2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Mogelijke aankoop Xantia diesel
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 juni 2012 01:07 AM
  [ # 16 ]
Penny Lane schreef:

Hoe groot is dat verschil tussen je TD en je HDI dan?

Ik draai betrouwbaar 1:18,3 met mijn TD. I. draaide met haar Xsara HDI 66kW (75 kilo lichter) rond de 1:19 en met de 306 Break HDI 66kW (50 kilo lichter dan de Xantia) ongeveer 1:18. Dat verschil in verbruik hoeft dus denk ik niet zo groot te zijn.

@OP: als je zelf sleutelt zou je de relatieve eenvoud van de 19TD wel eens kunnen waarderen. Alleen het onderste moertje van de inspuitpomp is monumentaal slecht te bereiken Mr. Green

De TD deed 1:15 met een normale rijstijl, de HDI doet 1:15 als ik het gek maak en anders 1:19.
Vorig jaar met 4 man naar Frankrijk op en neer, airco aan, gewoon 120 a 130 km/u gereden en een verbruik van 1:18, dat zou de TD echt nooit halen.
Een type-2 / 1.9TD is anders, dan een type-1, waaronder dus ook onzuiniger denk ik.
Een type-1 TD, daar wil je niet meer aan beginnen, astronomisch hoge km-standen en vaak heel veel achterstallig onderhoud.

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 01 juni 2012 09:00 AM
  [ # 17 ]

Met mijn ‘99er TD automaat deed ik een vrij constante 1:15…

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 01 juni 2012 09:09 AM
  [ # 18 ]
ZX1.4i schreef:

Een type-1 TD, daar wil je niet meer aan beginnen, astronomisch hoge km-standen en vaak heel veel achterstallig onderhoud.

Te laat Mr. Green maar over het algemeen een rake opmerking. Hoewel XUD blokken overigens prima een ton of zes, zeven kunnen draaien als ze wél een beetje zijn onderhouden.

Overigens geeft de fabriek 1:14,2 op voor mijn TD. Ik heb het geprobeerd, maar… Niet gelukt. Nog niet meer dan een goeie 1:16 weten te verstoken - lekke inspuitpomp en al. Het andere record was zelfs beter dan 1:20,5. Maar misschien rijd ik wel enorm truttig Rolling Eyes

Wat me eraan doet denken: wanneer zijn de inspuitpompen etc. biodieselbestendig geworden? Want mijn lekkage werd volgens de revisieboer vrijwel zeker veroorzaakt door biodiesel bijmenging. Die revisies zijn duur, dus als je die moet begroten wil je dat wel weten!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 01 juni 2012 04:25 PM
  [ # 19 ]

Ik heb bij “ander onderwerp” eens een linkje naar een berichtje gezet dat in principe alle citroëns vóór 2000 NIET bestand zijn tegen bijgemengd spul. Alhoewel de 1.9Td prima op slaolie schijnt te lopen Smile

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 01 juni 2012 05:58 PM
  [ # 20 ]
Penny Lane schreef:


Overigens geeft de fabriek 1:14,2 op voor mijn TD. Ik heb het geprobeerd, maar… Niet gelukt. Nog niet meer dan een goeie 1:16 weten te verstoken - lekke inspuitpomp en al. Het andere record was zelfs beter dan 1:20,5. Maar misschien rijd ik wel enorm truttig Rolling Eyes

 

Derk

Ik heb vaker dan eens gehoord dat idioot zuinig lopen bij diesels weleens door brakke verstuivers veroorzaakt kan worden. Eigenlijk gaat het blok dan te arm lopen, met mogelijk motorschade als gevolg.

Helaas ben ik te weinig een diesel-kenner om zulks te kunnen onderbouwen verder, maar ik heb het van meerdere fervente dieselaars gehoord.

Profiel  
 
Daan75
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 26-06-2010

- Xantia 1.9 TD Break SX
Gepost: 01 juni 2012 07:55 PM
  [ # 21 ]
ZX1.4i schreef:
Penny Lane schreef:

Hoe groot is dat verschil tussen je TD en je HDI dan?

Ik draai betrouwbaar 1:18,3 met mijn TD. I. draaide met haar Xsara HDI 66kW (75 kilo lichter) rond de 1:19 en met de 306 Break HDI 66kW (50 kilo lichter dan de Xantia) ongeveer 1:18. Dat verschil in verbruik hoeft dus denk ik niet zo groot te zijn.

