang niet zo erg als ervoor.
Weer wat bij geleerd.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Toch blijft het vreemd dat het CO percentage niet omlaag gaat…
Dat wijst volgens mij op een te rijk mengsel, misschien ook te laat ontstekingstijdstip.
Door het reinigen zal het mengsel denk ik niet armer worden, maar misschien heb ik het mis…
Op hoeveel CO staat hij nu? En motor goed op temperatuur?
Basis afstelling van de gasklep okee?
En ik neem aan dat je al goed bestudeerd hebt welke schroef je moet gebruiken?
De meter gaf een CO aan van rond de 7, ik heb begrepen dat deze rond de 4,5 moet zijn.
Hebben het CO in de garage gemeten, waar de auto al een tijdje in stond te draaien.
Aangezien het een nogal een gevoelig apparaatje is, zou dit al een verkeerde waarde kunnen aangeven.
Ik zal binnenkort het CO nog eens opnieuw meten.
Heb alles beschikbaar om de carburator te reinigen en de kosten van een revisie-setje zijn verwaarloosbaar.
Waarom zou ik het dan niet doen?
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
7% is inderdaad wel erg ongezond…
Schoonmaken en revisie kan natuurijk geen kwaad, maar het doel was dacht ik om het CO naar beneden te krijgen.
Ik ben benieuwd of dat gaat lukken met het reinigen van de carburateur.
Dat zou nu toch ook haalbaar moeten zijn…
We zullen er snel genoeg achter komen.
Revisie setje is onderweg, heb gelijk een nieuw carburatorvoetje en chokekabel besteld.
Deze laatste is nu nogal aan de korte kant waardoor de chokeknop te weinig “travel” heeft.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bij een calamiteit blijft dat elektrische pompje doorgaan, dat kan leiden tot brand, zoals terecht wordt opgemerkt.
Na enig nadenken en zoeken kwam ik uit op een tijdrelais van een tientje:
https://www.mijn-artikel.nl/website/index.php?Show=Search&KeyWord=H3y-2 dc 12v vertragingstimer
Zet dat ding op 20 sec of zo en je loopt niet meer het risico dat de auto vol benzine wordt gezet bij een calamiteit.
Elke keer bij contact aan dus pompen, daarna moet de mechanische pomp het werk doen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Bedankt voor de tip, JanSr
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
En we gaan weer verder
De kofferbak opnieuw bekleed, deugdzaam werkje.
Ook al ruikt de hele wagen naar contactlijm
Gelukkig neemt die geur nog af.
Het reservewiel is ook terug van de spuiter.
En meteen, samen met de voorste wielen, voorzien van nieuw rubber.
Het is misschien niet helemaal origineel, het is ook maar het reservewiel dus ik heb er vrede mee.
Ben eerlijk gezegd wel benieuw hoe de RETRO’S zich houden t.o.v. de SPRINT CLASSICS.
De nieuwe speaker zit weer op zijn plaats.
Carburator is nu ultra-soon gereinigd.
Afstellen ging nu bijna vanzelf, heb het CO terug kunnen draaien naar 2,75 bij 650/min.
Nieuwe choke-kabel zit terug op zijn plaats en de lampjes van de binnenverlichting en kofferbak zijn vervangen door LED’s.
Ik zag al een tijdje enkele druppels LHM op de vloer ter hoogte van de veercilinder links achter.
Zoals ik vermoede: een rubber ring niet terug geplaatst bij revisie.
Op een flinke was buurt na, is ze klaar voor de zomer.
Laat die zon maar komen.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Zoiets zou misschien ook nog kunnen, maar ik kan niet vinden wat de diameter is…
Heb je de 165 retro banden voor achter?
Persoonlijk vind ik de whitewall niet zo mooi, maar zonder is ie geloof ik niet te krijgen.
Daarom heb ik maar 185 genomen. Kan dan eventueel ook nog naar voren…
Ik heb trouwens mijn benzinepomp vervangen door zo’n nieuwe.
Ik dacht dat de oude een lek membraan had, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Het Starten gaat net zo moeizaam na langer stilstaan als met de oude pomp.
Kennelijk ligt het daar dus niet aan…
Kan het zijn dat de votter leegloopt? Ik snap alleen niet waaruit dan. Er zit m.i. geen ringertje of zo waar het langs kan lekken…