



Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Hoi,
De inlaatklepspeling van mijn eerste cilinder (2400) is ongeveer een pink…. Mijn eerste gedachte is gebroken stoterstang. Die wil er echter niet uit.
Na maximaal stellen (borgmoertje wil nog net vast) doet pot 1 weer mee, maar het blok klinkt als een diesel op diepvriestemperatuur. Is het iets met de stoterbus?
Grtz!














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
of de klep is krom en zit daardoor vast in de klepgeleider.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Stoterbus lijkt me niet voor de hand liggen dan zou die wel heeeel erg versleten zijn om een pink dikte speling te geven. De stoterstangen moet je zo eruit kunnen pakken als de tuimelaar er vanaf is. Maar volgens moet je heel de as met stoters araf halen.
En blijft de klep niet onderin hangen op de een of ander manier?
Mark
CX 2000 pallas ‘78




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Maar zou ie dan niet op 3 poten lopen?




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Je kan de tuimelaar tegen de veer in genoeg opschuiven om de stoterstang eruit te trekken. Tenminste, zo lijkt ‘t. Hij wil er in ieder geval niet uit…





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
lijkt me wel cylinder 1 heeft geen compressie als de klep open blijft staan.
Mark
CX 2000 pallas ‘78




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Kromme stoterstang lijkt mij ook raar….




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Hoezo raar bij mij was er ook een krom toen ik het blok loshaalde.
Oorzaak?
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Zou zeker kunnen, maar waardoor raakt zo’n stoterstang dan krom?
Even de geschiedenis van dit blok: het is een 2400 carbu uit 1978, zijn leven gesleten in een ambulance. Deze auto heb ik vorig jaar tot leven gewekt na dik 7 jaar stilstand. Kleppen gesteld etc. en door na de 2CV Wereldmeeting. Op de terugweg een beetje last van oververhitting (extra fan toch maar aangesloten). Na deze vakantie heeft de CX een tijdje stilgestaan (4/5 maand?) Daarna gestart met een fikse ratel in het blok. Die ratel door de ruime speling… maar hoe dan?
Grtz,
Erik














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Prestige2400 schreef:Zou zeker kunnen, maar waardoor raakt zo’n stoterstang dan krom?
Na deze vakantie heeft de CX een tijdje stilgestaan (4/5 maand?) Daarna gestart met een fikse ratel in het blok. Die ratel door de ruime speling… maar hoe dan?
Grtz,
Erik
Zoals ik al schreef: er is een klep vastgelopen in de geleider. Komt vaker voor bij auto’s die lang hebben stilgestaan..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Waarom haal je de tuimelaaras niet even geheel los, dat analyseert wat makkelijker, want dan kun je alles zien er eventueel eruit nemen.
Als de stoterstang echt superkrom is, zit hij wellicht klem in de schacht? Kan dat niet?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Voor de inlaat kant moeten dan toch de kopbouten bijna allemaal los? Dat wil je niet!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij een spontane klepspeling van “pinkdikte” denk ik aan een versprongen distributieketting door slijtage van ketting en/of spanner. Ook kan het oliekanaal naar de spanner verstopt zijn. Het resultaat is één of meerdere kromme stoterstangen [en kleppen] doordat de klep de zuiger geraakt heeft.
Als de klep vast zit (hoogte van de steel meten) moet de kop er zo wie zo af .
Als de stoterstang krom is kan hij wel klem zitten maar zou hij er toch met flinke kracht uit getrokken moeten kunnen worden maar ja waarom zou hij dan krom zijn geworden als de klep niet vast zit.
ketting een tand verspringen? Dan moet hij wel heel erg ruim zijn.
Een versleten ketting [in combinatie met een idem dito spanner en geleider] heeft genoeg ruimte om een tand te verspringen.
Bij de DS viel gewoon een deel van de spanner uit elkaar en wist je waar je aan toe was. Bij de CX is de spanner iets anders, maar de ruimte voor de ketting is er. Ook door vervuiling in het blok zijn de kleinere oliekanalen aan het verstoppen en krijgt de spanner [en ook bv. de tuimelaars] minder of geen smering/oliedruk meer.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
die klep zit zowiezo vast want een kromme stoter geeft niet zoveel speling op de kleptuimelaar.. En een stoterstang kan niet naar beneden vast zitten. De nokkenas duwt em alijd naar boven.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>