@OP: als je zelf sleutelt zou je de relatieve eenvoud van de 19TD wel eens kunnen waarderen. Alleen het onderste moertje van de inspuitpomp is monumentaal slecht te bereiken Mr. Green

De TD deed 1:15 met een normale rijstijl, de HDI doet 1:15 als ik het gek maak en anders 1:19.
Vorig jaar met 4 man naar Frankrijk op en neer, airco aan, gewoon 120 a 130 km/u gereden en een verbruik van 1:18, dat zou de TD echt nooit halen.
Een type-2 / 1.9TD is anders, dan een type-1, waaronder dus ook onzuiniger denk ik.
Een type-1 TD, daar wil je niet meer aan beginnen, astronomisch hoge km-standen en vaak heel veel achterstallig onderhoud.

Ik kocht mijn type 1 td 3 weken terug met 255.000 km

Zweven is niet moeilijk

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 01 juni 2012 11:08 PM
  [ # 22 ]
BX16TGI schreef:

Ik heb bij “ander onderwerp” eens een linkje naar een berichtje gezet dat in principe alle citroëns vóór 2000 NIET bestand zijn tegen bijgemengd spul. Alhoewel de 1.9Td prima op slaolie schijnt te lopen Smile

O ja. Maar hoe lang? Laughing

Wat betreft arm lopen: Met de gereviseerde dieselpomp kan ik ‘m ook weer lekker laten roeten, dus zo arm zal ‘t niet zijn denk ik Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 juni 2012 11:16 PM
  [ # 23 ]

Slaolie is géén biodiesel hé. Biodiesel bevat zuren die niet in slaolie zitten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 01 juni 2012 11:21 PM
  [ # 24 ]

Is waar, maar ik weet nog dat ze het bij AutoBild jaren geleden eens geprobeerd hebben met een Golf II TD. In iets van 6500 km was de kop in twee verbrandingskamers gescheurd tussen in- en uitlaatklep. Als ik het me goed herinner had dat met de verbrandingswaarde van de gebruikte slaolie, visolie en afgewerkte frituurolie te maken…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 02 juni 2012 01:33 PM
  [ # 25 ]

Mede zwevers,

bedankt voor alle info, ik heb echter toch besloten om een C5 op gas over te nemen. Ben wel een fervent dieselaar, maar deze komt van de eigenaar van mijn garage vandaan en scheelt met 40€ per maand aan wegenbelasting ... Bedankt voor de info, wie weet kom ik ook alsnog in een Xantia te rijden en heb ik alvast wat geleerd.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
nitro
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 15-11-2006

Gepost: 02 juni 2012 04:00 PM
  [ # 26 ]

Succes met de aankoop en ik hoop dat je er lang en veel plezier aan beleeft.

Piet.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 juni 2012 02:19 AM
  [ # 27 ]
Hilko16TZI schreef:

Ik heb vaker dan eens gehoord dat idioot zuinig lopen bij diesels weleens door brakke verstuivers veroorzaakt kan worden. Eigenlijk gaat het blok dan te arm lopen, met mogelijk motorschade als gevolg.

Helaas ben ik te weinig een diesel-kenner om zulks te kunnen onderbouwen verder, maar ik heb het van meerdere fervente dieselaars gehoord.

Dit klopt, met slechte verstuivers nagelt de motor heel erg.
Mijn TD nagelde nauwelijks als de motor warm was, een enkele bijrijder dacht zelfs dat het een HDI was Smile

Maar goed, genoeg dieselkenners lees ik hier, gelukkig ben ik maar een amateur Laughing

Profiel  
 
JanwillemTak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 07-12-2004

- Xantia HDi 12,0 90 pk Break Millésime
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
Gepost: 03 juni 2012 12:09 PM
  [ # 28 ]

Ik rijd al sinds 5 jaar een Xantia Break HDI 90. Daar staat nu 380.000 km op en daar komt elke week 1000 km bij. 6 l op 100 km (1 : 17) en ik rijdt flink door.
Olieverbruik 0 op 20.000 km.
Behalve het normale onderhoud, zoals distributieriem bij 320.000, koppeling bij 330.000 km, uitlaat (eerste!) bij 350.000 km, niets bijzonders.
Alleen de stoelen zijn beroerd, ik heb een ASS stoel op de bestuurdersplaats gezet. Nu is het echt luxe!.
Succes!

Watersport / zeezeilen /energietechniek

Profiel  
 
harryh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006

- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Gepost: 04 juni 2012 12:03 AM
  [ # 29 ]

Mijn 90 pk HDI is gechipt tot 117 pk, deze verbruikt bij normaal doorrijden rond de 1 op 18 maar dat kan met gemak beter.
Hij gaatt binnenkort helaas in de verkoop Surprisedops:  mij werkgever wil me in een leasauto.

nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 juni 2012 01:12 AM
  [ # 30 ]

Dat is een nette Xantia, hier heb ik zelf even in proefgereden is technisch dik in orde.
Het is dat ik al zo een ding heb, anders had ik het wel geweten Smile

Wat de stoelen betreft, ik snap dat gezeur niet, koop dan geen Xantia als je de stoelen niets vind.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook