Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:zelfs met uitleeskastjes van een paar tientjes kun je zo’n serie 1 uitlezen om te onderzoeken waar het probleem schuilt. En dat is dan een sensor of een draadje dat geen goed contact maakt, of een diode die gesneuveld is..
Was het maar zo simpel dan zouden we al die topics met vragen over brakke vering niet hebben…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Noem eens een voorbeeld van brakke veringproblemen.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kapotte veercomputers, vastzittende hydractief kleppen, kapotte bollen die nooit meer los willen, gare veercilinders, vastzittende hoogteregelaar, uitgefikte dioden, kapotte sensoren, verstopte hoogteregelaars, vervuiling van het systeem, te veel inwendige lekkage enz enz enz.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Klopt, maar is dat niet vaak gebrek aan goed onderhoud?
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
JJRoadrunner schreef:Ik zou bijvoorbeeld heel goed kunnen leven met een ouderwetse handbediende raammechaniek dan met die altijd haperende electrische die uiteindelijk toch moeten vervangen worden.
Maar dan wel eentje me een ijzeren vertanding (ouderwets halve maan tandwiel) en niet dat ‘kabelsysteem’ dat op de handbediende XM’s zit, want dat is minstens zo’n zwak punt als de elektriek.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Bijzondere discussie en herkenbaar. Blijft dat het gevoel naast de ratio staat. Mijn garagist (dorpsgarage) heeft alles tot nu toe kunnen herstellen en heeft mij wakker gemaakt op het punt dat ik de XM weg wilde doen: je weet wat je hebt vervangen, als je deze wegdoet en er een soortgelijke voor terugkoopt, begin je weer opnieuw. Zelfs nieuwe auto’s hebben onderhoud nodig.
Rijd waar je plezier in hebt (beleving) en blijf rekenen (verstand).
Zweven is leven
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Plotseling lijkt Waterman ongekend negatief over alles wat Citroen heet.
Als ik mijn 45 jarige Citroen historie langs laat komen en mij afvraag welke Citroens mij wanneer niet thuisbrachten kom ik op een heel klein rijtje:
- een 2CV 425 cc stopte ‘s nachts langs de A4 met een uitgelopen krukas. Al een paar weken ratelde het raar en moest er zoveel olie bij.
-de volgende 2CV 425cc stopte door water in de tank, dat binnenkwam via een doorgeroeste vulpijp.
-op een provinciale weg bij Woerden sloeg een vent met een aanhangertje linksaf terwijl ik hem inhaalde. Mijn DSuper5 kon niet verder omdat het rechtervoorwiel er scheef onder stond. De volgende dag zelf ter plaatse gerepareerd en mijn reis vervolgd.
-mijn eerste XM-V6 had een lekke koppakking na een nachtelijke rit uit Stuttgart met een gemiddelde van 175 km/u.
-de BX van mijn vrouw kwam niet weg bij een tankstation vanwege een kapotte accu.
-benzine getankt met een Xantia HDI. Gelukkig na een paar honderd meter ontdekt, dus geen schade
-een haperende ontstekingsmodule met een XM-V6. Met een van de wegenwacht geleende spuitbus remmenreiniger thuisgekomen door telkens even af te koelen.
-Een XM-V6 die niet verder wilde doordat er iets brak in de automaat. Zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205049/P15/#1222276.
-Mijn 2.1TD Break moest worden gerepatrieerd vanwege een twee tanden versprongen D-Riem (door achterstallig onderhoud).
Alle gevallen behalve dat ontstekingsmodule waren het gevolg van nalatigheid bij het onderhoud of ondeskundige revisie. Daar kan geen merk tegen. En als je goed op dit forum kijkt is 80% te wijten aan achterstallig onderhoud.
Enkele jaren “vreemdgegaan” na ergerlijke ervaringen met mijn eerste XM-V6 (1990), die mij trouwens altijd thuisbracht, behalve de laatste keer.
