Beste mensen,
Kort geleden had ik een vervelende storing met mijn BX 16 TRI break ‘87 met LE Jetronic.
Hij startte goed maar na enkele seconden verloor hij bijna alle vermogen. Soms deed hij het ook wel weer een tijdje goed om na een paar minuten ineens weer weg te vallen. Heel eng als je op de trambaan staat…
De toerenteller bleef normaal aangeven. (ik heb ook wel eens met een GS gehad dat de auto inhield en de toerenteller spontaan begon te wiebelen, dat bleek een slechte bobine te zijn).
Ik heb zo’n beetje alles vervangen, bobine, benzinerelais,verdeelkap ontstekingsmodule, ECU en luchtmassameter.
Het vervelende was dat het leek of de motor verzoop. Eerst liep hij een tijdje goed, daarna zakte hij weg met een roetpluim uit de uitlaat.
Uiteidelijk kwam er een moment dat de motor bijna helemaal niet meer wou lopen, toen heb ik toch maar weer de ontstekingsmodule vervangen. De motor bleef wel lopen maar wel veel te rijk.
Ik dacht eerst dat dit allemaal met elkaar te maken had, maar het bleek dat gelijktijdig de watertemperatuursensor het begeven had! Stom toeval (denk ik)
Bij het doormeten van de sensor was heel even een weerstand te zien van 1500 ohm, daarna oneindig. Ook zo iets vreemds…
Nu heb ik beide onderdelen vervangen en loopt de BX weer als een zonnetje.
Ik heb trouwens veel gehad aan een schema wat op een Manta forum stond:
http://www.mantablog.nl/le-jetronic/
Wie weet heeft iemand anders ook iets aan deze ervaring…
Binnenkort kan ik hopelijk motorrijtuigenbelasting- vrij rondtoeren!
Groet,
Hans