Hallo,
Ik ben net nieuw op dit forum maar ben van plan nog vaak te komen kijken. Nu heb ik een post geplaats omdat ik zit er aan te denken om een saxo te kopen. Het viel mij op dat er weinig prijs verschil zit tussen de 1.1 en de 1.6 16v versie, heeft iemand hier een verklaring voor? Want als ik voor het zelfde geld de 1.6 kan kopen doe ik dat toch eigenlijk altijd? Het verbruik loopt naar wat ik op carbase zag toch niet super veel uit elkaar?
Verder een andere vraag ik heb niet veel verstand van auto’s kan iemand mij vertellen wat de zwakke punten van een saxo zijn, en waar ik dus op moet letten als ik bij een nieuw saxotje ga kijken?
Alvast heel erg bedankt,
Aron
Hoi. Het verschil weet ik niet precies.
Het zijn wel koppakkingvreters.. er wordt gesproken dat hij elke 100.000km kapot gaat.
De 1.6 is natuurlijk lekker snel, maar bij stevig gas, merk je dat wel aan de pomp
Absoluut zwak is de achteras. Staan de wielen /=\ Dan zijn de lagers kapot.
In de praktijk komt het er op neer dat je op zoek moet gaan naar een andere achteras.
Mocht er olie aan de cilinderkop hangen (op het hoekje) dan is hij al lek. Wel rijdbaar, maar hij gaat een keer door.
hey!
Zal uiteraard in occasie zijn dat je nog een Saxootje koopt anno 2012, wat is het verschil tussen de kilometerstanden van de 1.1 en die 1.6?! het kleine prijsverschil zal hoofdzakelijk daar wel mee te maken hebben… misschien heeft die 1.6 aanzienlijk meer km dan die 1.1 en is het daarom dat ze beiden ongeveer even duur/goedkoop zijn… of er zijn nog kosten aan, of de ene is in betere staat dan de andere etc, etc…
zorg dat je aan een goeie papieren historiek geraakt van onderhoudsbeurten/reparaties bij zo’n aankoop, saxootjes waren immers een hele tijd immens populair, vooral bij jongeren en er zijn er dan ook véél afgebeuld. vraag naar kilometerstanden en zorg dat je teweten komt -ook al is dat moeilijk- dat de verkoper te vertrouwen is en niet aan de km-stand gefoefeld heeft.
Mijn eerste wagentje was een Saxo (1.1i) en ik kan eerlijkgezegd bijna geen minpunten opnoemen! heel leuke wagentjes, ondanks de 1.1 ging het toch goed vooruit omwille van het geringe gewicht, verwacht natuurlijk geen bommetje (zoals de 1.6 VTR indertijd) want op autosnelwegen kom je met de 1.1 al snel tot je limiet. maximum snelheid was volgens instructieboekje geloof ik vastgelegd op een 153km/u, ik heb m’ indertijd op bergaf wel ‘ns over dit getal gebracht maar dat wagentje was er duidelijk niet op gemaakt (zijspiegeltjes begonnen letterlijk te flapperen!)
het is wel een ‘snelheidsbultvreter’ ttz: vluchtheuvels, snelheidsremmers, asfaltbuilen of hoe je ze ook wil noemen met een saxootje hoef je practisch niet af te remmen, tenzij hij verlaagd is natuurlijk. zachte veringkjes en een licht kasje zorgen voor leuk weggedrag indien je aan normale snelheden rijdt, is als stadswagentje is het zéker een aanrader. doe je meer km op autosnelwegen, ga dan voor de 1.6i.
verder heb ik er gewoon niet lang genoeg mee gereden om tot slijtagepunten te geraken, dus weet niet zeker waar ze gevoelig aan zijn had ocharme nog maar 3 onderhoudsbeurten gehad als ik na een total-loss gedwongen afscheid moest nemen = eerste wagentje = je bent jong en je wil wat…
wat ik wél kan zeggen is dat ze nogal licht op de achteras waren, dwz: op sommige momenten bij ruig wegdek kwam ie af en toe met achterwieltjes van de grond, dat komt de wegligging niet ten goede.
succes!
ps: Saxo heeft geen abs, geen tcs, behalve stuurbekrachtigign géén verdere rijhulpsnufjes… sommigen vinden dat een minpunt maar ik beweer het tegendeel. alhoewel abs zeker en vast zijn nut heeft bewezen qua remafstand natuurlijk.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
niet 100% eens met rene over de achteras in veel gevallen kan het ook opgelost worden door een nieuwe adal. Bij mij achter is die rechts achter ca 50 000 km geleden vervangen omdat de technische controle hiervoor afkeur gaf. tot hier toe geen problemen mee. De achteras is idd en zwak punt. Koppakking mmm hangt veel af de gebruiker (lees olie en koelvloeistof altijd op peil en regelmatig verversen en dan is die kans minimaal dat ie gaat lekken) maar ja 99% van alle bestuurders kijkt nooit zen olie en koelvloeistof niveau na…
abs niet nodig. Het punt voor de banden door slippen is het goede punt om hard mee te remmen. Hiermee heb ik al menig bestuurder met een BadkiupMetWielen angstzweet doen uitbreken.
De meesten ontdekken de scheve achterkant helaas veel te laat. Dan ben je de sjaak.
de mijn heeft het ook iets. Hij komt er nu nog net mee door de apk. volgend jaar niet meer. Ik ga de achteras binnenkort reviseren. kan ie ook meteen omlaag.
en verbruik. die 1.6 16v van mijn rijd met stevig rijden over buitenweggetjes 1 op12. lange afstanden lukt 1 op 16 ook wel. verbruik vind ik nog wel meevallen.
Citroen DS4 thp200 Sport Chic
vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 07-04-2012
- AX 11 E S6
- Xantia 18i 16v pallas
- Saxo 538
he.
wat ik veel gezien heb omdat ik opzoek was naar een saxo is dat onder de achterruit vaak roest zit van binnen uit dit is volgens mij een kwaal van de saxo zeker type 1 ik heb er veel gezien en zij hadden allemaal deze kwaal.
groetjes,marjanne
waar zit die roest dan dan zal ik er eens op letten maar ik heb dit niet gezien.
ps verlagen kijk goed dat ze je een attest op voor de keuring.
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 07-04-2012
- AX 11 E S6
- Xantia 18i 16v pallas
- Saxo 538
hallo,
onder de achterruit sooms 1 plekje soms over de gehele lengte lijkt wel of dat de rubbers aan de onderzijde van de raam niet goed afsluiten,ik heb het alleen nog maar gezien bij type 1 de auto’s zagen er verder perfect uit.
groetjes,marjanne
K_saxo schreef:waar zit die roest dan dan zal ik er eens op letten maar ik heb dit niet gezien.
ps verlagen kijk goed dat ze je een attest op voor de keuring.
geen probleem. Omdat de auto nl. in NEderland rijdt. In Belgie is het echt een hel om zoiets erdoor te krijgen.
Citroen DS4 thp200 Sport Chic
vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i
ok lukt wel maar ... veel gedoe
roest ik zal er eens op letten