-een Voyager, die elke 20.000 km een automaatruil nodig had. Enkele malen gerepatrieerd
-een Mercury Sable in brand door een lekkende stuurbekrachtiging slang. De sloop stond er vol mee.
Twee kennissen rijden met nieuw aangeschafte Porsches Cayenne. Beiden al enkele malen gerepatrieerd, met lange wachttijden op nieuwe onderdelen (6 weken). Hilarisch was het falende antislipsysteem, dat een achterwiel bleef remmen. Op de cruisecontrol merk je daar niets van. Wel vaker tanken en na 10.000 km een nieuwe band. (nee, twee, want je moet gelijke banden hebben op één as, weer typisch zo’n BOVAG truukje).
Eén ervan heeft in bloedwarm weer 6 weken rondgereden met een falende airco, wachtend op het kapotte bedieningspaneel.
Eén van hen had daarvoor een Audi Q7. Vanwege een kapot differentieel gerepatrieerd uit Zd Frankrijk.
Een vriend van mij heeft een abonnement bij een vent die weet hoe je het dode dashboard van zijn Volvo V70 kan maken. Spaart hem honderden euros. Wel iedere keer repatrieren.
De Volvo 850 was berucht voor lekkende verdampers. Vervanging ca € 2.000,-
Kortom: Het is niet alles goud wat er blinkt met die Duitse topmerken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ja Jan, het is wat met dat merkentrouw gedoe. Maar je kunt niet ontkennen dat Waterman heel goed weet waar hij over praat.
Ik zie net op het Jagforum een post van een vent die een 32 jaar oude Jag heeft gekocht en zich afvraagt of er carburateurs in zitten of injectie, want dat moet hij weten omdat hij hem op LPG wil laten ombouwen.
Die koopt dus een lastige auto van 32 jaar oud die veel onderhoud vraagt, zuipt als een tempelier en waar hij waarschijnlijk totaal op gaat leeglopen.
Dan moet je uitleggeh dat de meeste mensen zo’n auto hebben omdat ze die per sé willen hebben. Dat valt niet uit te leggen en is volkomen onlogisch, maar je begrijpt het pas als je dat virus zelf onder de leden hebt.
En zo is het met de Citroen ook, er zijn betere auto’s en zo simpel is het.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:Enkele jaren “vreemdgegaan” na ergerlijke ervaringen met mijn eerste XM-V6 (1990.
Kijk Jan, die klanten, daar had citroen er heel veel van. Die kochten dus nooit meer een XM. Ook geen serie 2 die wel goed was…...
o, enne…
JanSr schreef:Plotseling lijkt Waterman ongekend negatief over alles wat Citroen heet..
Kom op zeg Jan….
waterman schreef:JanSr is gek op zijn XM zoals ik gek ben op mijn SM. Ieder zijn ding. ...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Waar ik slechts op wijs dat één van de weinige echte deskundigen op dit forum plotseling BMW verheerlijkt en afgeeft op het gebrek aan kwaliteit van de XM. We zitten hier op een XM Forum., niet op een BMW forum.
Waterman weet als geen ander wat de betekenis is van regulier onderhoud.
Dat geldt net zo goed voor een BMW.
Met hem ben ik van mening dat het onverstandig is om met een XM rond te rijden zonder een rol duct tape, voor als een raam onwillig is.
Maar als je bij aanschaf even een ochtendje pakt voor 4 deurpanelen hoef je zelfs die tape niet bij je te hebben.
Ik geef toe dat dat bij een BMW niet hoeft. De keus lijkt dus tussen hobbelen en geen tape of zweven en wel tape.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee Jan, waar het om gaat is merken als Mercedes, BMW en oa. Volvo en Porsche hun support voor oudere auto’s wél voor elkaar hebben. De rest is totaal niet belangrijk en gaat om het spelen op de persoon. Dat is niet relevant en doe ik ook niet!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Het mooie van Citroen is (was) dat ze vooruitstrevende technische oplossingen verzinnen waar dit eigenlijk helemaal niet noodzakelijk is. Denk aan diravi, hydropneumatiek, complexe wielophanging, etc. Dit geeft een Citroen haar karakter, en het maakt de auto een paar procent beter tegen hoge kosten. Hoeveel citroens zijn er niet op de sloop belandt vanwege een lekkend diravi-stuurhuis of een verrotte ADAL? Op die mooie oplossingen zit bijna niemand te wachten want de alternatieven (wokkels) zijn gewoon goed genoeg om van A naar B te komen.
