Ik geloof niet dat een BMW perse veel beter is. Maar een auto uit 2010 is gewoon anders dan iets uit 1997.
Vriend van mij rijdt in een 2002 bmw 530 en ik in een 1999 21td. Ik ben nog nooit gestrand hij wel.
En wat een groot verschil is, prijs van onderdelen.
Ben wel benieuwd naar wat voor 5 het is geworden…
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
ZX1.4i schreef:Met elke andere auto ga je er op vooruit, in vergelijking met zo een schijt-XM
Euhhh….. Trabi?
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Update : schokken, stilvallen, e.d. schijnt opgelost te zijn.
Gisterenavond nog telefoontje gehad van de Citroëngarage dat hij weer voorbeeldig rijdt. Nieuw stappenmotortje erin (oude was al twee keer gereinigd). Er zit ook een nieuwe koppeling erin dus nu maar fingers crossed dat het idd voorbeeldig rijden is. Ik ben wel benieuwd wat de faktuur dit keer zal zijn, maar ik weet dat die toch snel vergeten wordt als hij goed rijdt.
Ik had de laatste week nogal zitten twijfelen over houden of niet en al een beetje zitten grasduinen op websites van andere merken maar niemand schijnt nog echt mooie auto’s te produceren, toch niet in de prijsklasse die normaal is voor iemand zoals ik die nog maar zo’n 5000 km per jaar doet.
Het is natuurlijk verleidelijk - een aantal vrienden van mij zitten momenteel in de aanschaf van nieuwe auto’s - de prijzen voor nieuw liggen hier historisch laag. Ik die vroeger altijd preekte ‘koop nooit tweedehands - de Xm is mijn eerste occasion sinds 1980, behalve de Saxo van mijn moeder dan en die eerste Xm die ik overnam toen pa stierf - krijg nu vaak te horen : ‘Ach man, staat die oude bak nu weer in de garage ? Doe die toch weg en doe eens wat je zelf altijd preekt.’
Maar ja, dat zijn nu eenmaal geen liefhebbers van mooie auto’s zoals de Xm. Ik zit alweer te denken aan een setje lichtmetalen velgen, twee wieldoppen zien er echt niet meer zo goed uit.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Paul Cornelisse schreef:Tja, dat zegt iedereen. Maar het is wennen, mijn jongste dochter heeft al geklaagd dat deze auto acterin lang niet zo comfortabel is als een Xm.
Dat geeft te denken.
Ik heb de Xm vervangen voor een C5 Break, en mijn koters zeggen hetzelfde. Minder beenruimte en ze kunnen niet meer ruim om de voorstoelen heen kijken.
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Is het de tijd van het jaar dat de XM’s opeens massaal verlaten worden ?
Mijn distributie is er maandag afgelopen, alle kleppen krom .... Niet meer de moeite om te maken. Prijstechnisch misschien wel, maar er komt eigenlijk nog meer bij kijken zoals lekkage aan het blok en de dieselpomp waardoor de distributie nu ook zo slecht was geworden.
De dame heeft 491.000km gelopen en we hadden de wederzijdse belofte om lekker samen de half miljoen te pakken, er zat net een week een nieuwe APK op, dus nog even lekker kosten gemaakt. Het is een Rouge Mandarin uit 1994 met Etoile’s mocht er iemand nog wat van nodig hebben of de hele auto willen overnemen, dan snel reageren, want volgende week laat ik hem waarschijnlijk ophalen.
Hij staat laag (uiteraard) en kan niet meer ophoog, alle riemen liggen eraf, dynamo haal ik er denk ik uit, er zit zwart leer in en Etoile velgen onder, Nou ja, bij vragen, ik zal opletten in mijn mailbox. Ik ben momenteel aan het kijken naar en Xantia uit 2000, ik wil iets terug in wegenbelasting, maar kan de bollen nog niet uit mijn hoofd zetten ....
* snik *
Nu C5 tijger…
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Tja, TCT tijger, het lijkt er idd op dat de Xm’s massaal verlaten worden. Die van mij die zogezegd prima reed volgens de dealer rijdt eens te meer alsof er vierkante wielen onder staan. Zo ga je snel van blij naar boos, in twee posts hier op het forum, lol.
