Hallo allemaal,
Als ik rond rij, zonder radio zodat ik goed naar de auto kan luisteren, hoor ik een soort van krekelgeluid onder de motorkap. Wat dit is weet ik niet, als ik 5 seconde stilsta en stationair draai, is het nagenoeg weg, hoor je het eigenlijk nog maar heel zachtjes. Als ik rij hoor je het wat harder piepen.
Weet iemand wat dit is en of dit normaal is?
Tweede ding wat ik heb is als de auto tijdje stil heeft gestaan (enige uurtjes) en deze start en even wat gas bij geef, komt er een redelijk grote rookpluim uit de uitlaat. Ruik redelijk naar een mix van olie en onverbrande benzine denk ik? Ik zal eens proberen een filmpje te maken binnekort. Weet iemand hier ook toevallig het antwoord op wat dit kan zijn?
Alvast bedankt!
wizzy
Wat is je km stand
vraag 1 w8 ik nog even mee tot ik het kan horen
vraag2 wanneer zijn je bougies gewisseld is je luchtfilter schoon?
hangt er smurie op het motorblok?
KM stand 98.xxx luchtfilter moet ik nakijken en bougies weet ik eigelijk ook niet… zal na het weekend even kijken en update geven… motorblok lijkt niet oonder de smurrie te zitten trouwens.
Ontzettend druk geweest de laatste paar dagen… dus nog niet gelukt. ik zal het zo snel mogelijk proberen te posten.
Iemand anders eventueel een idee?
Hierbij eindelijk het filmpje…. er is duidelijk te zien dat in het begin er best veel rook uit komt en naarmate het steeds minder wordt. Hopelijk heeft iemand hier een antwoord op.
vraag 1 als ik het filmpje goed heb kunnen interpreteren (blijft wat hangen) lijkt het dat de startmotor moeite heeft om de motor in gang te krijgen. ik denk aan bougies / bougiekabels die aan vervanging toe zijn rook komt op eerste zicht van een misfire
Zoiets bedacht ik mij dus ook, want heb soms als ik flink wat gas geef, dat hij even stokt/inhoud lijkt wel. Daarnaast als ik stationair draai lijkt hij soms bijna uit te vallen. Ik zal inderdaad e bougies en kabels bij een mannetje laten controleren om zo erachter te komen of het hier eventueel aan ligt.
Ook als ik flink toeren maak als ik stil sta en dan gas pedaal los laat, hoor ik dan soms nog een knal in de uitlaat. Opzicht best leuk en grappig om sportief te klinken als een rally auto, maar ik voel me er niet zo gerust bij.
bougies vervangen kan je makkelijk zelf uitvoeren 10 minuutjes werk wel juiste bougies vragen aan de (autoparts)dealer en en dopje en eventueel een ratel met een tussenstuk (ik heb hier een 1/2 staaf voor met een dop van 21 laatste niet zeker van ik heb zoveel dopjes liggen ... maar zet altijd de dop even over de nieuwe en dan ben ik er zo uit)
ps ngk; champion en bosch bougies doen het goed beru iets minder beoordeeld op zelfde auto en nagenoeg dezelfde wegomstandigheden
Ok bedankt.
Heb nieuwe bougies geplaatst, auto rijdt nu vlotter en beter.
probleem volledig opgelost?
Tot nu toe wel. de rookwolk is in ieder geval drastisch minder geworden, alleen bleek er een blauwe gloed in te zitten, dat kan wijzen op olie of een rubbertje of iets dergelijks. Maar ben tevens er ook achtergekomen dat er kleine scheurtjes in mijn koppakking zitten.
normaal ga je nu een stuk minder benzine opdrinken nu de onverbrande benzinegeur weg is.
oliepeil in het oog houden want blauw = olie verbranden.
nice een koppaking die gaat beginnen te lekken ook in het oog houden
Totaal aantal Berichten: 7775
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Krekel- of tjirpend geluid komt vaak van de loop- of spanrol van de multiriem en/of de krukaspoelie..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
kan verder geen kwaad, neem ik aan?
Ik ben erachter wat het geluid is. Het blijkt de kachel te zijn. Ik heb deze eigenlijk altijd op stand I staan en koude lucht blazend. als ik deze uitzet, dan is het geluid ook weg.