En natuurlijk is het allemaal best betrouwbaar te maken. Het kost alleen wél wat extra. En bij een XM van 20 jaar is het soms heel wat extra en die eindigen dus massaal op de sloop. Zoals de auto van Paul na 270.000 kilometer, maar daar is toch niets mis mee? Ik zie het helemaal niet zo somber in. Ze verdwijnen grotendeels uit het straatbeeld, maar de goede worden echt wel gekoesterd.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
JanSr schreef:
Enkele jaren “vreemdgegaan” na ergerlijke ervaringen met mijn eerste XM-V6 (1990), die mij trouwens altijd thuisbracht, behalve de laatste keer.
-een Voyager, die elke 20.000 km een automaatruil nodig had. Enkele malen gerepatrieerd
-een Mercury Sable in brand door een lekkende stuurbekrachtiging slang. De sloop stond er vol mee.
Nou… als ik het mag zeggen: je hebt geen gelukkige hand van kiezen, want je noemt daar dan wel weer echt twee van de grootste drama’s uit de (Amerikaanse) automobielindustrie!
Vrijwel elke tijdgenoot uit het land van Uncle Sam was verstandiger geweest!
Maar goed: “De sloop stond er vol mee” schreef je zelf al.
En nee, dit is geen “twee handen op één buik” verhaal, zoals meneer Korsnstra stelt. Wij zijn gewoon mensen van de harde praktijk (waterman nog vele malen meer dan ik hoor) en wij kennen meer voorbeelden dan alleen die ene auto waar je zelf mee het gereden en die toevallig nooit stuk ging. Maar als je zoveel auto’s ziet en zoveel verhalen hoort van collega’s moet je wel concluderen dat het pover gesteld is met de kwaliteit van sommige auto’s.
En dat geldt echt niet alleen voor de XM of voor Citroën, maar hee… waar gaat dit topic dán over??
En spijtig ja dat klanten dan weglopen terwijl het facelift model wel verbeterd is, maar ja… je krijgt nu eenmaal nooit een een tweede kans voor een eerste indruk.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
La Léo schreef:
Nou… als ik het mag zeggen: je hebt geen gelukkige hand van kiezen, want je noemt daar dan wel weer echt twee van de grootste drama’s uit de (Amerikaanse) automobielindustrie!
Mijn tweede Voyager kwam uit Oostenrijk. Alleen maar probleemloze kilometers, topauto. Daarna een reeks nieuwe XM’s type II, probleemloze km’s, topauto’s.
waterman schreef:.... en gaat om het spelen op de persoon. Dat is niet relevant en doe ik ook niet!
Spelen op de persoon? waar lees jij dat?
We hebben het hier over auto’s.
waterman schreef:Kapotte veercomputers, vastzittende hydractief kleppen, kapotte bollen die nooit meer los willen, gare veercilinders, vastzittende hoogteregelaar, uitgefikte dioden, kapotte sensoren, verstopte hoogteregelaars, vervuiling van het systeem, te veel inwendige lekkage enz enz enz.
Allemaal zaken die direct zijn terug te voeren op achterstallig onderhoud. Je lijkt hier negatief over het merk, niet over de nalatige eigenaars (en klungelige dealers).
Kijk bijvoorbeeld naar de story van Marcelka, Prachtige TCT van de eerste eigenaar, met een volledige onderhoudshistorie. Toch met een volledig vervuild LHM systeem. Hoe kan dat nou, denk ik dan. Is dat nou typisch Citroen?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Jij hebt een vermogend vriendenclubje Jan, wat is de formule ?
Ouwe mopperkont