Morgen nog even brainstormen met de dealer maar ik heb geen zin om er nog veel geld in te stoppen, de Xm zijn dagen zullen waarschijnlijk geteld zijn vrees ik. Vreemde auto’s, de ene dag rijdt hij als een zonnetje en de dag erop gaat alles met horten en stoten. De volgende auto zal in ieder geval geen franse meer zijn.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
TCT tijger schreef:Ik ben momenteel aan het kijken naar en Xantia uit 2000, ik wil iets terug in wegenbelasting, maar kan de bollen nog niet uit mijn hoofd zetten ....
* snik *
Geluksvogel;een Xantia heeft óók bollen!
@JJRoadrunner
Mijn broer wilde na jaren zonder veel problemen Peugeot gereden te hebben nu wel eens een echte betrouwbare,degelijke Duitse topwagen.
Hij besloot na enige tijd zoeken op het internet bij een particulier een VW Golf 1.9 TDI te kopen omdat dat de auto was met de minste problemen volgens de recensies en de stoere verjaardagspraat…..,nou dat heeft hij geweten!
Nog geen 1500km na aanschaf begon de auto slecht te ontkoppelen,hij kon er precies nog mee bij de garage voor de deur mee komen voordat de koppeling het helemaal opgaf. Drukgroep was kapot en bij het demonteren van de hele handel bleek het speciale duo-massa-vliegwiel ook aan vervanging toe te zijn.
Kosten van dit grapje waren gelijk aan de kilometers die hij “al” gereden had met deze auto; 1500 euro.
Vreemd dat men bij Franse auto’s problemen graag onder een vergrootglas legt terwijl men bij Duitse auto’s de pluspunten uitvergroot en over de minpunten liever zwijgt
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Ben ik het wel mee eens. Daarom blijf ik dus wél Frans rijden, maar ieder z’n keuze natuurlijk. Ik heb Franse auto’s ook wel een vervloekt, Duitse auto’s vaker ...
Nu C5 tijger…
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Ergens heb jullie wel gelijk, Kortnstra en TCT, ik ken mensen die zweren bij franse auto’s - ik baseer me echter op mijn eigen ervaringen - ik rij zo’n 42 jaar.
Simca, tweemaal Peugeot 505, Alpine Renault A110, Matra Bagheera, Peugeot 205, Citroën Saxo, Xm 2.1 td, Citroën C5, Xm 2.0’ (huidige). De enige uit dit lijstje die ietwat acceptabel was was de Xm 2.1 td zij het dat ook soms wel een zorgenkind was - natte koffer en zo.
De rest van de franse (waarvan het grootste deel nieuw gekocht) : altijd twee maal blij geweest, de dag toen ik ze kocht en de dag toen ik ze verkocht. Imo ‘rubbish’, er zaten echt wel nachtmerrie-auto’s bij.
Duitse auto’s : Opel Manta (2), Ascona, Commodore, Golf D, Golf D, Golf tdi, Golf gti, Audi 80, Ford Sierra, Audi 100, Audi A6, Porsche (2). Hier zaten ook wel een paar bedrijfsauto’s tussen waarmee ik toch telkens tot zo’n 200.000 km reed.
Slechts met één duitse slechte ervaring : door after market airco te laten inbouwen in één van de Golfjes, was gewoon slecht gedaan. Met de rest nooit of nooit problemen.
Waarschijnlijk vergeet ik er nog wel eentje hier of daar zoals de Mx5 (van vrouwlief) en de Kever 1968 (idem) die het na twintig+ jaren nog zorgenvrij doen, maar mijn enige conclusie uit eigen ervaring is postief voor duitse auto’s, negatief voor franse.
Maar ok, een design zoals sommige franse auto’s hebben vind je zelden bij een duitser (het zijn niet allemaal BMW 6 of Audi R8).
De Xm is voor mij nog altijd de mooiste auto van de laatste dertig jaar - enkele exoten niet te na genomen - daarom wou ik het weer eens met een Xm met weinig km proberen.
Maar goed, mooi is zalig maar goed rijden is belangrijker voor mij en daar vrees ik zo langzamerhand voor.
Toch nog even doorbijten en nog een paar dingen uitproberen (dank zij de adviezen hier) - lukt het niet dan heb ik geen keuze en dan moet het wel bye Xm zijn. Weer een ervaring rijker.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Grappig,heb ook diverse Simca / Talbot modellen gereden,simpel maar betrouwbaar!
Nu rijdt ik een jaar of 20 Citroën,slechts éénmaal in die 20 jaar ben ik met pech stil komen staan,dit zegt toch ook wel iets over de betrouwbaarheid.
Mijn Xantia heb ik nu 7 jaar,nooit had ik een auto langer. 7 jaar en 60.000km verder is naast het reguliere onderhoud,er slechts één keer een probleempje geweest met een elektrisch raam achter,draadbreuk. Verder niks!
Na 24 jaar rijden in louter Franse auto’s zul je mij nooit en te nimmer bij de VW dealer binnen zien lopen,erin zitten en meerijden geeft mij al een onbehagelijk gevoel.
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
“Die van mij die zogezegd prima reed volgens de dealer rijdt eens te meer alsof er vierkante wielen onder staan.”
Ik zou toch eens kijken naar je MAP sensor, zit onder je inlaatspruitstuk, deze gaan bij LPG gevoerde motoren nogal eens stuk, wellicht een backfire gehad?
Ik heb er bij mij 3 verbruikt in 8 jaar (LPG) tijd.
Als de MAP sensor kapot was, was het rijden uitermate beroerd.
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Ik rij Citroen sinds ik mijn rijbewijs haalde in 1979 en nooit wat anders gehad dan een Citroen in alle soorten en maten (behalve een Traffic om mee naar beurzen te rijden). Als auto’s ouder worden, gaan ze nou eenmaal dingetjes mankeren. We rijden hier in een Eend, Evasion TCT en Xantia break TCT en allemaal mankeren ze wel wat en als je net klaar bent met repareren, dan gaat er weer wat anders kapot. Ik neem het maar voor lief en blijf maar gewoon repareren….
Ik heb net vorige week mij C 25 laten afvoeren naar de sloop. De auto stond al 7 jaar stil, maar kon er nog geen afscheid van nemen. Ook zo’n auto waar we jaren in reden, veel aan hebben gerepareerd. Omdat er nu een Jumpy HDI bij is gekomen, had ik de ruimte van de C 25 nodig. Aan de Jumpy mankeren ook wel wat dingetjes. Repareren dus maar weer… en alles rijdend proberen te houden. Een ander merk auto? Denkt het niet, of eigenlijk hoef ik niet te denken, het is gewoon NEE
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Ik was deze week nog even bij de BMW dealer en die vertelde me dat de dame er nog steeds staat. De prijs…...nu 750 euro. Nog even wachten. Misschien wel goedkoper te krijgen. Ik zit er al over te denken haar maar weer op te halen. Leuk als hobby, toch?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Misschien heb ik gemakkelijk praten. Andere motor scoren voor een paar honderd euri en een dagje sleutelen.
Komt uit mijn opvoeding. “Nieuwkopen? Probeer het eerst maar eens te maken,” zei mijn vader immer. Voor gereedschap was altijd budget. Het record motorwisselen in mijn studententijd bij een 2CV stond op 8 minuten van rijden tot rijden, ik zat onder de 9.
Ik zie nog steeds mensen die vrezen dat dat een heksentoer is. Dat is niet zo, zeker niet binnen dit eigenaardige klupje. Er is altijd wel een gek bereid om een helpende hand te bieden.
Motorwisselen is niet moeilijk, wel een beste klus en je moet tegen vuile klauwen kunnen.
Vroeg opstaan en lekker doorwerken, dan lukt het echt in een dag.
Doe je het relaxed, dan in twee.
Voorbereiden is het belangrijkste deel en dat kan achter de keukentafel.
Maar zomaar XM’s weggooien is laakbaar. Ik blijf het roepen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:Maar zomaar XM’s weggooien is laakbaar. Ik blijf het roepen.
Op het moment dat je voor een relatief jonge auto als een XM bij de dealer de boom in kunt met je onderdelen is voor mij de boel wel klaar. Leidingen die niet meer leverbaar zijn, aandrijfassen die het systeem niet meer kent, waterslangen die volgens citroën nooit bestaan hebben enz enz..
Als ik met mijn 27 jaar oude bmw bij mijn bmw dealer kom word ik met alle egars ontvangen. Ik geef geld, zij geven mij onderdelen. Het woord “dat leveren wij niet meer” kennen ze NIET. Alles wat je nodig hebt om te kunnen rijden is binnen zeer korte tijd leverbaar en duur? nee, dat valt écht mee.
Als Citroën DAT nu eerst eens gaat regelen, dan pas wordt het laakbaar om een xm weg te tyfen.
Als ik een jonge XM voor dagelijks gebruik zou willen rijden moeten er onderdelen leverbaar zijn. Nieuw, bij de dealer. En binnen 3 dagen. En dat zijn ze niet en dat trek ik niet. ...Daarom ben ik bmw gaan rijden… (en ook omdat ie gewoon bijna nooit stuk gaat)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste